2022
Gud kan hjælpe os i hårde tider
Marts 2022


»Gud kan hjælpe os i hårde tider«, Til styrke for de unge, mar. 2022.

Gud kan hjælpe os i hårde tider

Jesus Kristus ved, hvordan han bistår alle, uanset hvilke prøvelser vi har.

Billede
Jesus Kristus

Frelseren gik på vandet, af Walter Rane

Jeg husker, hvordan det føltes, da jeg var teenager og levede i det, der virkede som hårde tider. En verdenskrig rasede. Unge mænd, der kun var få år ældre end mig, blev dræbt i kamp. Der var bandekrige i nærliggende nabolag. En verdensomspændende økonomisk depression var endnu ikke ovre, og mange mennesker var fattige. Min familie og jeg var de eneste sidste dages hellige i den by, hvor vi boede.

Alligevel var jeg glad og optimistisk. Jeg var blevet undervist, ligesom I er blevet, om, at vores prøvelser er en potentiel velsignelse, hvis de får os til at vende os til vor himmelske Fader og Frelseren for at få hjælp.

Hvorfor prøvelser?

Prøvelser giver os en dyrebar mulighed for at vælge at udøve tro. Vi kan i bøn bede om hjælp fra Jesus Kristus, som ved, hvordan han skal bistå os. Han oplevede alle de prøvelser, vi nogensinde vil få. Han ved helt igennem, hvordan han skal hjælpe os alle. Og han elsker os.

Formålet med livets udfordringer er at se, hvad vi vil vælge at gøre. Vil vi udøve tro til at holde de befalinger, han har givet os i de prøvelser, vi får? En kærlig Gud ved, hvad der er bedst for os. Han kan fjerne eller mindske vores prøve, hvis det styrker vores tro. Andre gange gør han det måske ikke.

Når I har studeret profeternes tidlige liv i Det Gamle Testamente, har I set, hvordan Herren hjælper os trin for trin til at opnå fremgang gennem svære prøvelser. Herrens måde at hjælpe Josef og Moses på lærte mig for eksempel, hvordan man beder om og modtager hjælp i hårde tider.

Josefs prøvelser

Josef, Jakobs elskede søn, blev kastet i en brønd af sine brødre og derpå solgt som slave i Egypten. Hans brødre fortalte hans far, at han var blevet dræbt. Mens Josef var slave, gav Herren ham kraft til at tyde Faraos drømme. Han viste Josef, hvordan Egypten kunne håndtere en fremtidig hungersnød. Han gav Josef moralsk styrke til at modstå fristelse, til at blive løsladt fra fængslet og som 32-årig at blive gjort til højpræst af farao. Farao sagde om Josef: »Findes der nogen, der har Guds ånd som han?«1

En lektie for mig om, hvordan Herren hjalp Josef, er, hvordan han kan hjælpe os i hårde tider. Da Josef blev ved med at træffe de rette valg, styrkede Herren Josef, gav ham åndelige kræfter og blødgjorde hjertet hos folk omkring ham.

Billede
Herren viser sig for Moses

Moses ser Jahve, af Joseph Brickey.

Moses’ prøvelser

På samme måde hjalp Herren Moses i hans prøvelser, som han gjorde med Josef. Moses’ prøvelser begyndte også i hans ungdom. Moses blev adskilt fra sine forældre. Hans første prøve var at blive opdraget af Faraos datter. I forsvar af en israelit dræbte han en egypter og måtte flygte ud i ørkenen.

Herren viste sig for Moses og kaldte ham til at udfri Israels børn af trældom i Egypten. Den tilsyneladende umulige opgave var en prøve, som Moses følte var uden for hans rækkevidde. De sværeste prøvelser og prøver i jeres liv kan komme, når I får en opgave af Herren, der virker for svær, og I føler, at I har brug for Guds hjælp.

Herren begyndte med at give Moses den hjælp, I også får brug for. Han fortalte Moses, at det var ham, der ville styrke ham i de prøver, der lå forude.

»Jeg er den, jeg er! … Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«2 Med den vished fik Moses tro og styrke til de mange prøver, han mødte i sin tildelte opgave. Ikke alene havde Herren kaldet ham, men Herren ville drage foran hans ansigt på tilsyneladende mirakuløse måder.

Billede
Jesus Kristus

Verdens lys, af Walter Rane

Jeres prøvelser

De hårde tider, som I og jeg står over for, vil være unikke. Ikke to liv er helt ens. Prøvelser er tilpasset os hver især af en kærlig himmelsk Fader og hans elskede Søn, Jesus Kristus. Måden, hvorpå de svarer vores bønner om hjælp, vil være den, der er bedst for os. For nogle kan det være at styrke os, og for andre kan det være at give os glæde, når vi kæmper i tro.

For os alle er den hjælp, vi har mest brug for, når vi bliver prøvet, hvordan det end er og hvor længe det end er, en levende tro på Jesus Kristus. Det var den tro, der tillod Josef at tyde drømme i Egypten. Det var en sikker tro på Jesus Kristus, der styrkede Moses i hans svære opgave med at bistå Herren med at befri hans folk.

I jeres ungdom er I allerede blevet prøvet i hårde tider, ligesom jeg blev. Men ligesom mig er I blevet undervist i at stole på Jesus Kristus. Jeg forstår nu, hvorfor jeg følte sådan en optimisme og endda glæde, da jeg var ung. Det var ikke, fordi jeg forventede, at tiderne ville blive bedre eller lettere. Det var, fordi jeg følte mig sikker på, at hvis jeg ville stole på og tjene Herren, ville alt på en eller anden måde gå godt.

Min bedstemor bad min far om at synge med hende på vej hjem efter at have fået at vide, at hun snart ville dø af kræft: »Om hytten på vor rejse brydes ned … Alt er vel! alt er vel!«3 Jeg bærer vidnesbyrd om, at en opstanden Jesus Kristus ved, hvordan han bistår os alle, uanset hvilke prøvelser vi har. Vi må blot spørge med tro på ham.

Jesus Kristus elsker jer og vil hjælpe jer til alle tider og i overensstemmelse med det, der er bedst for jer. Jeg vidner derom om med kærlighed til jer og ham, i Jesu Kristi navn. Amen.