Det Nye Testamente 2023
26. juni-2. juli. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: »Han er opstået«


»26. juni-2. juli. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ›Han er opstået‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»26. juni-2. juli. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus taler til Peter ved bredden af søen

Vogt mine får, af Kamille Corry

26. juni-2. juli

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21

»Han er opstået«

Inden du undersøger undervisningsforslagene i dette oplæg, så læs Matthæus 28, Markus 16, Lukas 24 og Johannes 20-21 og overvej, hvordan disse kapitler kan bruges til at styrke troen hos dem, du underviser.

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at hjælpe klassens medlemmer til at fortælle, hvad de har lært i deres personlige studium og familiestudium, så bed dem om at nedskrive en sandhed fra denne uges læseopgave, som de føler bør deles med »alverden« (se Mark 16:15). Spørg dem, om de har fundet yderligere sandheder, som de gerne vil dele, ved klassens afslutning.

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20

Fordi Jesus Kristus opstod, gør vi det også.

  • Du kan give klassen nogle få minutter til at gennemgå denne uges læseopgave og »Opstandelse« i Guide til skrifterne og skrive sandheder ned, de lærte om opstandelsen. Lad nogle af dem fortælle, hvad de har skrevet, og tilskynd dem til at række deres hånd op, når de hører nogen fortælle om en sandhed, der er magen til den, som de selv skrev ned. Hvorfor er disse sandheder vigtige for os? Hvordan påvirker de vores relationer? Hvordan påvirker de vores valg?

Lukas 24:13-35

Vi kan invitere Frelseren til at »blive hos os«.

  • For at få dem til at se sammenhængen mellem deres oplevelser og disciplenes oplevelse på vejen til Emmaus så tegn et kort på tavlen, og bed dem om at skrive detaljer fra beretningen i Lukas 24:13-35 på den ene side af vejen. På den anden side af vejen kan de skrive paralleller, som de ser i deres egne oplevelser som Jesu Kristi disciple. De kan for eksempel skrive »Deres øjne holdtes til« (Luk 24:16) på den ene side af vejen og Sommetider genkender vi ikke Herrens indflydelse i vores liv på den anden side. Hvordan kan vi indbyde Ånden til at blive hos os?

Billede
Den opstandne Kristus viser sig for apostlene

Jesus lærte Thomas: »Vær ikke vantro, men troende« (Joh 20:27).

Johannes 20:19-29

»Salige er de, som ikke har set og dog tror«

  • Din søndagsskoleklasse kan være et sted, hvor de kan styrke hinandens tro på det, som de ikke kan se. Du kan begynde ved at bede en om at sammenfatte Thomas’ oplevelse i Johannes 20:19-29. Klassen kan skrive en liste på tavlen over det, som Gud beder os om at tro på uden at se. Du kan så bede den om at fortælle om oplevelser, der har styrket deres vidnesbyrd om de ting og velsignelser, der er kommet til dem, ved at de har udøvet tro.

Johannes 21:1-17

Frelseren inviterede os til at vogte hans får.

  • Hvad kan få dem til at tage imod Frelserens invitation til at »vogt[e hans] får«? Du kan få dem til at læse Johannes 21:15-17 for sig selv og erstatte Simons navn med deres eget og »mine lam« og »mine får« med navne på de personer, som de føler, at Herren ønsker, at de tjener – for eksempel dem, de drager omsorg for, naboer eller nogen, de kender på arbejdet eller i skolen. Efter et par minutter kan de fortælle, hvilke indtryk de fik. Hvad lærer vi om Frelseren fra hans handlinger i Johannes 21:4-13? Hvordan kan vi fodre Frelserens lam og får? Udtalelsen fra præsident Gary E. Stevenson i »Yderligere ressourcer« kan være med til at besvare dette spørgsmål.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Hvordan kan vi »vogt[e hans] får«?

Ældste Gary E. Stevenson har forklaret, hvordan vi kan opfylde Herrens befaling om at vogte hans får:

»Hvem er hyrder? Alle mænd, kvinder og børn i Guds rige er hyrder. Det kræver ingen kaldelse. Fra det øjeblik vi stiger op fra dåbens vande, er det vores opgave at udføre dette arbejde. Vi rækker ud i kærlighed til andre, fordi det er det, som Herren befalede os at gøre … Når som helst vores næste er i nød timeligt eller åndeligt, så løber vi hen for at hjælpe dem. Vi bærer hinandens byrder, så de bliver lette. Vi sørger med dem, der sørger. Vi trøster dem, der står i behov for trøst [se Mosi 18:8-9]. Det forventer Herren kærligt af os. Og dagen vil komme, hvor han vil holde os ansvarlige for den omhu, vi viser i vores omsorg for hans flok [se Matt 25:31-46]« (»Vær sjælehyrder«, Liahona, nov. 2018, s. 111-112).

Gør undervisningen bedre

Sørg for tid til at dele med hinanden. »Når eleverne fortæller om det, de lærer, mærker de ikke kun Ånden og styrker deres vidnesbyrd, men de tilskynder også andre i klassen til selv at finde sandheder … Afse tid i hver lektion til, at eleverne fortæller – i nogle tilfælde opdager I måske, at disse drøftelser er lektionen« (Undervisning på Frelserens måde, s. 29-30).