Institutt
Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell: Oppdra barn i rettferdighet


“Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell: Oppdra barn i rettferdighet”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Bilde
en familie studerer evangeliet sammen

Leksjon 22 Klassens forberedelsesmateriell

Oppdra barn i rettferdighet

Det kan føles overveldende å skulle oppdra barn til å være åndelig sterke i dagens samfunn. Men et løfte Frelseren ga nephittene, gjelder for oss i vår tid: “Alle dine barn skal være undervist av Herren, og stor skal dine barns fred være” (3 Nephi 22:13). Når du studerer denne leksjonen, kan du overveie hvordan du kan oppfylle din “hellige plikt til å oppdra [dine] barn i … rettferdighet” (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org).

Del 1

Hva forventer Herren av meg som forelder?

Tidlig i denne evangelieutdeling underviste Jesus Kristus foreldre om deres ansvar for å oppdra sine barn i rettferdighet. Han erklærte: “Jeg har befalt dere å oppdra deres barn i lys og sannhet” (Lære og pakter 93:40). Frelseren formante så profeten Joseph Smith og andre ledere i Kirken til å sette sitt hjem i orden og være “mer flittige og samvittighetsfulle hjemme” (vers 50; se vers 41–50).

Profeter i de siste dager uttrykker også behovet for at foreldre er oppmerksomme i sin innsats for å undervise i evangeliet i sitt hjem. De har også understreket at læring av evangeliet skal være “hjemme-sentrert og Kirke-støttet” (David A. Bednar, “Forberedt til å motta alt som er nødvendig”, Liahona, mai 2019, 101; se også side 102–4).

Da han var medlem av Søndagsskolens generalpresidentskap, sa president Tad R. Callister:

Bilde
President Tad R. Callister

Som foreldre skulle vi være de viktigste lærere i evangeliet og eksempler for våre barn – ikke biskopen, Søndagsskolen, Unge kvinner eller Unge menn, men foreldrene. Som deres viktigste lærere i evangeliet, kan vi undervise dem om forsoningens kraft og realitet – om deres identitet og guddommelige fremtid – og derved gi dem en fjellgrunn å bygge på. Når alt kommer til alt, er hjemmet det ideelle forum for å undervise i Jesu Kristi evangelium. (“Foreldre: Barnas viktigste lærere i evangeliet”, Liahona, nov. 2014, 32–33)

Bilde
foreldre underviser sine barn
Bilde
Studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les Lære og pakter 68:25, 28, og vurder å markere sannheter som foreldre er ansvarlige for å hjelpe sine barn å forstå.

Etter å ha henvist til disse versene, sa søster Cheryl A. Esplin, tidligere rådgiver i Primærs generalpresidentskap:

Bilde
Søster Cheryl A. Esplin

Å lære våre barn å forstå er mer enn bare å formidle informasjon. Det er å hjelpe våre barn å få læren inn i hjertet på en slik måte at det blir en del av dem og gjenspeiles i deres holdninger og adferd gjennom hele livet. (“Hvordan lære våre barn å forstå”, Liahona, mai 2012, 10)

Da hun var medlem av Primærs generalpresidentskap, sa president Joy D. Jones:

Bilde
President Joy D. Jones

Vi kan ikke vente på at omvendelse ganske enkelt skal finne sted hos våre barn. Utilsiktet omvendelse er ikke et prinsipp i Jesu Kristi evangelium. Å bli lik vår Frelser vil ikke skje tilfeldig. Å vise kjærlighet med vilje, undervise og bære vitnesbyrd kan hjelpe barn fra ung alder å føle Den hellige ånds innflytelse. Den hellige ånd er avgjørende for våre barns vitnesbyrd om og omvendelse til Jesus Kristus. Vi ønsker at de “alltid [kan] minnes ham så hans Ånd kan være hos dem” [Lære og pakter 20:79]. (“Avgjørende samtaler”, Liahona, mai 2021, 12–13)

Bilde
Overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hvordan kan foreldre hjelpe sine barn å “få læren inn i hjertet på en slik måte at det blir en del av dem”? Hvordan kan foreldre hjelpe sine barn å føle og lære av Den hellige ånd?

Del 2

Hvilke fremgangsmåter kan hjelpe meg å lede mine barn til Frelseren?

Nephi og hans folk søkte aktivt å hjelpe sine barn å lære om Frelseren.

Bilde
Studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 2 Nephi 25:26, og tenk på hvordan foreldre i vår tid kan følge disse nephittenes eksempel.

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum ga råd for å veilede foreldre i å hjelpe sine barn å lære om og av Frelseren:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Finnes det bilder av Frelseren i vårt hjem? Snakker vi ofte med våre barn om Jesu lignelser? “Historiene om Jesus [er] som en bris over troens ulmende glør i våre barns hjerter” [Neil L. Andersen, “Å, la meg høre om Jesus”, Liahona, mai 2010, 108]. Når deres barn stiller dere spørsmål, kan dere bevisst overveie å undervise om det Frelseren underviste om. Hvis barnet deres for eksempel spør: “Pappa, hvorfor ber vi?” kan dere svare: “Det er et godt spørsmål. Husker du da Jesus ba? La oss snakke om hvorfor han ba og hvordan han ba.” (“Vi taler om Kristus”, Liahona, nov. 2020, 89)

Profeten Moses ga israelittiske foreldre følgende råd: “Du skal innprente [budene] i dine barn. Du skal tale om dem når du sitter i ditt hus, når du går på veien, når du legger deg, og når du står opp” (5 Mosebok 6:7).

President Jones gjenspeilte ånden i Moses’ råd da hun underviste:

Bilde
President Joy D. Jones

[En] nøkkel til å hjelpe barn å bli motstandsdyktige mot synd, er å begynne i svært ung alder kjærlig å tilføre dem grunnleggende læresetninger og prinsipper i evangeliet – fra Skriftene, Trosartiklene, heftet Til styrke for ungdom, Primær-sanger, salmer og vårt eget vitnesbyrd – som vil lede barn til Frelseren.

Å legge seg til konsekvente vaner for bønn, skriftstudium, familiens hjemmeaften og gudstjeneste på sabbaten fører til helhet, indre stabilitet, og sterke moralnormer – med andre ord, åndelig integritet …

Brødre og søstre, hold deres små tett – så tett at de ser deres daglige religiøse adferd og ser dere holde deres løfter og pakter. “Barn er flinke til å etterligne, så gi dem noe godt å etterligne” [anonym]. (“En generasjon som motstår synd”, Liahona, mai 2017, 88–89)

Bilde
foreldre studerer Skriftene sammen med barna
Bilde
Skriv ned-ikon

Skriv ned tankene dine

Bruk noen minutter på å skrive ned rettferdig adferd eller gode vaner du kan begynne med eller fortsette å utvikle nå, som vil øke din evne til å oppdra dine barn i rettferdighet. Hvilke åndelige vaner ønsker du å etablere sammen med din familie i fremtiden?

Del 3

Hva kan jeg gjøre hvis et familiemedlem kommer bort fra evangeliets sti?

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har undervist:

Bilde
Eldste David A. Bednar

Noe av det tyngste en tapper mor eller far i Sion kan oppleve, er et barn som kommer bort fra evangeliets vei. Spørsmål som “Hvorfor?” eller “Hva galt har jeg gjort?” og “Hvordan kan vi nå hjelpe dette barnet?” kverner uten stans i slike foreldres tanker. (“Trofaste foreldre og villfarne barn: Hvordan bevare håpet og overvinne misforståelser”, Liahona, mars 2014, 16)

Bilde
Lehi og Sariah

Lehi og Sariah forsto den hjertesorg som kommer når barn viker av fra evangeliets sti.

Bilde
Studium-ikon

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 1 Nephi 8:37–38 for å finne ut hvordan Lehi prøvde å hjelpe Laman og Lemuel etter at han i et syn så at de forkastet Herren.

Legg merke til hvor kjærlig Lehi forkynte for, eller underviste, sine barn. Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum underviste om hvordan vi kan reagere hvis et familiemedlem avviker fra evangeliets sti:

Bilde
Eldste Ulisses Soares

Det er vanskelig å forstå alle grunnene til at noen velger en annen sti. Det beste vi kan gjøre i disse omstendighetene er bare å være glad i dem og vise dem omsorg, be for deres velbefinnende og søke Herrens hjelp for å få vite hva vi skal gjøre og si. Oppriktig glede oss sammen med dem når de lykkes, være deres venn og se etter det gode i dem. Vi skulle aldri gi opp, men bevare vårt forhold til dem. Aldri avvise eller fordømme dem. Bare vær glad i dem! Lignelsen om den fortapte sønn lærer oss at når barn kommer til seg selv ønsker de ofte å komme hjem. Hvis det skjer med dine kjære, fyll ditt hjerte med medlidenhet, løp til dem, fall dem om halsen, kyss dem, slik faren til den fortapte sønnen gjorde [se Lukas 15:20].

Til slutt, fortsett å leve et verdig liv, vær et godt eksempel for dem på det du tror på og kom nærmere vår Frelser Jesus Kristus. Han kjenner til og forstår våre dype sorger og smerter, og han vil velsigne din innsats og hengivenhet til dine kjære om ikke i dette livet, så i det neste. (“Hvordan kan jeg forstå?”, Liahona, mai 2019, 8)

Bilde
far og sønn omfavner hverandre
Bilde
Overvei-ikon

Overvei som forberedelse til leksjonen

Hva er andre eksempler fra Skriftene på rettferdige foreldre hvis barn forvillet seg bort fra evangeliets sti? (Overvei for eksempel Lehi og hans sønner Laman og Lemuel eller Alma og hans sønn Alma den yngre.) Hva kan du lære av disse foreldrenes reaksjoner som kan veilede deg i dine reaksjoner på familiemedlemmer som kan ha kommet på avveier?