Vägledning för de unga
En pilot i Herrens armé
Januari 2024


”En pilot i Herrens armé”, Vägledning för de unga, jan. 2024.

En pilot i Herrens armé

Lamar F. från East Midlands i England har stora mål som får honom att flyga högt, även när det blir jobbigt.

Bild
flygplan

Fotografier: Satomi Folkett

”Jag har velat flyga flygplan så länge jag kan minnas”, säger 17-årige Lamar F. När en vän från när han höll på med rullstolstävlingar berättade om en brittisk välgörenhetsorganisation som hjälper personer med funktionsnedsättningar att lära sig flyga, var Lamar ivrig att försöka.

Skyhöga drömmar

Han anmälde sig till två av välgörenhetsorganisationens program. En av dem, Junior Aspiring Pilots Program (JAPP), skapades särskilt för ungdomar i åldrarna 12 och 18 år. De här programmen och andra privatlektioner driver honom ett steg närmare hans stora mål – att få sitt privata flygcertifikat.

En del av hans inspiration kommer från familjen. Lamars fosterfar var först med att få Lamar intresserad av flygning när han tog med honom på flygshower varje år. Senare, efter att han adopterats av en annan familj vid fyra års ålder, fortsatte Lamars intresse för flygning att blomstra när han såg sin adoptivfar studera för sitt flygcertifikat. ”Han är min inspiration för att vilja bli pilot”, säger Lamar. Nu kan Lamars pappa åka med honom i det enmotoriga, femsitsiga flygplanet som Lamar lär sig flyga.

Bild
familjen

Lamars föräldrar (på varsin sida om honom i bilden) är några av hans största supportrar.

Bild
ung man vid flygplan

På Lamars första flygtur i ett riktigt flygplan var han nervös över att komma ihåg allt. ”Jag bad en snabb, tyst bön innan jag åkte upp och det gick bra”, säger han. När han nu har svårt att komma ihåg något i luften hjälper de där små, tysta bönerna honom att göra det han behöver göra. Även när hans pappa inte sitter i baksätet vet Lamar att han alltid har sin Fader i himlen med sig.

Bild
ung man i flygplan

Herrens armé

Att flyga är inte det enda som får Lamars ande att sväva. ”Jag har alltid varit ett stort fan av den brittiska militären, allt från en kunglig kröning till en begravning”, säger han.

Bild
ung man med statyer av soldater
Bild
ung man som putsar skor

”På grund av mina funktionsnedsättningar kan jag inte själv gå med i det militära”, säger Lamar. Men en av hans tidigare ledare i Unga män som varit soldat har uppmuntrat Lamar. ”Han påminde mig alltid om att jag inte behöver vara i en världslig militär eftersom jag redan är med i Herrens armé”, säger Lamar. ”Att vara med i Herrens armé får mig att känna att oavsett vad livet kommer med, oavsett vad någon gör mot mig, så har jag Jesus Kristus på min sida.”

Bild
ung man med en man

Broder Bayliss, Lamars ledare i Unga män, inspirerade honom att gå med i ”Herrens armé”.

Vid det college för personer med särskilda behov som han går på försöker Lamar hjälpa andra i hans ålder att gå med i Herrens armé när han delar med sig av evangeliet till dem. ”Ofta ignorerar de mig”, säger han, ”men ibland visar de intresse. På grund av några av mina behov just nu är det inte ett alternativ att verka som heltidsmissionär. Men jag ser det så här: jag behöver ingen namnbricka för att vara missionär.”

Med så få ungdomar i församlingen tillhör de flesta av Lamars vänner inte Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Det är inte alltid lätt i skolan, särskilt inte när det finns, som Lamar uttrycker det, ”stora lass” med frestelser. ”Det är många elever som pratar om olämpliga saker och lyssnar på olämplig musik. Egentligen, när något sådant händer, går jag bara iväg och går till ett rum där det inte händer.”

Bild
ung man med flagga

Var stark

När frestelser kommer eller andra inte är intresserade av att höra om evangeliet, håller Lamar fast vid sitt favoritskriftställe: ”Men jag och mitt hus, vi vill tjäna Herren” (Josua 24:15).

”Det här skriftstället har hjälpt mig hålla mig stark i tron på Jesus Kristus”, säger han. Det här är särskilt viktigt för Lamar i hans egen familj. När Lamar var tio år slutade hans far komma till kyrkan. ”Jag var yngre då, så jag förstod inte helt”, säger han. ”Jag försökte övertala honom att komma tillbaka. Men jag har lärt mig att det inte handlar om det. Man ger dem tid.”

Lamar har fortfarande en nära relation till sin pappa och visar honom kärlek på vardagliga sätt, som att berätta för honom vad som hände i kyrkan eller att vara med honom. ”Han har alltid lärt mig att oavsett vad man går igenom så måste man vara stark.” Till alla ungdomar med familjemedlemmar som inte är aktiva i kyrkan, tillägger han: ”Håll er starka. Håll fast vid er tro. Ge inte upp, vad som än händer.”

Bild
Jesus Kristus

Söka Kristus när det blir jobbigt

Lamar har också funnit mod i Kristus på andra personliga sätt. ”Ibland lider jag av ganska svår ångest”, säger Lamar. ”Jag antar att det som ger mig modet att fortsätta är Jesus Kristus själv. Han gick igenom så mycket, men fortsatte med sin mission.”

När Lamar har en särskilt dålig dag föreställer han sig ofta att Frälsaren uppmuntrar honom och säger: ”Du kan göra det här. Du kan ta dig igenom vad som helst.”

Han hämtar också styrka från sin mamma och pappa, sina vänner och andra som står honom nära. ”Det fanns en tid när jag liksom leddes längs fel väg”, säger Lamar. Men tack vare ett bra stöd kunde han anpassa kursen och stärka sitt vittnesbörd om Kristus.

”Jag håller fortfarande på att utveckla mitt vittnesbörd”, säger han ”men det är underbart att vara en del av Herrens armé och vara i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Det är något jag älskar.”

Hans resa må ha upp- och nedgångar, men Lamar vet vad som får honom att flyga högt. ”Oavsett vilka prövningar eller problem man går igenom så är din himmelske Fader vid din sida eftersom han bryr sig om dig och älskar dig.”