Det Nye Testamente 2023
3.-9. juli. Apostlenes Gerninger 1-5: »I skal være mine vidner«


»3.-9. juli. Apostlenes Gerninger 1-5: ›I skal være mine vidner‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»3.-9. juli. Apostlenes Gerninger 1-5«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
skare af mennesker på flodbred, og som døbes i en flod

Pinsedag, af Sidney King

3.-9. juli

Apostlenes Gerninger 1-5

»I skal være mine vidner«

Hvis du læser Apostlenes Gerninger 1-5 og søger Åndens vejledning, vil du modtage inspiration til, hvilke sandheder i kapitlerne der vil hjælpe klassen til mere fuldt ud at stole på Helligånden og være trofaste vidner om Herren Jesus Kristus.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Der er mange betydningsfulde skriftsteder og principper i Apostlenes Gerninger 1-5. En god måde at opdage, hvilke der er de mest værdifulde og relevante for din klasse, er at lade dem fortælle, hvad der skilte sig ud for dem i deres studie. Hvordan kan du opfordre til denne måde at dele med hinanden på? Det kan være noget så enkelt som at give dem nogle få minutter til at finde og fortælle om et vers i Apostlenes Gerninger 1-5, hvori de følte Herrens røst tale til dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Apostlenes Gerninger 1:1-8; 2:37-39; 4:1-13, 31-33

Jesus Kristus leder sin kirke gennem Helligånden.

  • At læse om apostlenes oplevelser kan hjælpe klassen til at se, hvordan de kan modtage kraft og vejledning fra Helligånden i deres kaldelser og opgaver i Kirken. En måde at gennemgå oplevelserne i Apostlenes Gerninger 1-5 på vil være at skrive Helligånden hjalp apostlene lede Kirken ved at: på tavlen og så bede klassen om at søge i Apostlenes Gerninger 1:1-8, 2:37-39 og 4:1-13, 31-33 efter måder, hvorpå de kan færdiggøre sætningen. De kan derpå fortælle om oplevelser, hvor Helligånden har hjulpet dem på disse måder. Hvorfor havde apostlene brug for Helligånden – og hvorfor har vi brug for ham?

Apostlenes Gerninger 1:15-26

Jesu Kristi apostle er kaldet af Gud gennem åbenbaring.

  • Overvej at bede klassen om at forklare, hvordan en virksomhed vælger en afløser til en lederstilling. Hvilke kvalifikationer kunne de kigge efter? Bed klassen om at sætte det i kontrast til, hvordan apostlen Matthias blev kaldet (se ApG 1:15-26; se også 1 Sam 16:1-13) og med præsident Gordon B. Hinckleys ord i »Yderligere ressourcer«, der beskriver, hvordan apostlene kaldes i dag. Hvordan påvirker Guds metode til at vælge ledere vores tro på de ledere, han har kaldet? Klassens medlemmer kunne fortælle, hvordan de har modtaget vidnesbyrd om, at nutidens apostle og profeter er kaldet af ham.

Apostlenes Gerninger 2:37-47

Helligånden inspirerer os til at gøre det, som vi lærer.

  • Når klassemedlemmer studerer skrifterne derhjemme og sammen i klassen hver uge, kan de ofte føle, at det »stak … dem i hjertet« (ApG 2:37). Du kan føle dig inspireret til at hjælpe dem til at gå et skridt videre ved at spørge: »Hvad skal vi gøre?« (ApG 2:37). Læs Apostlenes Gerninger 2:37-47 sammen, og lad klassen se efter ting, som denne gruppe på 3.000 mennesker gjorde som følge af Peters opfordring. De kan også fortælle, hvordan de har fulgt inspiration fra deres studie af Guds ord. Så kan du eventuelt reservere noget tid i slutningen af lektionen til, at alle kan spørge sig selv: »Hvad skal jeg gøre?« og skrive deres indtryk ned.

Billede
Peter smiler og prædiker med sår i ansigtet

På trods af at være blevet arresteret og slået forkyndte Peter frimodigt evangeliet.

Apostlenes Gerninger 3; 4:1-21; 5:12-42

Når vi er fyldt af Helligånden, kan vi dele evangeliet med frimodighed.

  • Klassen kan søge i Apostlenes Gerninger 3; 4:1-21; 5:12-42 for at se efter eksempler på Peter, der vidnede frimodigt. Hvad vil det sige at tale »Guds ord med frimodighed«? (ApG 4:31). Hvordan hjælper Helligånden os med at fortælle om evangeliet frimodigt? Hvordan adskiller denne slags frimodighed sig fra at være stridbar? Klassen kan også have oplevelser, de kan dele, hvor de eller nogen, de kender, frimodigt forsvarede eller bar vidnesbyrd om evangeliet.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Kaldelsen af medlemmerne af De Tolv.

Gordon B. Hinckley fortalte følgende indsigt om processen med at kalde en ny apostel: »Denne procedure er særegen for Herrens kirke. Man søger ikke en stilling, man kæmper ikke for forfremmelser og fører ikke kampagner for at gøre opmærksom på sine dyder. Sammenlign Herrens måde med verdens måde. Herrens måde er stille, det er en fredelig måde, uden fanfare og store udgifter. Den er uden selvdyrkelse eller forfængelighed eller ambitioner. I Herrens plan ledes de, der har ansvaret for at vælge ledere, af et overordnet spørgsmål: ›Hvem vil Herren have?‹ Der er stille og eftertænksom overvejelse. Og der er megen bøn, så man kan modtage Helligåndens bekræftelse af, at valget er korrekt« (»Gud står ved roret«, Stjernen, juli 1994, s. 55).

Gør undervisningen bedre

Inviter eleverne til at handle. Helligånden inspirerer os til at handle på det, som vi lærer (se ApG 2:37). Da det skete for de folk, som Peter underviste, kom han med en invitation (se ApG 2:38). Overvej, hvordan du kan følge Peters eksempel.