Vägledning för de unga
Jag följer Jesus Kristus
Januari 2024


”Jag följer Jesus Kristus”, Vägledning för de unga, jan. 2024.

Ungdomstemat 2024

Jag följer Jesus Kristus

Du kan följa Frälsaren och sprida hans ord till andra.

Bild
Logotyp för ungdomarnas tema 2024

Har du någonsin undrat varför Jesus, efter att ha botat människor, bad några av dem att inte berätta det för någon (se Markus 7:36)? En anledning kan ha att göra med de slags efterföljare han behövde. Du kanske tror att det skulle vara ett bra sätt för Jesus att dra till sig efterföljare om människor pratade om hur de blev botade. Men Jesus behövde inte bara efterföljare. Han behövde lärjungar.

Jesus sa till Petrus och Andreas: ”Följ mig” (Matteus 4:19). I Joseph Smith översättning av versen står det: ”Jag är han om vilken det är skrivet av profeterna: följ mig” (Joseph Smith Translation, Matthew 4:18 [i Matthew 4:19, fotnot a i kyrkans engelska utgåva av skrifterna]). Inbjudan var inte att bara umgås med honom en tid. Han ville att de skulle vara hans lärjungar för evigt.

Han ville inte bara att de skulle se honom undervisa människor, visa kärlek till människor och utföra underverk. Han ville att de skulle göra samma sak. Han ville att hans verk skulle bli deras verk. Att välja Kristus innebar att de skulle lära sig tjäna som han tjänade och tänka som han tänkte. De skulle öva på att leva som han levde, och han skulle undervisa dem och ge dem den hjälp de behövde för att bli mer som han.

Bild
Jesus Kristus

Det grekiska ordet för lärjunge är mathetes. Det betyder mer än efterföljare eller elev. Den översätts ofta till lärling. På Kristi tid valde lärjungar vanligtvis den mästare som de ville lära sig av med blicken fäst på att själva bli mästare. Kristus följde inte den typiska sedvänjan. Han vände på den och sökte upp sina lärjungar i stället. I dag uppmanar Kristus oss att komma till honom. Han kallar oss att vara hans lärjungar och förkunna hans ord bland hans folk så att de kan få evigt liv (se 3 Nephi 5:13).

En ung kvinna från Haiti i Karibien visade sin önskan att vara en Kristi lärjunge genom att be sin vän som inte var medlem i kyrkan att följa med henne till en FSY-konferens. Först ville hennes väns far inte ge sin dotter tillåtelse att åka. Kyrkans ledare berättade om de positiva upplevelser som väntade henne och de underbara unga vuxna rådgivarna som skulle vaka över henne. Fadern gav sin dotter tillåtelse att närvara och efter att ha sett vilken skillnad det gjorde i hennes liv gav han henne också tillåtelse att gå på kyrkans möten och – sex månader senare – döpas.

En ung man från Argentina i Sydamerika visade sin önskan att vara en Kristi lärjunge genom att dela med sig av godis till en vän när de åkte buss till skolan. När han fick en bit smaksatt med kaffe förklarade han att han aldrig hade utvecklat ett tycke för den smaken eftersom ingen i hans familj drack kaffe. Det ledde till ett samtal om kyrkan, vilket ledde till en inbjudan att komma till mötena, vilket så småningom ledde till att hans vän blev medlem i kyrkan och verkade som missionär i Chile.

De du pratar med om kyrkan eller inbjuder till kyrkativiteter kanske inte alla vill gå med. Det är okej. Alla de som Kristus talade med under sin jordiska verksamhet anslöt sig inte heller. Men när vi väljer att följa Jesus Kristus och förkunna hans ord ger han oss mod och gudomlig hjälp. Vi lär oss att bli mer som han, och det är vad lärjungar gör.