Vägledning för de unga
Från lärjunge till lärjunge
Januari 2024


”Från lärjunge till lärjunge”, Vägledning för de unga, jan. 2024.

Ungdomstemat 2024

Från lärjunge till lärjunge

Hur kan man vara en Jesu Kristi lärjunge? Det är enklare än du kanske tror. Här är några exempel där ungdomar berättar om lärjungarna i deras liv.

Bild
unga män

Kyler C., 13 år

Från Guayas, Ecuador. Tycker om att spela basket och fiol.

Två av mina vänner från kyrkan, Arick och Mike, har lärt mig vikten av att vara en Jesu Kristi lärjunge. Deras exempel har hjälpt mig få en större önskan att verka som missionär. Nu ser jag fram emot att berätta om Jesus Kristus för de behövande.

Mina vänner är också goda exempel på Kristus genom sitt sätt att tala. De har berättat många upplevelser för mig om att följa Jesus Kristus, vilket har uppmuntrat mig att komma närmare honom. Min vän har till exempel lärt mig att när vi har en fråga kan vi ställa den till Gud. Och hur vet vi när han har svarat? Vi får veta det i hjärtat. Det är Anden som säger att Gud talar till oss och att vi väljer rätt väg. 

Bild
ung kvinna och ung man

Ayotunde Rafael A., 15 år

Från Oyo, Nigeria. Tycker om att dansa, idrotta och undervisa med missionärerna.

Min vän Ewa (kort för Ewaoluwa) är ett exempel på en Kristi lärjunge för mig. En gång förolämpade hon mig och jag blev arg på henne. Sedan bad hon mig att förlåta henne. Genom den processen lärde jag mig ödmjukhet och förlåtelse av henne. Hon var så ödmjuk när hon bad om ursäkt, och jag förlät henne.

För mig är det att vara en Jesu Kristi lärjunge att hålla vår himmelske Faders bud, att älska Gud och hans Son Jesus Kristus och att bry sig mer om andra.

Bild
ung man

Gabriel A., 12 år

Från Oyo, Nigeria. Tycker om att spela fotboll.

Jag kände en pojke från kyrkan som var en mobbare tidigare, men en dag förändrades han plötsligt. Jag bestämde mig för att fråga honom: ”Varför förändrades du?” Han sa att han bad, läste skrifterna, hade tro och arbetade hårt för att förändra sitt beteende. Det hjälpte mig, för nu när jag vill fatta ett beslut, akademiskt eller andligt, ber jag vanligtvis att Gud ska vägleda mig.

Min vän kanske inte är fullkomlig, men hans beteende berörde mitt hjärta. Nu läser jag oftast skrifterna innan jag tar något steg i mitt liv. Min väns exempel har fört mig närmare Kristus, för när jag än syndar kan jag återvända till Herren i bön och omvändelse. Att gå till Herren har hjälpt mig lägga undan mina bördor.