Vägledning för de unga
Sök efter ljuset!
Januari 2024


”Sök efter ljuset”, Vägledning för de unga, jan. 2024.

Kom och följ mig

Titelbladet till Mormons bok; Inledningen till Mormons bok

Sök efter ljuset!

Mormons bok för in ljus och kraft i ditt liv för att vägleda dig under de svåra och spännande dagar som ligger framför dig.

Bild
ung kvinna som står i skrifterna

Illustrationer: Gabriele Cracolici

Som pojke älskade jag berättelsen om Jareds bror i Mormons bok. Jag kunde se hans upplevelse som film i mitt sinne. Det verkade nästan som att det hände när jag läste om det.

Jareds bror befalldes av Herren att bygga båtar så att han och hans familj kunde ta sig över havet till ”ett löftets land” (Ether 2:9). Men båtarna var mörka. Jareds bror ville inte färdas i mörker och sökte Herrens hjälp. Och Herren frågade honom: ”Vad vill du att jag ska göra?” (Ether 2:23.)

Med stor tro tog Jareds bror 16 stenar till toppen av ett berg och bad. Han bad Herren röra vid stenarna ”så att de kan lysa i mörkret” (Ether 3:4). Herren räckte sedan ut handen och rörde vid varje sten med sitt finger och gav dem ljus. I hela mitt liv har jag föreställt mig hur Herren rör vid stenarna.

Precis som Jareds bror fick ljus, ger Herren Jesus Kristus dig ljus. Han är ”världens ljus och liv” (3 Nephi 11:11). Jag inbjuder dig att söka efter ljuset! När du studerar Mormons bok stärks din tro på Jesus Kristus och du får hjälp att hålla kontakten med hans ljus.

En vägvisare och ett ljus

Jag har läst Mormons bok och känt ett vittne många gånger om att den är sann. Jag har aldrig tvivlat på det. När jag inte känner Anden, när jag är andligen lite ostämd, känner jag en känsla av mörker. Men när jag läser Mormons bok återvänder ljuset. Ibland krävs det bara att jag läser en vers för att känna ljuset igen, men jag känner alltid ljus när jag läser den.

Att ljus övervinner mörker är verkligt för mig. President Russell M. Nelson har sagt: ”Om ni under bön studerar Mormons bok varje dag fattar ni bättre beslut – varje dag.”1 Det beror på att Mormons bok ökar din tro på Jesus Kristus. Den för med sig ljus och kraft. Dess lärdomar vägleder dig under de svåra och spännande dagar som ligger framför dig.

Att känna ljuset

Jag har förmånen att få tjäna vid president Nelsons sida. När profeten kommer in i ett rum känns rummet genast lättare. Han bär med sig Kristi ljus.

Ibland är det svårt att vara säker på att du känner Kristi ljus. Man ser det inte med sina fysiska ögon. Det kommer som andliga känslor. Det är känslan av vad som är rätt och fel och vad som är sant och falskt (se Moroni 7:13–19).

Varje gång du väljer att vara mer som Jesus Kristus vandrar du i Kristi ljus. Att läsa Mormons bok stärker det ljuset.

”Självklart är det sant!”

Jag tror ärligt talat att när skrifterna säger ”kom ihåg, kom ihåg” (se Helaman 5:12), menar de att vi inte bara ska minnas Jesus Kristus eller minnas att vi en gång kände hans ljus. Vi måste känna hans ljus nu och känna det om och om igen. Det upptäckte en ung man, Eric, när han läste Mormons bok för första gången.

När Eric hade flyttat till en ny plats och börjat på high school kämpade han i sina klasser och tyckte att det var svårt att passa in. Han började också undra om han hade ett vittnesbörd.

”Jag började på allvar läsa Mormons bok för första gången i mitt liv”, säger Eric. ”Jag läste och bad varje dag.”

När Eric bad och frågade sin himmelske Fader om Mormons bok är sann, var han säker på att han skulle få ett svar, men inget hände.

En tid senare, när Eric gick genom skogen bakom sitt hus, frågade han igen. Den här gången fick han en känsla, som om vår himmelske Fader frågade honom: ”Eric, vad har hänt i ditt liv sedan du började läsa Mormons bok och be varje dag?”

Eric tänkte på hur han hade fått goda vänner och gjorde bättre ifrån sig i skolan. Utan att inse det hade Mormons bok fört in ljus och kraft i hans liv.

Då hände det.

”Jag hörde ingen röst”, säger Eric, ”men Anden fyllde mitt hjärta när de här orden kom till mitt sinne: ’Självklart är den sann!’ En överväldigande känsla av frid, glädje och försäkran kom över mig. Jag visste att jag äntligen hade fått mitt svar.”2

Gå framåt i ljus

Från första sidan till den sista vittnar Mormons bok om att ”Jesus är Kristus”3 och den lär oss ”vad [vi] måste göra för att få frid i detta liv och evig frälsning i livet härefter”.4

När du studerar Mormons bok hoppas jag att du känner att den skrevs för dig. Lärosatserna i Mormons bok och Nephis, Lehis och Sariahs, Abinadis, Almas, Amuleks, Abish, Mosiahs söners och många andras tappra exempel lyfter, vägleder och ger dig kraft att bli en bättre Jesu Kristi lärjunge och leder dig till att tryggt vandra i hans ljus.

Jag vittnar om att Mormons bok är ett dyrbart och säkert vittne om att Jesus Kristus lever och är vår källa till tröst, hopp, frid, glädje och ljus. Jag ber av hela mitt hjärta att du ska söka efter ljuset som finns i Mormons bok, komma närmare Jesus Kristus och känna värmen i hans ljus och kärlek mer än någonsin tidigare.

Bild
flicka med stor anteckningsbok och blyertspenna