Yderligere hjælp til lærerudvikling
Læringsoplevelse 3: Undervisning og læring ved Ånden


Læringsoplevelse 3

Undervisning og læring ved Ånden

Oversigt

Denne læringsoplevelse dækker følgende områder:

  • Forstå Helligåndens rolle i undervisning og læring

  • Imødekomme elevernes synlige og usynlige behov

  • Bed om Helligåndens indflydelse

Hovedområder

Helligåndens rolle i undervisning og læring

»Evangelisk undervisning og læring finder sted ved Helligåndens kraft … Kun gennem undervisning og læring ved Ånden får de studerende en forståelse af og tillid til Jesu Kristi lærdomme og forsoning på en sådan måde, at de gør sig værdige til evigt liv« (Evangelisk undervisning og læring: En håndbog for lærere og ledere i seminar og institut, 2012, s. 10).

Hvorfor undervise og lære ved Ånden?

Søster Christine Park har undervist i dagligt seminar i Redding i Californien i fem år og søger hele tiden at imødekomme sine elevers unikke behov og omstændigheder. Se videoen »De studerendes behov« (1:35), som findes på churchofjesuschrist.org. I denne video taler søster Park om sine håb for sine elever og også om det, der ligger hende på sinde, når hun forsøger at hjælpe sine elever til at opleve en dybere omvendelse til Jesu Kristi evangelium.

Billede
seminarklasse

Søster Park har elever med forskellige behov og udfordringer, og det vil du også have. Følgende eksempler repræsenterer nogle typiske omstændigheder for eleverne. Tænk over, hvordan dine elevers omstændigheder kan påvirke, hvordan Ånden leder din undervisning.

  • »Somme tider har jeg meget travlt med skolen. Jeg har så meget, jeg skal gøre i mine andre klasser.«

  • »Jeg håber, at jeg kan fokusere i klassen i dag. Jeg læser ikke så godt, og jeg har svært ved at koncentrere mig.«

  • »Jeg er omgivet af så mange mennesker, men jeg føler mig alligevel ensom.«

  • »Jeg elsker at være her til seminar – endelig et sted, hvor jeg føler mig accepteret.«

  • »Jeg ved ikke, om jeg burde være her i dag. Jeg har gjort ting, som jeg skammer mig over.«

  • »Jeg føler, at jeg er den eneste i min familie uden et vidnesbyrd.«

Hvis vi udelukkende stoler på vore egne evner, vil vi ikke have adgang til alle elevernes unikke behov. Men hvis vi er forberedte og følger Helligåndens tilskyndelser, vil vi blive vejledt til at undervise på en måde, som gør elevernes omvendelse dybere og hjælper til at imødekomme synlige og usynlige behov.

Se videoen »Undervis ved Ånden« (1:39), som findes på churchofjesuschrist.org. I denne video fortæller søster Park om vigtigheden af at have Åndens vejledning, når hun underviser.

Se derpå videoen »The Lord Knows Every Need« (0:45), som findes på churchofjesuschrist.org. I denne video forklarer ældste Richard G. Scott (1928-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum, hvordan Helligånden kan vejlede dig til at imødekomme dine elevers behov.

Håndbogsaktivitet fra Evangelisk undervisning og læring

Billede
handbook cover

»Undervisning og læring ved Ånden finder sted, når Helligånden udfører sin rolle eller funktion sammen med læreren, med den studerende eller med begge« (Evangelisk undervisning og læring, s. 10).

Håndbogen Evangelisk undervisning og læring hjælper til yderligere at tydeliggøre og styrke vores forståelse af, hvorfor lærere og elever skal undervise og lære gennem Helligåndens kraft. Studér afsnit 2.1 (»Undervis og lær ved Ånden«) på side 10 til og med sidst i listen med punkter på side 11.

Bemærk i din håndbog vigtige principper og fremgangsmåder, som kan hjælpe dig til at gøre følgende:

  • Erkende, at evangelisk undervisning og læring kun finder sted ved Helligåndens kraft.

  • Gøre din forståelse af Helligåndens roller og funktioner i evangelisk undervisning og læring dybere.

Forklar i din personlige dagbog, hvordan en forståelse og tro på Helligåndens rolle vil påvirke måden, du forbereder dine lektioner og underviser dine elever på.

Bed Ånden om at udfylde sin rolle

Når vi forstår Helligåndens rolle i evangelisk undervisning og læring, vil vi gøre alt, hvad vi kan for at bede ham om at udfylde hans rolle i vores liv og i vore elevers liv (se Evangelisk undervisning og læring, afsnit 2.1, »Undervis og lær ved Ånden«, s. 11)

Lærere kan gøre følgende for at bede Ånden om at udfylde hans rolle:

  • Stræbe efter personlig værdighed.

  • Bede en »troens bøn« (L&P 42:14).

  • Søge at være godt forberedt til hver lektion.

  • Søge at fokusere på deres elevers læringsoplevelse.

  • Søge fred snarere end at være frustreret og urolig over andre ting.

  • Have en ydmyg og spørgende holdning.

  • Opfordre deres elever til at inddrage Helligånden i deres læringsoplevelser.

Se videoen »Indbyd Ånden: Lærere« (2:47), som findes på churchofjesuschrist.org. I denne video fortæller lærere, hvad de kan gøre for at indbyde Ånden i deres hjerte og klasseværelse. Tag noter, mens du ser videoen, i din håndbog Evangelisk undervisning og læring om vigtige fremgangsmåder, som du ønsker at huske.

Lærere og elever kan gøre følgende for at bede Ånden om at udfylde hans rolle:

  • Læse og undervise ud fra skrifterne og profeternes ord.

  • Fokusere eksempler og samtaler på Frelseren og bære vidnesbyrd om ham.

  • Udtrykke evangeliets læresætninger og principper enkelt og klart.

  • Tage sig tid til tænksom overvejelse i stunder med stilhed.

  • Dele passende personlige oplevelser og vidne om læresætninger og principper.

  • Udtrykke kærlighed og taknemlighed for hinanden og for Herren.

Se videoen »Indbyd Ånden: Lærere og elever« (2:23), som findes på churchofjesuschrist.org. I denne video fortæller lærere og elever, hvad de kan gøre for at indbyde Ånden i deres hjerte og klasseværelse. Tag noter, mens du ser videoen, i din håndbog Evangelisk undervisning og læring om vigtige fremgangsmåde, som du ønsker at huske.

Skriv i din personlige dagbog nogle få indtryk eller handlinger, som er kommet til dit sind, når du har tænkt over, hvordan du og dine elever kan bede Ånden om at udfylde hans rolle i evangelisk undervisning og læring.

Se i tillægget til dette hæfte efter uddelingsarket »Bed Helligånden om at udfylde hans rolle i evangelisk undervisning og læring«, hvor der står måder, hvorpå lærere og elever kan bede Ånden om at udfylde hans rolle.

Sammenfatning og anvendelse

Principper, jeg vil huske

  • »Undervisning og læring ved Ånden finder sted, når Helligånden udfører sin rolle eller funktion sammen med læreren, med den studerende eller med begge« (Evangelisk undervisning og læring, s. 10).

  • Når du er opmærksom på Åndens stille tilskyndelser, kan du blive hjulpet til at imødekomme elevernes synlige og usynlige behov.

  • Når du og dine elever forstår den afgørende rolle, som Helligånden har i forbindelse med evangelisk læring, vil du gøre alt, hvad du kan for at bede Ånden om at udfylde disse funktioner.

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Ingen evig indlæring kan finde sted uden Åndens levendegørende kraft fra himlen … Af denne årsag skal I forkynde evangeliet ›ved Ånden, nemlig Talsmanden, der blev sendt ud for at undervise i sandheden‹ (L&P 50:14)« (Dieter F. Uchtdorf, »En lærer for Guds børn«, En aften med præsident Dieter F. Uchtdorf, 28. jan. 2011, s. 7 si.churchofjesuschrist.org).

»Hvad skal jeg derfor gøre?«

For at afslutte denne læringsoplevelse skal du skrive nogle ting ned, som du vil gøre baseret på de principper, som du har lært i dag.