Til styrke for ungdom
Disippel til disippel
Januar 2024


“Disippel til disippel”, Til styrke for ungdom, jan. 2024.

Ungdomstema for 2024

Disippel til disippel

Hvordan kan jeg være en Jesu Kristi disippel? Det er enklere enn du kanskje tror. Ta en titt på disse eksemplene som ungdom deler om disiplene i deres liv.

Bilde
unge menn

Kyler C., 13 år

Fra Guayas i Ecuador. Liker å spille basketball og fiolin.

To av vennene mine fra kirken, Arick og Mike, har lært meg hvor viktig det er å være en Jesu Kristi disippel. Deres eksempel har hjulpet meg å få et større ønske om å reise på misjon. Nå gleder jeg meg til å fortelle de trengende om Jesus Kristus.

Mine venner er også gode eksempler på Kristus ved måten de snakker på. De har delt mange erfaringer med meg om å følge Jesus Kristus som har oppmuntret meg til å komme nærmere ham. En venn har for eksempel lært meg at når vi har et spørsmål, kan vi spørre Gud. Og hvordan vet vi når han har svart? Vi vil kjenne det i hjertet. Det er Ånden som sier at Gud taler til oss, og at vi velger den rette veien. 

Bilde
ung kvinne og ung mann

Ayotunde Rafael A., 15 år

Fra Oyo i Nigeria. Liker dans, sport og å undervise med misjonærene.

Min venn Ewa (forkortelse for Ewaoluwa) er et eksempel på en Kristi disippel for meg. Hun fornærmet meg en gang, og jeg var sint på henne. Så ba hun om tilgivelse. Gjennom den prosessen lærte jeg ydmykhet og tilgivelse av henne. Hun var så ydmyk da hun ba om unnskyldning, og jeg tilga henne.

For meg er det å være en Jesu Kristi disippel å holde vår himmelske Faders bud, å elske Gud og hans Sønn Jesus Kristus og å ha mer omsorg for andre.

Bilde
ung mann

Gabriel A., 12 år

Fra Oyo i Nigeria. Liker å spille fotball.

Jeg kjente en gutt fra kirken som pleide å være en bølle, men plutselig en dag hadde han forandret seg. Jeg bestemte meg for å spørre ham: “Hvorfor forandret du deg?” Han fortalte meg at han ba, leste i Skriftene, hadde tro og arbeidet hardt for å forandre oppførselen sin. Det hjalp meg, for når jeg ønsker å ta en avgjørelse, akademisk eller åndelig, ber jeg vanligvis om at Gud må veilede meg.

Vennen min er kanskje ikke fullkommen, men oppførselen hans rørte meg. Nå leser jeg vanligvis Skriftene før jeg tar valg i livet mitt. Min venns eksempel har bragt meg nærmere Kristus, for når jeg synder, kan jeg gå tilbake til Herren i bønn og omvendelse. Å gå til Herren har hjulpet meg å legge mine byrder til side.