2022
Geboden als zegeningen zien
April 2022


Digitaal thema-artikel: Kom dan en volg Mij

Exodus 18–20

Geboden als zegeningen zien

Als we de geboden echt begrijpen, zien we dat ze het bewijs zijn van de grote liefde die onze hemelse Vader en Jezus Christus voor ons hebben.

Afbeelding
vrouw kijkt op een kaart

De laatste paar jaar van mijn studietijd werkte ik aan de universiteit als producer van een radioprogramma. Het was een leuke baan met veel creatieve vrijheid, maar er waren ook veel regels. Mijn algemene functieomschrijving was het maken van een radioprogramma. Dat spreekt misschien voor zich, maar de details van de baan waren in een uitgebreid document met meerdere pagina’s vastgelegd. Er stonden regels in over de etiquette voor e-mails, voorbereiding op interviews, geluidsfragmenten en allerlei dingen waar ik nog nooit van had gehoord.

Het was in het begin niet eenvoudig om al die details te onthouden. Maar ik ging die lijst waarderen, want ik werd er een betere producer van. Het was geen beperkende lijst die me ervan weerhield mijn creativiteit te gebruiken. De lijst hielp me juist om mijn ideeën in een echt, afgewerkt product om te zetten. Het was een reeks richtlijnen, opgesteld door mensen die de baan veel beter kenden dan ik.

Ik denk graag op dezelfde manier over de geboden. De twee grote geboden, God liefhebben en onze naasten liefhebben als onszelf (zie Mattheüs 22:35–40), maken deel uit van onze algemene functieomschrijving als mensen op aarde. De overige geboden zijn gedetailleerdere instructies om die doelen doeltreffend te bereiken, beschreven door een liefdevolle Vader in de hemel die het werk volmaakt kent.

Geboden zijn zegeningen

Als we geboden echt begrijpen, zien we ze als zegeningen. Ze zijn aanvullende instructies die onze hemelse Vader ons vanuit zijn volmaakte perspectief geeft om bij Hem terug te keren. President Russell M. Nelson heeft uitgelegd: ‘Doordat de Vader en de Zoon ons oneindig, volmaakt liefhebben, en omdat Ze weten dat wij niet alles kunnen zien wat Zij zien, hebben Ze ons wetten gegeven om ons te leiden en beschermen.’ 1

Zuster Carole M. Stephens, voormalig eerste raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium, heeft dit punt verduidelijkt met het verhaal van haar energieke 3-jarige kleindochter, Chloe, die haar veiligheidsgordel in de auto niet om wilde houden. Ondanks de oprechte pogingen van zuster Stephens om haar dat duidelijk te maken, bleef Chloe haar gordel losmaken en weigerde ze goed op haar stoel te blijven zitten.

Uiteindelijk, nadat ze haar kleindochter had uitgelegd dat de gordel voor haar eigen veiligheid was, begon Chloe’s gezicht te stralen en riep ze uit: ‘Oma, je wilt dat ik mijn gordel om heb, omdat je van me houdt!’ 2 Zoals Chloe uiteindelijk begreep, komen regels vaak uit liefde voort. Dat geldt ook voor Gods geboden.

Geboden zijn een bewijs van de grote liefde die onze hemelse Vader en Jezus Christus voor ons hebben. Ze bieden ons ook de gelegenheid om onze liefde voor en gehoorzaamheid aan Hen te tonen. ‘Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht’ (Johannes 14:15) is een indringende Schrifttekst die we vaak horen. Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Het opperste kenmerk van liefde [is] altijd trouw.’ 3 Ik kan me de liefde voorstellen die onze hemelse Vader en Jezus Christus moeten voelen als wij ernaar streven om hun instructies op te volgen, en zo te leven dat we op een dag in hun tegenwoordigheid kunnen terugkeren.

De weg vóór ons

Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om Gods geboden in acht te nemen. Zelfs als we Gods liefde en de redenen achter de geboden begrijpen, kunnen sommige toch moeilijk op te volgen zijn (zie 2 Nephi 2:11; Mosiah 3:19).

Mozes sprak hierover vlak nadat hij de tien geboden van de berg Sinaï naar beneden had gebracht. Hij zei tegen de Israëlieten: ‘God is gekomen om u op de proef te stellen’ (Exodus 20:20). Op de proef stellen betekent beproeven of testen. Hoe liefdevol deze geboden ook zijn, ze maken daarnaast een belangrijk deel uit van het plan van onze hemelse Vader. Hij wil zijn kinderen ‘beproeven om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebieden’ (Abraham 3:25). Geboden bieden ons de gelegenheid om bewust onze keuzevrijheid te gebruiken en, zoals president Nelson heeft gezegd, ervoor te ‘kiezen om bij Hem terug te keren – voorbereid, geschikt, begiftigd, verzegeld, en trouw aan verbonden die [we] in heilige tempels hebben gesloten.’ 4

Als we het gevoel hebben dat er van alles van ons verwacht wordt, laten we dan bedenken dat niet het evangelie maar de wereld ons leven ingewikkeld maakt. Ouderling Gary E. Stevenson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

‘Men zegt dat het evangelie van Jezus Christus “eenvoudigweg geweldig en geweldig eenvoudig” is. De wereld is dat niet. Ze is ingewikkeld, roerig en twistziek. Zegen zal ons deel zijn als we er zorgvuldig voor waken dat complexiteit, zo gebruikelijk in de maatschappij, zijn intrede doet in de wijze waarop wij het evangelie ontvangen en toepassen. […]

‘We moeten allemaal ons best doen om het evangelie eenvoudig te houden.’ 5

Wanneer we het gevoel hebben dat we door de waan van de dag worden opgeslokt, kan het nuttig zijn om de geboden in hun eenvoudigste vorm in gedachten te houden: Heb God lief. Heb uw naaste lief. Heb uzelf lief. Al Gods andere geboden zijn uitbreidingen van deze kerngeboden en uitbreidingen van zijn liefde voor ons.