Yderligere hjælp til lærerudvikling
Læringsoplevelse 4: Skab et miljø bestående af kærlighed, respekt og formål


Læringsoplevelse 4

Skab et miljø bestående af kærlighed, respekt og formål

Oversigt

Denne læringsoplevelse dækker følgende områder:

  • Forstå indflydelsen af kristuslignende kærlighed

  • Skab et miljø af kærlighed og respekt

  • Skab målrettethed i klasseværelset

Hovedområder

Billede
handbook cover

»Læringen vil øges, når lærere og studerende elsker og respekterer Herren, hinanden og Guds ord. Fælles målrettethed fokuserer på indsats og forventninger og målretter klassens oplevelser« (Evangelisk undervisning og læring: En håndbog for lærere og ledere i seminar og institut, 2012, s. 13).

Kristuslignende kærlighed: En positiv indflydelse

Vores liv bliver bedre og rigere ved indflydelsen fra kristuslignende personer. Når vi tænker over vores liv, kan vi hver især identificere venlige gerninger fra omsorgsfulde mennesker, som har påvirket os positivt.

Billede
seminarklasse

Tænk på en lærer, leder eller en anden person, der viste kristuslignende kærlighed og gjorde en forskel i dit liv. Hvordan hjalp han eller hun dig til at føle, og hvorfor? Skriv dine indsigter og indtryk ned i en studiebog eller et andet sted, hvor du kan henvise til dem og dele dem med din videreuddannelsesleder eller gruppe.

På samme måde som den person, du tænkte på, har haft en positiv indflydelse på dig, kan vi som seminar og institutlærere gøre en forskel i vore elevers liv. Vi gør det ved at skabe et miljø af kristuslignende kærlighed og respekt i klasseværelset.

Håndbogsaktivitet fra Evangelisk undervisning og læring

Billede
handbook cover

Følgende aktivitet vil styrke din forståelse af behovet for at skabe et miljø af kærlighed og respekt, og hvordan du skal skabe det miljø.

Læs afsnit 2.2.1 (»Kærlighed og respekt«) på side 13-14 i håndbogen Evangelisk undervisning og læring. Understreg ord eller udtryk, der vil styrke din forståelse af, (1) hvorfor det er vigtigt at skabe et miljø af kærlighed og respekt i klassen, og (2) hvordan du skal skabe det miljø.

Skab et miljø bestående af kærlighed og respekt: Hvorfor og hvordan

Følgende videoer viser mange af de principper og fremgangsmåder, der findes i afsnit 2.2.1 (»Kærlighed og respekt«) i håndbogen Evangelisk undervisning og læring. Se disse videoer og tænk over dine svar på spørgsmålene, der følger videobeskrivelserne nedenunder.

Se videoen »Teach with Charity« (Næstekærlighed i undervisningen) (1:44), som findes på churchofjesuschrist.org. I denne video siger ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum, at det er vigtigt, at lærere er fyldt af Kristi rene kærlighed. Se efter, hvordan Frelseren udviste kærlighed til dem, han underviste, når du ser videoen.

Når du har set videoen, skriv da korte svar på følgende spørgsmål i din studiebog:

  • Hvordan viste Frelseren sin kærlighed til dem, han underviste?

  • Hvordan kan jeg udvise kærlighed og respekt over for dem, som jeg underviser?

Se videoen »Søster Egans klasse« (2:17), som findes på churchofjesuschrist.org. I denne video viser søster Egan, en seminarlærer, hvordan man effektivt skaber et miljø med kærlighed, respekt og formål. Se efter, hvordan hun og hendes elever drager omsorg for hinanden og skaber sådan et miljø.

Når du har set videoen, skriv da korte svar på følgende spørgsmål i din studiebog:

  • Hvad gjorde søster Egan og hendes elever for at skabe et miljø med kærlighed og respekt?

  • Hvad kan jeg gøre for at skabe et miljø med kærlighed og respekt i mit klasseværelse?

Ræk ud til alle elever

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Hvis [eleverne] er passive, så kan I måske ikke undervise dem endnu, men I kan elske dem. Og hvis I elsker dem i dag, så kan I måske undervise dem i morgen« (»Undervisning og indlæring i kirken«, Liahona, juni 2007, s. 70).

Elever kan kæmpe med forskellige udfordringer: stress i familien, sygdom, indlæringsproblemer, fysisk handikap og så videre. Tag hensyn til deres individuelle omstændigheder og behov. Ikke alle elever vil med det samme reagere på dine bestræbelser på at skabe et miljø med kærlighed og respekt. Følgende video viser, hvordan lærere kan række ud og påvirke elever, der somme tider virker passive i klassen.

Se videoen »Nå den enkelte« (1:28), som findes på churchofjesuschrist.org. Når du ser denne video, så se efter, hvordan en lærers kristuslignende kærlighed og venlighed får en elev til at ændre sig.

Skab målrettethed

Billede
handbook cover

»Målrettethed hos både lærere og studerende kan øge troen, vejlede og give mening til klassens oplevelser. Studerende bør forstå, at de kommer til klassen for at lære vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, at kende, og for at gå frem mod evigt liv ved hjælp af skriftstudium og profeternes ord« (Evangelisk undervisning og læring, s. 15).

I klasseværelset er det lige så vigtigt for lærere at skabe målrettethed, som det er at skabe et miljø med kærlighed og respekt.

Håndbogsaktivitet fra Evangelisk undervisning og læring

Billede
handbook cover

Følgende håndbogsaktivitet vil hjælpe dig til at forstå, hvor vigtigt det er at skabe en følelse af målrettethed i dit klasseværelse.

Læs afsnit 2.2.2 (»Målrettethed«) på side 15 i håndbogen Evangelisk undervisning og læring. Understreg ord og udtryk i din håndbog, der styrker din forståelse af:

  • Hvad det betyder for dig og dine elever at have samme målrettethed.

  • Hvordan du og dine elever kan skabe dette miljø i dit klasseværelse.

Fremgangsmåde, der hjælper med at skabe målrettethed

Se videoen »En følelse af formål« (8:32), som findes på churchofjesuschrist.org. I denne video deler adskillige lærere og elever fremgangsmåder, som hjælper med at skabe en følelse af målrettethed i deres klasseværelse. Når du ser denne video, se da efter måder at skabe en følelse af målrettethed i dit klasseværelse.

Spørgsmål til at hjælpe lærere med at skabe et miljø af kærlighed, respekt og formål

Hvis du med jævne mellemrum tænker over følgende spørgsmål, når du underviser dine elever, vil det hjælpe dig med at skabe et miljø med kærlighed, respekt og formål:

  • Ved mine elever, at jeg elsker dem?

  • Når jeg synes, at det er svært at være omsorgsfuld, beder jeg da om at blive fyldt med næstekærlighed, Kristi rene kærlighed (se Moro 7:47-48)?

  • Hvordan påvirker Frelserens lære og eksempel, hvordan jeg er sammen med mine elever og hvordan de er sammen med hinanden?

  • Hvilke enkle gerninger gør jeg for regelmæssigt at tjene, velsigne og bede for mine elever?

  • Forstår mine elever, at formålet med vores klasse er at nå formålet med seminar og institut – at hjælpe dem til at forstå og sætte deres lid til Jesu Kristi lære og forsoning?

  • Hjælper de læringsaktiviteter, jeg vælger, med at nå vores formål og distraherer os ikke i at nå formålet med seminar og institut?

  • Tager jeg mig tid til at studere og forstå skriftstedsblokken og til at se, hvordan Frelseren er midtpunktet for lektionen?

  • Er jeg forberedt til at fokusere på mine elever fra det øjeblik, de kommer, til det øjeblik, hvor de forlader klasseværelset?

  • Hvordan beder jeg regelmæssigt mine elever om at udfylde deres rolle i åndelig læring?

Billede
teacher studying

Sammenfatning og anvendelse

Principper, jeg vil huske

  • Læringen vil øges, når du og dine elever elsker og respekterer Herren, hinanden og Guds ord.

  • Du kan udvikle ægte kærlighed for dine elever ved at søge næstekærlighedens gave gennem oprigtig bøn, som profeten Mormon instruerede os i (se Moro 7:47-48).

  • Målrettethed hos dig og dine elever kan øge troen, vejlede og give mening til klassens oplevelser.

  • I kan skabe målrettethed, når du og dine elever forstår, at de kommer til klassen for at lære vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, at kende og for at gå frem mod evigt liv ved at studere skriften og profeternes ord.

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Tænk på den reneste, mest altopslugende kærlighed, I kan forestille jer. Gang nu den kærlighed med et uendeligt stort tal – det er et mål for Guds kærlighed til jer« (Dieter F. Uchtdorf, »Guds kærlighed«, Liahona, nov. 2009, s. 22).

»Hvad skal jeg derfor gøre?«

For at afslutte denne læringsoplevelse skal du skrive nogle ting ned, som du vil gøre baseret på de principper, du har lært i dag.