Til styrke for ungdom
Gå mot lyset!
Januar 2024


“Gå mot lyset!”, Til styrke for ungdom, jan. 2024.

Kom, følg med meg

Tittelsiden til Mormons bok; Innledningen til Mormons bok

Gå mot lyset!

Mormons bok bringer lys og kraft inn i livet ditt for å veilede deg i de utfordrende og spennende dagene som kommer.

Bilde
ung kvinne i Skriftene

Illustrasjoner: Gabriele Cracolici

Som gutt elsket jeg historien om Jareds bror i Mormons bok. Jeg så for meg opplevelsene hans som på en film. Det var nesten som om det skjedde mens jeg leste om det.

Jareds bror ble befalt av Herren å bygge båter, slik at han og familien hans kunne krysse havet til “et lovet land” (Ether 2:9). Men båtene var mørke. Jareds bror ønsket ikke å reise i mørket, og søkte Herrens hjelp. Herren sa: “Hva vil du jeg skal gjøre?” (Ether 2:23).

Med stor tro tok Jareds bror 16 steiner opp på et fjell og ba. Han ba Herren berøre steinene, “så de kan skinne i mørket” (Ether 3:4). Herren rakte så ut sin hånd og berørte hver stein med fingeren sin og ga dem lys. Hele mitt liv har jeg forestilt meg hvordan Herren berørte disse steinene.

Akkurat slik Jareds bror ble gitt lys, vil Herren Jesus Kristus bringe lys til deg. Han er “verdens lys og liv” (3 Nephi 11:11). Jeg oppfordrer dere til å gå mot lyset! Å studere Mormons bok vil styrke din tro på Jesus Kristus og hjelpe deg å være forbundet med hans lys.

En veiledning og et lys

Jeg har lest Mormons bok og følt et vitnesbyrd mange ganger at den er sann. Jeg har aldri tvilt på den. Når jeg ikke føler Ånden, når jeg er litt ute av harmoni åndelig sett, kjenner jeg på et mørke. Men når jeg leser Mormons bok, kommer lyset tilbake. Noen ganger trenger jeg bare å lese ett vers for at jeg skal føle lyset igjen, men jeg føler alltid lys når jeg leser den.

Lys som overvinner mørke er virkelig for meg. President Russell M. Nelson sa: “Når dere med bønn studerer Mormons bok hver dag, vil dere ta bedre avgjørelser – hver dag.”1 Sånn er det fordi Mormons bok styrker din tro på Jesus Kristus. Den gir lys og kraft. Dens læresetninger vil veilede deg i de utfordrende og spennende dagene som kommer.

Føle lyset

Jeg er velsignet ved å tjene ved president Nelsons side. Når profeten kommer inn i et rom, føles rommet umiddelbart lysere. Han bærer Kristi lys med seg.

Av og til er det vanskelig å være sikker på at det er Kristi lys du føler. Du ser det ikke med dine fysiske øyne. Det kommer som åndelige følelser. Det er følelsen av hva som er rett og galt, og hva som er sant og usant (se Moroni 7:13–19).

Hver gang du velger å bli mer lik Jesus Kristus, vandrer du i Kristi lys. Å lese Mormons bok styrker dette lyset.

“Selvfølgelig er det sant!”

Jeg tror ærlig talt at når Skriftene sier “husk, ja, husk” (Helaman 5:12), så betyr det ikke bare at vi skal huske Jesus Kristus eller huske at vi en gang følte hans lys. Vi må føle hans lys og føle det om og om igjen. Det var det en ung mann, Eric, oppdaget da han leste Mormons bok for første gang.

Etter å ha flyttet til et nytt sted og begynt på videregående skole, slet Eric og syntes det var vanskelig å passe inn. Han begynte også å lure på om han hadde et vitnesbyrd.

“Jeg begynte å lese Mormons bok skikkelig for første gang i livet mitt”, sa Eric. “Jeg leste og ba hver dag.”

Da Eric ba og spurte vår himmelske Fader om Mormons bok er sann, var han sikker på at han ville få svar, men ingenting skjedde.

En stund senere, mens han gikk gjennom skogen bak huset sitt, spurte Eric igjen. Denne gangen fikk han en tilskyndelse, som om vår himmelske Fader spurte ham: “Eric, hva har skjedd i livet ditt siden du begynte å lese Mormons bok og be hver dag?”

Eric tenkte på hvordan han hadde fått gode venner og gjorde det bedre på skolen. Uten at han hadde innsett det, hadde Mormons bok bragt lys og kraft inn i livet hans.

Så skjedde det.

“Jeg hørte ingen røst”, sa Eric, “men Ånden fylte hjertet mitt da disse ordene kom til sinnet mitt: ‘Selvfølgelig er det sant!’ En overveldende følelse av fred, glede og forvissning kom over meg. Jeg visste at jeg endelig hadde funnet svaret mitt.”2

Gå videre i lys

Fra dens første til siste side vitner Mormons bok om at “Jesus er Kristus”3, og den lærer oss “hva [vi] må gjøre for å oppnå fred i dette liv og evig frelse i det neste”.4

Når du studerer Mormons bok, håper jeg du vil føle at den ble skrevet for deg. Læresetninger i Mormons bok og de tapre eksemplene til Nephi, Lehi og Sariah, Abinadi, Alma, Amulek, Abish, Mosiahs sønner, og mange andre, vil løfte, veilede og styrke deg til å bli en bedre Jesu Kristi disippel og hjelpe deg å vandre trygt i hans lys.

Jeg vitner om at Mormons bok er et dyrebart og sikkert vitnesbyrd om at Jesus Kristus lever og er vår kilde til trøst, håp, fred, glede og lys. Jeg ber av hele mitt hjerte om at du må gå mot lyset som finnes i Mormons bok, komme nærmere Jesus Kristus og føle varmen av hans lys og kjærlighet mer enn du noensinne har gjort før.

Bilde
jente med stor notatbok og blyant