2022
Vijf geloofsvergrotende tips van president Nelson
April 2022


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Vijf geloofsvergrotende tips van president Nelson

Volg deze vijf suggesties van de profeet op als je merkt dat je geloof wankelt.

Afbeelding
samengestelde afbeelding van de Heiland en anderen die bidden en lezen

We krijgen allemaal te maken met problemen en stress die ons geloof beproeven. Soms lijken die moeilijkheden te zwaar om te dragen. Maar ik verzeker je dat ieder van ons in feite ergens al geloof heeft.

President Russell M. Nelson heeft ons onlangs aangemoedigd om het geloof dat we al hebben te herkennen en niet te bagatelliseren. 1 Hij zei:

‘Geloof oefenen [kan] overstelpend lijken. Misschien vragen we ons soms af of we ooit genoeg geloof kunnen opbrengen om de zegeningen te krijgen die we zo dringend nodig hebben. […]

‘De Heer begrijpt onze sterfelijke zwakheid. We wankelen allemaal wel eens. Maar Hij kent ook ons grote potentieel. […]

‘De Heer vergt geen volmaakt geloof om ons toegang tot zijn volmaakte macht te geven. Maar Hij vergt wél van ons dat we geloven.’ 2

Overweeg met die waarheid in gedachten deze vijf adviezen van president Nelson over hoe we ons geloof in Jezus Christus elke dag een beetje kunnen vergroten.

1. ‘Studeer.’

Als jongvolwassene leiden we een druk leven. We zullen het altijd druk hebben, maar toch kunnen we tijd voor de Heer vrijmaken en zijn evangelie bestuderen. President Nelson heeft gezegd: ‘Hoe meer je over de Heiland te weten komt, hoe makkelijker het wordt om op zijn barmhartigheid, oneindige liefde, versterking, genezing en verlossende macht te vertrouwen.’ 3

De Schriften bestuderen betekent niet per se dat je ze urenlang leest. Je kunt studeren door je twintig, tien of zelfs maar vijf minuten in een onderwerp te verdiepen. Hoeveel tijd we er ook aan besteden, als we ons hart dagelijks voor de boodschappen in de Schriften openstellen, zal ons geloof in Jezus Christus toenemen.

De Schriften gaan over echte mensen die voldoende geloof in Jezus Christus hadden om bergen te verzetten of andere wonderen mee te maken. Als je je in die verhalen verdiept, krijg je meer inzicht in het belang van geloof, wat geloof inhoudt, de wonderen die voortvloeien uit geloof oefenen, en hoe je je geloof onwankelbaar kunt maken.

Als je de zending, bediening en leer van Christus in de Schriften bestudeert, zul je de macht begrijpen die geloof in Hem je brengt en hoe zijn verzoening op jou van toepassing is. 4

2. ‘Besluit om in Jezus Christus te geloven.’

Het is niet erg om vragen te hebben. Bedenk dat de kerk is hersteld doordat een jongen vragen had en onze hemelse Vader vroeg hem de waarheid bekend te maken.

Als we vragen hebben of in wijsheid tekortschieten (zie Jakobus 1:5–6), moeten we de Schriften bestuderen, betrouwbare bronnen raadplegen en onze vragen aan onze hemelse Vader in gebed voorleggen. Hij wil dat we de waarheid zoeken en kennen, en zal ons niet op een dwaalspoor brengen.

Ook al zitten we misschien nog met vragen of twijfels, toch smeekt president Nelson ons: ‘Kies er dan voor om te geloven en trouw te blijven. Leg je vragen aan de Heer voor en raadpleeg andere betrouwbare bronnen. Studeer met het verlangen om te geloven, in plaats van te hopen dat je een fout in het leven van de profeet of een discrepantie in de Schriften kunt ontdekken.’ 5

We denken misschien: maar hoe kan ik getrouw blijven als ik vragen of twijfels heb waar ik geen antwoord op krijg?

Ten eerste kunnen we naar waarheid blijven zoeken met een verlangen om te geloven in plaats van te hopen leugens of fouten te vinden. En ten tweede kunnen we de raad van president Nelson opvolgen om op te houden onze ‘twijfels te vergroten door ze met andere twijfelaars te bespreken. Laat je door de Heer op je geestelijke ontdekkingsreis leiden.’ 6

Als we deze dingen in praktijk brengen, zal de Heilige Geest tot ons getuigen van de belofte dat we ‘de waarheid van alle dingen [kunnen] kennen’ (Moroni 10:5).

3. ‘Ga in geloof te werk.’

We leren uit de Schriften dat geloof niet kan bestaan zonder werken (zie Jakobus 2:17).

President Nelson heeft gezegd: ‘Wat zou je doen als je meer geloof had? Denk daar eens over na. Schrijf het op. Ontvang dan meer geloof door iets te doen dat meer geloof vergt.’ 7

In geloof te werk gaan hoeft niet ingewikkeld te zijn. Simpelweg dagelijks je Schriften erbij pakken en erop vertrouwen dat je een antwoord zult vinden; bidden met het geloof dat je hemelse Vader je zal leiden; en ervoor kiezen om ondanks de verleidingen van de wereld elke dag geboden te onderhouden, zijn allemaal daden van geloof. En hoe meer we die kleine geloofsdaden doen, hoe meer geloof we zullen ontvangen.

4. ‘Neem waardig deel aan gewijde verordeningen.’

Je waardige deelname aan heilige verordeningen, waaronder het wekelijkse avondmaal, zal zoals president Nelson heeft gezegd, ‘Gods macht voor je [ontsluiten]’. 8

Ouderling Taniela B. Wakolo van de Zeventig heeft gezegd: ‘Deelname aan de verordeningen en trouw aan de bijbehorende verbonden [zullen je] fantastisch licht en bescherming brengen in deze wereld die steeds duisterder wordt.’ 9

Onze hemelse Vader wil dat ieder van ons de zegeningen van deelname aan tempelverordeningen verwerft. Als je aan deze verordeningen wilt deelnemen, maar niet zeker weet waar je moet beginnen, wees dan niet bang om je bisschop om hulp te vragen. Zo weet je hoe je je op deze verordeningen kunt voorbereiden en ze waardig kunt zijn.

5. ‘Vraag je hemelse Vader in de naam van Jezus Christus om hulp.’

President Nelson heeft gezegd: ‘Geloof vergt inzet. Openbaring ontvangen, vergt inzet. Maar “ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en wie klopt, voor hem zal er opengedaan worden” [Mattheüs 7:8]. God weet waar je geloof door zal groeien. Vraag erom, en vraag het dan nog eens.’ 10

Zoals president Nelson heeft getuigd, zijn onze hemelse Vader en Jezus Christus er om ons te helpen. Ze hebben ons lief. We kunnen onze hemelse Vader altijd vragen hoe we ons geloof kunnen laten groeien. En naarmate ons geloof in Jezus Christus toeneemt, zal het de bergen van beproeving in ons leven verzetten en ‘helpen om van moeilijkheden gelegenheden tot groei en mogelijkheden te maken’. 11

Dus als je het gevoel hebt dat je geloof lijkt weg te ebben, volg dan deze krachtige stappen om je geloof in Jezus Christus en zijn evangelie te laten groeien in plaats van af te nemen. Als je dat doet, zal de Heer ‘maken dat zwakke dingen sterk’ worden (Ether 12:27). Je zult merken dat je geloof echt sterk genoeg zal worden om je geestelijke bergen te verzetten.