Vägledning för de unga
Sluta jämföra! Du är bra nog
Januari 2024


”Sluta jämföra! ”Du är bra nog”, Vägledning för de unga, jan. 2024.

Kom och följ mig

1 Nephi 27

Sluta jämföra! Du är bra nog

Här är fyra saker vi lär oss av en av Nephis äldre bröder.

Bild
vikter

Illustrationer: Corey Egbert

Du känner kanske den där eleven i klassen som alltid vet rätt svar. Pojken i basketlaget som alltid överträffar dig. Personen som alla vill vara vän med. I en värld av jämförelse verkar det som om det alltid finns någon bättre.

Jämförelser kan vara särskilt svåra när det handlar om att leva efter evangeliet. Du kanske tror att andra är mer rättfärdiga, har ett starkare vittnesbörd eller känner Anden tydligare än du. Men att jämföra sig själv så här är inte till någon hjälp.

Från Mormons bok vet du förmodligen att Nephi var en stor ledare och profet. Men hur mycket vet du om Nephis trofaste äldre bror Sam? Han var ingen ledare eller profet som Nephi, men han behövde inte vara precis som Nephi för att vara bra nog.

Bild
män som ber

1. Sam trodde

Nephi bad och fick själv ett svar på att Herren hade befallt deras familj att ge sig ut i vildmarken. Och Sam ”trodde på [Nephis] ord” (se 1 Nephi 2:16–17). Sam kanske inte hade ett fullkomligt vittnesbörd. Han kanske hade frågor. Men han valde att tro på sin brors ord och sedan handlade han efter sin tro. Jämför inte din tro eller ditt vittnesbörd med andras. När du handlar i tro som Sam gjorde, växer ditt vittnesbörd om Frälsaren bit för bit. (Se även Läran och förbunden 46:13–14; Alma 32.)

Bild
män som talar med varandra

2. Sam var ödmjuk

Laman och Lemuel var inte glada över att deras yngre bror Nephi höll på att bli ledare över dem. Men Sam, som också var Nephis äldre bror, måste ha varit ödmjuk. Han lyssnade på Nephi och följde hans råd (se 2 Nephi 5:3–6). Om andra omkring dig ombes att leda och inte du, var då ödmjuk och jämför dig inte. Stötta dem, lär av dem och gör ditt bästa för att välja det rätta.

Bild
två män arga på en annan man

3. Sam hade tålamod

Det kan kännas som om alla omkring dig lever ett fullkomligt liv, men alla går igenom svåra tider. Sam var inget undantag. Laman och Lemuel vände sig mot Sam på samma sätt som de vände sig mot Nephi. De slog till och med Sam med en käpp på samma sätt som de slog Nephi! (Se 1 Nephi 3:28; 1 Nephi 7:6.) Men Sam uthärdade tålmodigt sina prövningar. Att gå igenom svåra tider betyder inte nödvändigtvis att man gör något fel. Jämför inte dina prövningar med andras. Var tålmodig och förtrösta på Herren. Han hjälper dig igenom det.

Bild
man

4. Sam välsignades

Sams far Lehi sa till Sam: ”Du ska bli välsignad i alla dina dagar” (2 Nephi 4:11). Sam kanske inte var en ledare eller profet, men han följde fortfarande trofast Jesus Kristus, och han välsignades för det. Med Frälsarens hjälp var han bra nog. Det kan du också vara.