Yderligere hjælp til lærerudvikling
Læringsoplevelse 1: Efterlevelse og undervisning på Frelserens måde


Læringsoplevelse 1

Efterlevelse og undervisning på Frelserens måde

Oversigt

Denne læringsoplevelse dækker følgende områder:

  • Undervisning, dit største ansvar

  • Jesus Kristus, Mesterlæreren

  • Efterlevelse og undervisning på Frelserens måde

Billede
seminarklasse

Hovedområder

Velkommen til seminar og institut (S&I). I seminar- og institutprogrammerne overalt i verden hjælper tusindvis af lærere og ledere Kirkens unge og unge voksne med at lære og anvende læresætninger og principper i Jesu Kristi evangelium. Vi er taknemlig for jeres ønske om at tjene Herren i denne vigtige opgave.

Det store ansvar med at undervise Guds børn

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende om ansvaret for at undervise Guds børn:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Vi er taknemlige for alle, som underviser. Vi elsker jer og værdsætter jer mere, end vi kan udtrykke. Vi har stor tillid til jer. At undervise effektivt og føle, at man har succes, er i sandhed et krævende arbejde. Men det er det værd. ›Det er den største kaldelse‹ [se Undervisning, den største kaldelse, hjælpemateriale til undervisning i evangeliet, 2000, s. 3] …

For os alle hver især er det at ›komme til Kristus‹ [L&P 20:59], at holde hans befalinger og følge hans eksempel tilbage til Faderen i sandhed det højeste og helligste formål med den menneskelige tilværelse. At hjælpe andre med også at gøre det – at undervise, overtale og bønsomt lede dem til også at gå på forløsningens sti – det må i sandhed være den næstvigtigste opgave i vores tilværelse. Måske er det derfor, at præsident David O. McKay engang sagde: ›Der hviler ikke noget større ansvar på noget menneske end at være lærer for Guds børn‹ [David O. McKay, i Conference Report, okt. 1916, s. 57)« (»En lærer, der er kommet fra Gud«, Stjernen, juli 1998, s. 26).

Billede
Kristus underviser i synagogen

Jesus Kristus, Mesterlæreren

Du vil få guddommelig hjælp, når du søger at vokse og udvikle dig som en lærer for Guds børn og stræber efter at leve dit liv og undervise som Frelseren.

Brug et øjeblik på at se videoen »Den store lærer« (3:51), som findes på churchofjesuschrist.org. I denne video beskriver præsident Boyd K. Packer (1924-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum visse aspekter i det at undervise i evangeliet.

Når du ser videoen, lyt da efter afgørende årsager til, at du skal leve og undervise som Frelseren. Skriv dine indsigter og indtryk ned i en studiebog eller et andet sted, hvor du kan henvise til dem og dele dem med din videreuddannelsesleder eller gruppe.

Håndbogsaktivitet fra Evangelisk undervisning og læring

Billede
handbook cover

Vedrørende Frelseren som rollemodel for lærere har præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum sagt:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Hvilken bedre rollemodel kan vi da finde? Hvilket bedre studium kunne vi foretage end at analysere vore ideer, mål og metoder og sammenligne dem med Jesu Kristi ideer, mål og metoder?« (Teach Ye Diligently, rev. udg., 1991, s. 22).

Følgende aktivitet vil uddybe din forståelse for, hvordan Frelseren underviste og påvirkede andre, og hvordan han hjalp dem til at lære, udvikle sig åndeligt og blive omvendt til sit evangelium.

Studér forordet på s. v-vii i Evangelisk undervisning og læring: En håndbog for lærere og ledere i seminar og institut. Fremhæv eller understreg handlingsord, som beskriver forskellige måder, hvorpå Frelseren underviste og tjente.

Når du har studeret disse sider i Evangelisk undervisning og læring, skriver du sine svar på følgende spørgsmål i margen i din håndbog. (Du bliver opfordret til skrive noter i margenen i din håndbog under disse lektioner).

  • Hvad lægger du mærke til ved Frelserens måde at leve, undervise og lede på?

  • Hvordan hjalp han andre til at lære, vokse åndeligt og blive omvendt til sit evangelium?

Sammenfatning og anvendelse

Principper, jeg vil huske

  • Intet større ansvar kan hvile på noget menneske end det at være lærer for Guds børn.

  • Kristus er Mesterlæreren. Vi bør prøve at leve og undervise som ham.

  • Vi underviser ved eksemplet, som betyder at vores måde at følge ham på, vores karaktertræk, vore vidnesbyrd og vores forpligtelse til evangeliet kan påvirke andre lige så meget som vores ord.

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Man må gøre sig fortjent til gaven til at undervise, og når man først har gjort sig fortjent til den, skal den næres, hvis man vil beholde den« (Boyd K. Packer, Teach Ye Dilligently, s. 345).

»Hvad skal jeg derfor gøre?«

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum er kendt for at spørge: »Hvad skal jeg derfor gøre?« i slutningen af møderne med De Tolvs Kvorum for at inspirere til drøftelsen om, hvordan emnet kunne anvendes til at ændre folks liv (se Jeffrey R. Holland, »Therefore, What?«, CES-konference om Det Nye Testamente, 8. aug. 2000, si.churchofjesuschrist.org). Ved slutningen af hver læringsoplevelse skal du spørge dig selv: »Hvad skal jeg derfor gøre?« og tænke over, hvordan du personligt kan anvende de emner og principper, som er blevet drøftet.

For at afslutte denne læringsoplevelse skal du skrive nogle ting ned, som du vil gøre baseret på de principper, du har lært i dag.