Det Nye Testamente 2023
10.-16. juli. Apostlenes Gerninger 6-9: »Så vil du få at vide, hvad du skal gøre«


»10.-16. juli. Apostlenes Gerninger 6-9: ›Så vil du få at vide, hvad du skal gøre‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»10.-16. juli. Apostlenes Gerninger 6-9«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Paulus er faldet til jorden

Omvendelse på vej til Damaskus, af Michelangelo Merisi da Caravaggio

10.-16. juli

Apostlenes Gerninger 6-9

»Så vil du få at vide, hvad du skal gøre«

Studér Apostlenes Gerninger 6-9 og skriv dine indtryk ned. Dette vil hjælpe dig til at modtage åbenbaring om, hvordan du hjælper klassemedlemmerne til at komme nærmere til Jesus Kristus gennem deres studie af disse kapitler.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Skriv navnene på de personer, der nævnes i Apostlenes Gerninger 6-9 på tavlen, såsom Stefanus, Saulus, Filip, Ananias, Peter og Tabitha eller Hind. Bed nogle få om at fortælle, hvad de har lært af en af disse personer i deres studie denne uge.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Apostlenes Gerninger 7

At sætte sig op imod Helligånden kan føre til afvisning af Frelseren og hans tjenere.

  • Du kan begynde en drøftelse af Stefanus’ oplevelse ved at opmuntre klassen til at gennemse Stefanus’ ord i Apostlenes Gerninger 7:37-53. Hvilke advarsler kunne hans ord have til os i dag? Du kan vælge at fokusere på Stefanus’ udtalelse i Apostlenes Gerninger 7:51. Hvad vil det sige at sætte sig »op imod Helligånden«? For at forstå disse ord dybere kunne klassen tale om en eller flere af disse passager: 2 Nefi 28:3-6; 33:1-2; Mosija 2:36-37; Alma 10:5-6 og Alma 34:37-38. Hvorfor sætter vi os nogle gange »op imod Helligånden«? Hvad kan vi gøre for bedre at genkende og følge Helligåndens tilskyndelser?

Apostlenes Gerninger 8:9-24

Vores hjerte skal være »oprigtigt over for Gud«.

  • For at studere beretningen om Simon som klasse kan du på tavlen skrive spørgsmålene Hvem var Simon? Hvad ville han? og Hvordan forsøgte han at få det? Bed klassen om at læse Apostlenes Gerninger 8:9-24 og lede efter svar på disse spørgsmål. Hvilke sandheder forstod Simon endnu ikke? Hvad kan vi lære af Simons oplevelse? Hvordan kan vi gøre vores hjerte »oprigtigt over for Gud«? (v. 21).

  • Nogle i klassen kan under deres personlige studium have bemærket kvaliteter, som Stefanus og Filip havde, og som Simon ikke havde (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Hvis de gjorde, så kan du bede dem om at fortælle, hvad de fandt frem til. Nogle i klassen kunne også fortælle om andre eksempler fra Apostlenes Gerninger 6-9 med folk, hvis hjerter var rette for Gud, eksempelvis Filip og manden fra Etiopien (se ApG 8:26-40), Saul (se ApG 9:1-22) og Tabitha (se ApG 9:36-39).

    Billede
    Peter oprejser Tabitha fra de døde

    Tabitha, stå op, af Sandy Freckleton Gagon

Apostlenes Gerninger 8:26-39.

Helligånden vil hjælpe os med at lede andre til Jesus Kristus.

  • For at hjælpe klassen til at forstå, hvordan de kan lede andre til Jesus Kristus (se ApG 8:31), kan du bede to af dem om at sidde overfor hinanden og læse dialogen mellem Filip og manden fra Etiopien i Apostlenes Gerninger 8:26-39. En tredje kan læse de steder, der ikke er dialog. Hvad kan vi lære af Filips eksempel om, hvordan vi underviser andre om evangeliet?

  • For at finde nutidige eksempler på beretningen i Apostlenes Gerninger 8:26-39 kan de fortælle om oplevelser, de har haft med at fortælle om evangeliet eller med at tilslutte sig Kirken. Hvordan hjalp Helligånden dem? Hvordan var der nogen, der vejledte dem? Bed dem om at tænke over, hvem de muligvis kan lede til evangeliet.

Apostlenes Gerninger 9

Når vi underkaster os Herrens vilje, kan vi blive redskaber i hans hænder.

  • Klassen kan lære betydningsfulde sandheder om deres egen omvendelse ved at studere Saulus’ oplevelse, heriblandt sandheden om, at alle kan omvende sig og ændre sig, hvis de er villige. Du kan bede dem om at sammenligne Saulus’ oplevelse med Almas (se Mosi 17:1-4; 18; 26:15-21) og anti-nefi-lehiernes (se Alma 24:7-12). Hvad gjorde Herren for at hjælpe disse folk med at blive omvendt? Hvordan viste de deres villighed til at ændre sig? Hvilke budskaber kan vi finde til os selv i disse beretninger?

  • For at hjælpe klassens medlemmer til selv at anvende Saulus’ oplevelse kan du bede nogle få om at komme forberedt på at dele, hvad de lærte af hvert afsnit i præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Venter på vejen til Damaskus« (Liahona, maj 2011, s. 70-77). Hvordan venter vi til tider selv på vores vej til Damaskus? Hvad kan vi ifølge præsident Uchtdorf gøre for bedre at høre Guds røst? De kan måske fortælle om deres oplevelser med at søge og følge Guds vilje.

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om Jesus Kristus. Som lærer kan du hjælpe klassen med at opbygge deres tro på Frelseren, ligesom Filip gjorde for manden fra Etiopien ved at undervise ham i Esajas (se ApG 8:26-37). For at gøre det har du brug for at have dine egne trosopbyggende oplevelser med skrifterne. Det vidnesbyrd, du bærer, kan være en stor kraft til hjælpe klassen med at styrke deres vidnesbyrd om Jesus Kristus.