Det Nye Testamente 2023
10.-16. april. Matthæus 15-17; Markus 7-9: »Du er Kristus«


»10.-16. april. Matthæus 15-17; Markus 7-9: ›Du er Kristus‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»10.-16. april. Matthæus 15-17; Markus 7-9«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Kristi forklarelse

Forklarelsen, af Carl Bloch

10.-16. april

Matthæus 15-17; Markus 7-9

»Du er Kristus«

Et af dine hovedmål som lærer er at hjælpe andre til at opbygge deres tro på Jesus Kristus. Hav dette i tankerne, når du studerer skrifterne denne uge. Hvad fandt du, der kan hjælpe klassens medlemmer til at få en dybere tro på ham?

Billede
deleikon

Del med hinanden

En måde at opfordre klassen til at studere skrifterne personligt og med deres familie er at bede dem om at fortælle hver uge, hvordan deres studium af skrifterne har hjulpet dem med at modtage åbenbaring og velsignelser i deres liv. Hvordan har deres studie af disse kapitler for eksempel haft indflydelse på de valg, de har foretaget denne uge?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Matthæus 16:13-17

Et vidnesbyrd om Jesus Kristus kommer ved åbenbaring.

  • Har nogen af dine klassemedlemmer oplevet at måtte forklare for nogen, hvordan de ved, at evangeliet er sandt? Hvad belærte Frelseren i Matthæus 16:13-17 om, hvordan vi modtager et vidnesbyrd? Du kan fortælle, hvordan Alma fik sit vidnesbyrd (se Alma 5:45-46), eller hvad Herren lærte Oliver Cowdery om åbenbaring (se L&P 6:14-15; 22-23; 8:2-3). Hvad tror I, at Peter eller Alma eller Oliver Cowdery kan have sagt, hvis nogen spurgte dem, hvordan de ved, at evangeliet er sandt?

  • Der kan være personer i din klasse, der beder for personlig åbenbaring, men som ikke ved, hvordan de kan genkende det, når det kommer. Du kan på HearHim.ChurchofJesusChrist.org finde videoer, hvor Kirkens ledere fortæller om, hvordan de genkender Herrens stemme. Du kunne se en eller flere af disse videoer med klassen og tale om, hvad de lærer os om at modtage åbenbaring. Hvilke andre lærdomme eller skriftsteder kan klassen komme i tanke om, der vil hjælpe nogen med at genkende personlig åbenbaring? (Se eksempelvis 1 Kong 19:11-12; Gal 5:22-23; En 1:1-8; L&P 6:22-24; 8:2-3; 9:7-9).

Matthæus 16:13-19; 17:1-9

Præstedømmets nøgler er afgørende for vores frelse.

  • Du kan indlede en samtale om præstedømmets nøgler ved at skrive referencer som disse på tavlen: Matthæus 16:19; Lære og Pagter 107:18-20; 128:8-11; 132:18-19, 59; Joseph Smith – Historie 1:72 og »Præstedømmets nøgler« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Bed så klassen om at læse et eller flere af skriftstederne og fortælle noget, de har lært af dem om præstedømmets nøgler. Hvorfor har vi brug for præstedømmets nøgler?

  • Du kan så hjælpe klassen med at styrke deres vidnesbyrd om gengivelsen af præstedømmets nøgler i de sidste dage ved at bede halvdelen af klassen om at studere Matthæus 17:1-9 og den anden halvdel om at studere Lære og Pagter 110. De kan så fortælle hinanden det, som de har lært, og lægge mærke til lighederne i de to beretninger.

Billede
statue af Peter, der holder nøglerne

Præstedømmets nøgler er myndigheden til at lede brugen af præstedømmet.

Markus 9:14-30

Når vi søger større tro, begynder vi med den tro, vi allerede har.

  • Ældste Jeffrey R. Holland har brugt beretningen om en far, der søger helbredelse for sin søn, til at lære os, at vi bør henvende os til Herren, når vi føler, at vores tro er utilstrækkelig (se »Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 93-95). Når I har læst Mark 9:14-30 som klasse, kan I sammen snakke om ældste Hollands tre observationer (se »Yderligere ressourcer«).

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Tre observationer, der kan hjælpe os med at få større tro.

Da ældste Jeffrey R. Holland havde genfortalt beretningen i Markus 9:14-29, sagde han:

»Den første iagttagelse af denne beretning er, at da faderen bliver mødt med opfordringen til at tro, fremhæver han først sin styrke og først derefter erkender han sin begrænsning. Hans første erklæring er bekræftende og uden tøven: ›Jeg tror.‹ Til alle, der ønsker mere tro, ville jeg sige, husk denne mand! »I tider med frygt, tvivl eller uroligheder, så stå fast på den grund, I allerede har vundet, selv hvis det område er begrænset. …

Den anden iagttagelse er en variation af den første. Når der opstår problemer og spørgsmål, så begynd ikke jeres søgen efter tro med at sige, hvor meget I ikke har, så I leder med jeres ›vantro‹ … Jeg beder jer ikke om at foregive en tro, I ikke har. Men jeg beder jer om at være tro mod den tro, I har

Den sidste iagttagelse: Når tvivl eller vanskeligheder kommer, så vær ikke bange for at spørge om hjælp. Hvis vi ønsker det lige så ydmygt og ærligt som denne fader gjorde, så kan vi få den« (»Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 93-94).

Gør undervisningen bedre

Stil spørgsmål, der indbyder til vidnesbyrd. At stille spørgsmål, der opfordrer klassens medlemmer til at bære vidnesbyrd, kan være en meget virkningsfuld måde at indbyde Ånden på. Når I drøfter Matthæus 16:13-17, kan du for eksempel spørge: »Hvad har I lært om Frelseren, der har styrket jeres vidnesbyrd om ham som Frelseren?« (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 32).