Til styrke for ungdom
En flyver i Herrens hær
Januar 2024


“En flyver i Herrens hær”, Til styrke for ungdom, jan. 2024.

En flyver i Herrens hær

Lamar F. fra East Midlands i England har store og høytflyvende mål, selv når han opplever vanskeligheter.

Bilde
fly

Fotografier av Satomi Folkett

“Jeg har drømt om å bli flyver så lenge jeg kan huske”, sier 17 år gamle Lamar F. Da en venn fra det lokale rullestolløpet fortalte ham om en veldedig organisasjon i Storbritannia som hjelper personer med funksjonsnedsettelser å lære å fly, var Lamar ivrig etter å prøve.

Skyhøye drømmer

Han meldte seg på to av programmene til organisasjonen. Et av dem, Junior Aspiring Pilots Program (JAPP), var opprettet spesielt for ungdom mellom 12 og 18 år. Disse programmene og andre solotimer bringer ham ett skritt nærmere det store målet – å ta privatflysertifikat.

En del av inspirasjonen kommer fra familien hans. Lamars fosterfar var den første som fikk ham hektet på flyvning, som tok ham med på flyoppvisninger hvert år. Senere, etter at han ble adoptert av en annen familie da han var fire år gammel, fortsatte Lamars interesse for luftfart å blomstre da han så adoptivfaren prøve å ta flysertifikat. “Han er min inspirasjon for å bli flyver”, sier Lamar. Nå kan Lamars far sitte på med ham i de enmotors propellflyene med fem seter som Lamar lærer å fly.

Bilde
familie

Lamars foreldre (avbildet her på hver sin side av ham) er blant de viktigste støttespillerne hans.

Bilde
ung mann ved fly

På den første turen i et ekte fly var Lamar nervøs for om han ville huske alt. “Jeg ba raskt en stille bønn før jeg tok av, og det gikk bra”, sier han. Når han strever med å huske noe i luften, hjelper disse små, stille bønnene ham å gjøre det han trenger å gjøre. Selv når faren hans ikke sitter i baksetet, vet Lamar at han alltid har sin Fader i himmelen med seg.

Bilde
ung mann i fly

Herrens hær

Å fly er ikke det eneste som gjør at Lamars ånd svever. “Jeg har alltid vært en stor tilhenger av det britiske militæret, med alt fra en kroningsseremoni til en kongelig begravelse”, sier han.

Bilde
ung mann med statuer av soldater
Bilde
ung mann pusser sko

“På grunn av funksjonsnedsettelsene mine kan jeg ikke verve meg til militæret”, sier Lamar. Men en av hans tidligere ledere i Unge menn som tidligere var soldat, har oppmuntret Lamar. “Han har alltid minnet meg på at jeg ikke trenger å delta i verdslig militærtjeneste, fordi jeg allerede er i Herrens hær”, sier Lamar. “Å være i Herrens hær får meg til å føle at uansett hva livet har i vente for meg, uansett hva noen gjør med meg, har jeg Jesus Kristus på min side.”

Bilde
ung mann med mann

Bror Bayliss, Lamars leder i Unge menn, inspirerte ham til å bli med i “Herrens hær”.

Lamar går på et college for personer med spesielle behov, der han prøver å hjelpe andre på samme alder å slutte seg til Herrens hær ved å dele evangeliet med dem. “Ofte blir jeg ignorert”, sier han, “men noen ganger blir folk interessert. På grunn av noen av begrensningene mine er det for øyeblikket ikke aktuelt for meg å reise på heltidsmisjon. Men jeg ser det slik: Jeg trenger ikke et navneskilt for å være misjonær.”

Siden det er så få ungdommer i menigheten, er de færreste av vennene til Lamar medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Det er ikke alltid lett på skolen, særlig når det er, som Lamar sier det, “massevis” av fristelser der. “Det er mange elever som snakker om upassende ting og lytter til upassende musikk. Når noe sånt skjer, går jeg bare til et rom hvor det ikke foregår.”

Bilde
ung mann med flagg

Vær sterk

Når det oppstår fristelser, eller når ingen er interessert i å høre om evangeliet, minner Lamar seg om favorittskriftstedet sitt: “Men jeg og mitt hus, vi vil tjene Herren” (Josva 24:15).

“Dette skriftstedet har hjulpet meg å holde meg sterk i troen på Jesus Kristus”, sier han. Dette er spesielt viktig for Lamar i hans egen familie. Da Lamar var 10 år gammel, sluttet faren å gå i kirken. “Jeg var yngre den gangen, så jeg forsto det ikke helt”, sier han. “Jeg prøvde å overtale ham til å komme tilbake. Men jeg har lært at det ikke handler om det. Du må gi dem tid.”

Lamar har fortsatt et nært forhold til faren sin og viser ham kjærlighet på hverdagslige måter, som å fortelle ham hva som skjedde i kirken eller tilbringe tid sammen med ham. “Han har alltid lært meg at uansett hva du gjennomgår, må du holde deg sterk.” Til enhver ungdom med familiemedlemmer som ikke er aktive i Kirken, legger han til: “Vær sterk. Hold fast ved troen din. Ikke gi opp, uansett hva som skjer.”

Bilde
Jesus Kristus

Søke Kristus når du har det vanskelig

Lamar har også funnet mot i Kristus på andre, personlige måter. “Jeg rammes av og til av ganske alvorlig angst”, sier Lamar. “Jeg antar at den personen som gir meg mest mot til å fortsette, er Jesus Kristus selv. Han gikk gjennom så mye, men han fortsatte sin misjon.”

Når Lamar har en spesielt dårlig dag, forestiller han seg ofte at Frelseren oppmuntrer ham og sier: “Du kan klare dette. Du kan komme gjennom hva som helst.”

Han henter også styrke fra moren og faren sin, sine venner og andre som står ham nær. “Det var en stund da jeg på en måte ble ledet på feil vei”, sier Lamar. Men takket være et godt støtteapparat var han i stand til å justere kursen og styrke sitt vitnesbyrd om Kristus.

“Jeg utvikler fortsatt vitnesbyrdet mitt”, sier han, “men det er fantastisk å være en del av Herrens hær og i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Det er noe jeg elsker.”

Han kan ha opp- og nedturer på ferden, men Lamar vet hva som gjør at han fortsetter å sveve høyt. “Uansett hvilke prøvelser eller problemer du gjennomgår, vil vår himmelske Fader være ved din side fordi han bryr seg om deg og elsker deg.”