2022
Ik ken niet ‘de betekenis van alle dingen’, maar dat maakt niet uit
April 2022


Jongvolwassenen

Ik ken niet ‘de betekenis van alle dingen’, maar dat maakt niet uit

Wanneer we niet alle antwoorden hebben, moeten we geloof hebben.

Afbeelding
een vrouw staat op een bergtop naar de zonsondergang te kijken

Ik zal nooit een les vergeten die ik op zending met een jonge vrouw had.

Ze bleef vragen om tastbaar bewijs dat het Boek van Mormon waar was. Ik wist niet zo goed hoe ik op haar vragen en argumenten moest reageren. Ik was een enthousiaste jonge zendelinge en ik wist alleen dat het Boek van Mormon echt waar was. Omdat ik niet alle antwoorden op haar vragen had, raakte ik ontmoedigd. Maar ik realiseerde me dat het niet zou uitmaken of ik tastbaar bewijs kon geven dat het Boek van Mormon waar is. Door bewijs zou ze geen geloof gaan ontwikkelen.

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Geloof krijgt men niet door louter, als academische bezigheid, oude teksten te bestuderen. Het spruit niet voort uit archeologische opgravingen en ontdekkingen. Het volgt niet op wetenschappelijke experimenten. Men krijgt het zelfs niet door wonderen te aanschouwen. Al die zaken kunnen het geloof bevestigen, of het bij tijden aanvechten, maar ze brengen geen geloof teweeg.’ 1

Hoe makkelijk zou het zijn als we de gouden platen aan de hele wereld konden laten zien? Sommige mensen zouden zeker lid van de kerk worden. Andere misschien niet, omdat tastbaar bewijs niet voldoende is om geloof in Jezus Christus en zijn evangelie te ontwikkelen. De Heiland zei tenslotte tegen Thomas: ‘Zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven’ (Johannes 20:29).

Wat is geloof nu eigenlijk?

Geloof is een beginsel dat aanzet tot handelen. ‘Geloof in Christus leidt tot actie. Het leidt tot oprechte en blijvende bekering.’ 2 Hoewel de wereld zegt dat geloven hetzelfde is als blindelings volgen, ben ik gaan inzien dat geloof inhoudt dat ik erop vertrouw dat God waarheden duidelijk maakt, wanneer ik handel.

‘Geloof in Jezus Christus houdt in volledig op Hem te vertrouwen – u te verlaten op zijn oneindige macht, alwetendheid en liefde. Het sluit in dat u in zijn leringen gelooft. Het houdt in dat u gelooft dat hoewel wij niet alles begrijpen, Hij dat wel doet.’ 3

We hebben niet alle antwoorden, maar onze alwetende hemelse Vader zal ons leiden naar alle waarheid als wij ons vertrouwen in Hem stellen (zie Woorden van Mormon 1:7).

Richt je op wat je wél weet

In een wereld die continu aan ons trekt, is het soms moeilijk de raad op te volgen om onwrikbaar geloof te ontwikkelen. Maar we kúnnen onwrikbaar geloof ontwikkelen. Geloof is een keuze. Door iedere dag voortdurend en bewust in geloof te leven, bouwen we aan een stevig fundament en een diepgeworteld getuigenis.

Koning Benjamin vertelde aan zijn volk hoe zij een onwrikbaar geloof konden ontwikkelen: ‘Geloof in God; […] geloof dat Hij alle wijsheid en macht bezit, zowel in de hemel als op aarde; geloof dat de mens niet alle dingen doorgrondt die de Heer kan doorgronden’ (Mosiah 4:9).

Voor mij houdt het in dat mijn getuigenis van Gods liefde voor mij en de waarheid van deze kerk niet aan het wankelen wordt gebracht, als ik kan accepteren dat er dingen zijn die ik in dit leven nooit helemaal zal begrijpen en me richt op de dingen die ik wel weet.

Ik herhaal de woorden van ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen:

‘Ik ben niet op de hoogte van alle redenen, noch alle doeleinden, en ik weet niet alles van de timing van de Heer. Net als Nephi kennen jullie en ik “niet de betekenis van alle dingen” (1 Nephi 11:17).

‘Maar sommige dingen weet ik absoluut zeker. Ik weet dat we geestzonen en -dochters zijn van een liefhebbende hemelse Vader. Ik weet dat de eeuwige Vader het plan van geluk heeft opgesteld. Ik weet dat Jezus Christus onze Heiland en Verlosser is.’ 4

Deze basisbeginselen zijn een cruciaal onderdeel van mijn getuigenis. God heeft veel grootse en belangrijke dingen geopenbaard. Loop niet vast op de verborgenheden die Hij nog niet heeft geopenbaard (zie Geloofsartikelen 1:9).

Er zijn veel dingen die we nog niet weten. En dat maakt niet uit!

Ouderling Neal A. Maxwell (1926–2004) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Natuurlijk kunnen we dit nog niet meteen allemaal volledig begrijpen! Natuurlijk kunnen we nog niet meteen weten wat dit allemaal betekent. Maar we kunnen wél meteen weten dat God ieder van ons kent en liefheeft!’ 5

Vervang twijfels door geloof

Veel trouwe kerkleden raken de weg kwijt, wanneer ze hun twijfels zwaarder laten wegen dan hun geloof. We zien voorbij het doel (zie Jakob 4:14) door de focus op twijfels te leggen.

De jonge vrouw die ik op zending onderwees, wilde alleen geloven dat de kerk waar was als mijn collega en ik al haar argumenten konden weerleggen. Maar ik kon haar alleen bewijzen dat ze antwoorden kon vinden door middel van persoonlijke openbaring. 6

Ik heb een getuigenis van de krachtige invloed van de Heilige Geest in mijn leven. Ik weet dat het Boek van Mormon waar is, omdat de Geest van de onmiskenbare waarheid ervan tot mij heeft getuigd. En niet omdat ik over alle antwoorden beschikte. Mijn getuigenis kreeg ik niet door een wonderbaarlijke manifestatie, maar verkreeg ik geleidelijk door middel van studie en gebed. Met andere woorden: ik ontving mijn getuigenis niet door tastbaar bewijs, maar doordat ik in geloof handelde. En dit zal ik blijven doen.

Dus wat doen we als we geen antwoorden op onze vragen kunnen vinden? Zuster Camilla Kimball, de vrouw van president Spencer W. Kimball, vertelde hoe zij omging met het wachten op antwoorden op moeilijke vragen. Voor zaken waar ze geen antwoord op had, maakte ze een figuurlijke plank. Ze kreeg meer inzicht door zich vast te houden aan de dingen die ze wél wist en over haar vragen te studeren en te bidden.

Ze zei: ‘Er liggen nog steeds vragen op die plank, maar ik heb zoveel inzicht in andere kwesties gekregen dat ik bereid ben om op de andere antwoorden te wachten.’ 7

Ga terug naar de basis

Er zijn tijden geweest dat ik bepaalde geboden niet begreep. Ik had vragen over polygamie, homoseksualiteit en andere zaken.

Maar ik leerde een belangrijke les uit de manier waarop Adam en Eva door God werden onderwezen.

We leren dat ‘God hun geboden [gaf], na hun het verlossingsplan te hebben bekendgemaakt’ (Alma 12:32; cursivering toegevoegd).

Het zou me niet verbazen als Adam en Eva genoeg vragen hadden over de geboden die ze hadden gekregen. Maar ze moesten eerst over het heilsplan leren, voordat ze de geboden konden begrijpen.

Hoe goed begrijp jij het heilsplan? Denk je bij vragen terug aan de basisbeginselen van Gods plan? Tijdens mijn zoektocht naar antwoorden op mijn vragen, heb ik door het bestuderen van het heilsplan een glimp opgevangen van Gods antwoorden.

Ik sta op een stevig fundament als ik me richt op de essentiële waarheden die ik wél weet. Ik laat mijn geloof niet door onbelangrijke dingen aan het wankelen brengen. Ik weet niet alles, maar ik weet genoeg. 8

We kunnen altijd voor geloof kiezen

Op zending sloot ik onze les met die jonge vrouw af door onverschrokken van het Boek van Mormon te getuigen. Ik vertelde haar dat ze haar hemelse Vader kon vragen of het Boek van Mormon waar was en dat dit de enige manier was om antwoorden op haar vragen te ontvangen. Ze kon haar andere vragen op de plank zetten, totdat ze de basisbeginselen van het evangelie van Jezus Christus begreep. Later zou ze met meer begrip en geloof haar vragen opnieuw kunnen bekijken. Maar is dit niet op ons allemaal van toepassing? We kunnen ons geloof vergroten door in geloof te handelen.

Ik werd iedere keer gezegend als ik voor geloof koos bij zaken waar ik geen antwoord op had. Ik weet dat het naleven van het evangelie geluk en vreugde geeft, zelfs als ik niet alle antwoorden heb. Ik vertrouw erop dat onze hemelse Vader op zijn tijd antwoorden zal openbaren.

Noten

  1. D. Todd Christofferson, ‘De zegen van Schriftuur’, Liahona, mei 2010, 35.

  2. Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk (2004), 64.

  3. Trouw aan het geloof: evangeliewijzer (2004), 55.

  4. David A. Bednar, ‘That We Might “Not […] Shrink” (D&C 19:18)’ (CES-devotional voor jongvolwassenen, 3 maart 2013), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  5. Neal A. Maxwell, ‘Met de armen [zijner] liefde omvat’, Liahona, november 2002, 18.

  6. Zie Lawrence E. Corbridge, ‘Houd stand op de rots van openbaring’, Liahona, oktober 2020, 24–29.

  7. Camilla Kimball, aangehaald door Lavina Fielding in ‘Camilla Kimball: Lady of Constant Learning’, Ensign, oktober 1975, 62.

  8. Zie Rihna Mak, ‘I Don’t Know All the Answers, but I Know Enough’ (digitaal thema-artikel), Ensign, september 2018.