2022
Geloof het voordeel van de twijfel geven
April 2022


Jongvolwassenen

Geloof het voordeel van de twijfel geven

We kunnen voor geloof kiezen als onze vragen onbeantwoord blijven.

Afbeelding
jonge vrouw leest buiten in de Schriften

Foto, Judith Ann Beck

Een paar jaar geleden ging ik voor het eerst op mijn knieën om in gebed te gaan. Eerder die dag had ik mijn eerste afspraak met de zendelingen gehad. Zij hadden over de herstelling van het evangelie van Jezus Christus verteld en me een exemplaar van het Boek van Mormon gegeven.

Dit was de eerste keer dat ik mijn hemelse Vader een vraag stelde. Ik vroeg niet of de dingen die ik had gehoord of gelezen waar waren. Ik vroeg Hem ook niet naar de verwarrende en verontrustende geruchten die ik over de kerk had gehoord.

Ik smeekte mijn hemelse Vader daarentegen om mij te zegenen met het verlangen om te weten dat de woorden van de zendelingen waar waren.

Door dat gebed werd ik naar de waarheid geleid, dat het evangelie en de Kerk van Jezus Christus daadwerkelijk op aarde waren hersteld.

Ons geloof verdiepen

President Russell M. Nelson omschreef geloof als ‘de grootste macht die ons in dit leven ter beschikking staat.’ 1 We hebben waarschijnlijk allemaal weleens vragen of twijfels gehad die de macht van ons geloof belemmerden, ongeacht het punt waarop we lid van de Kerk van Jezus Christus zijn geworden.

Maar vragen hoeven ons geloof niet te belemmeren. Vragen kunnen onze geestelijke bouwstenen ter versterking van ons getuigenis worden, als we ze inzetten als een manier om ons geloof te verdiepen en het te oefenen.

Aan de hand van de volgende vijf stappen kunnen we, ondanks onze vragen, geloof het voordeel van de twijfel geven:

1. Begin met een verlangen

Het gebed dat ik uitsprak na mijn afspraak met de zendelingen was misschien mijn eerste gebed, maar zeker niet mijn laatste. Mijn zoektocht naar geloof begon met een eenvoudig verlangen om te geloven en dat maakte een verschil. Ons geloof dat vragen beantwoord kunnen en zullen worden, wordt vergroot door te bidden om een verlangen dat we mogen geloven (zie Alma 32:27).

2. Weet wie je bent

Tijdens onze zoektocht naar meer geloof en antwoorden, moeten we in gedachten houden dat we geliefde kinderen van hemelse Ouders zijn. God heeft het beste met ons voor. Hij wil ons leiden. Door onze relatie met onze hemelse Vader en Jezus Christus te begrijpen, groeit ons verlangen om onze wil met hun wil in overeenstemming te brengen, en weten we welke vragen we moeten stellen.

3. Heb geduld

Ik heb over veel vragen gebeden en ik heb op iedere vraag antwoord gekregen. Soms gaf de Geest mij het eenvoudige en geruststellende antwoord dat ik geduld moest hebben. We krijgen alle antwoorden misschien niet direct of misschien helemaal niet in dit leven. Soms hebben we misschien tijd nodig om te groeien, voordat we klaar zijn voor bepaalde antwoorden. Maar ‘we hoeven […] geen antwoord op al onze vragen te krijgen om een getuigenis te ontvangen en als getuige van de waarheid te staan.’ 2 Onze hemelse Vader zal ons volgens zijn volmaakte tijdschema antwoorden geven.

4. Laat geloof, en niet twijfel, zegevieren

In de maanden na mijn eerste afspraak met de zendelingen kreeg ik te maken met tegenstand en vragen die mijn prille getuigenis onder druk zetten. Ik bad om het verlangen niet alleen in God te geloven, maar ook om Hem te geloven. In plaats van ons te richten op onze vragen en twijfels, geeft onze hemelse Vader ons gelegenheden om ‘een sprankje geloof [te] oefenen’ (Alma 32:27). Deze gelegenheden doen zich alleen voor als we geloof hebben en Hem gewillig vertrouwen; niet als we redenen tot twijfel zoeken. Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Plaats alstublieft eerst vraagtekens bij uw twijfels, voordat u vraagtekens plaatst bij uw geloof.’ 3

5. Kies ervoor om te geloven

Laat vragen die je dwarszitten niet allemaal op de achtergrond sudderen. Handel in geloof. Ga actief op zoek naar antwoorden. President Nelson adviseerde ons: ‘Als u twijfels hebt […], kies er dan voor om te geloven en trouw te blijven. Leg uw vragen aan de Heer voor, en raadpleeg andere betrouwbare bronnen. Studeer met het verlangen om te geloven. […] Houd op uw twijfels te vergroten door ze met andere twijfelaars te bespreken. Laat u door de Heer op een geestelijke ontdekkingsreis leiden.’ 4

Sta open voor zijn leiding. Je zult wellicht op antwoorden moeten wachten of antwoorden van onze hemelse Vader moeten accepteren die je misschien niet voor ogen had. Waar je jezelf op het pad van geloof ook mag bevinden, onze hemelse Vader zal je leiden en je met vreugde zegenen, wanneer je voor geloof blijft kiezen.