Til styrke for ungdom
Slutt å sammenligne! Du er nok
Januar 2024


“Slutt å sammenligne! Du er god nok”, Til styrke for ungdom, jan. 2024.

Kom, følg med meg

1 Nephi 27

Slutt å sammenligne! Du er nok

Her er fire ting vi lærer av en av Nephis eldre brødre.

Bilde
vekter

Illustrasjoner: Corey Egbert

Det er den ene eleven i klassen som alltid vet det riktige svaret. Gutten på basketballaget som alltid scorer flere mål enn deg. Den personen som alle ønsker å være venner med. I sammenligningenes verden virker det som om det alltid er noen som er bedre enn deg.

Sammenligninger kan være spesielt vanskelige når det gjelder etterlevelse av evangeliet. Du tror kanskje at andre er mer rettskafne, har et sterkere vitnesbyrd eller føler Ånden klarere enn du gjør. Men det er ikke noe hjelp i å sammenligne deg selv med andre på den måten.

Fra Mormons bok vet du sikkert at Nephi var en stor leder og profet. Men hvor mye vet du om Nephis trofaste eldre bror, Sam? Han var ikke en leder eller profet som Nephi, men han trengte ikke å være akkurat som Nephi for å være god nok.

Bilde
menn som ber

1. Sam trodde

Nephi ba og fikk selv et svar om at Herren hadde befalt familien deres å dra ut i villmarken. Og Sam “trodde [Nephis] ord” (se 1 Nephi 2:16–17). Sam hadde kanskje ikke et fullkomment vitnesbyrd. Han hadde kanskje spørsmål. Men han valgte å tro på sin brors ord, og så handlet han ifølge sin tro. Ikke sammenlign din tro eller ditt vitnesbyrd med andres. Når du handler i tro slik Sam gjorde, vil ditt vitnesbyrd om Frelseren vokse litt etter litt. (Se også Lære og pakter 46:13–14; Alma 32.)

Bilde
menn som snakker sammen

2. Sam var ydmyk

Laman og Lemuel var ikke glade for at deres yngre bror, Nephi, var i ferd med å bli en leder over dem. Men Sam, som også var Nephis eldre bror, må ha vært ydmyk. Han lyttet til Nephi og fulgte hans råd (se 2 Nephi 5:3–6). Hvis andre rundt deg blir bedt om å lede, og du ikke blir det, vær ydmyk og ikke sammenlign. Støtt dem, lær av dem og gjør ditt beste for å velge det rette.

Bilde
to menn sinte på en annen mann

3. Sam var tålmodig

Det kan virke som om alle rundt deg lever et fullkomment liv, men alle går gjennom vanskelige tider. Sam var intet unntak. Laman og Lemuel vendte seg mot Sam, akkurat som de vendte seg mot Nephi. De slo til og med Sam med en stokk, slik de slo Nephi! (Se 1 Nephi 3:28; 1 Nephi 7:6.) Men Sam utholdt tålmodig sine prøvelser. Å oppleve vanskelige tider betyr ikke nødvendigvis at du gjør noe galt. Ikke sammenlign prøvelsene dine med andres. Vær tålmodig, og stol på Herren. Han vil hjelpe deg gjennom dem.

Bilde
mann

4. Sam ble velsignet

Sams far, Lehi, sa til Sam: “Du skal bli velsignet alle dine dager” (2 Nephi 4:11). Sam var kanskje ikke en leder eller profet, men han fulgte Jesus Kristus trofast, og han ble velsignet for det. Med Frelserens hjelp var han god nok. Og det kan du også være.