Det Nye Testamente 2023
27. marts-2. april. Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6: »Frygt ikke«


»27. marts-2. april. Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6: ›Frygt ikke‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»27. marts-2. april. Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus vandrer med disciple, som bærer kurve med brød

27. marts-2. april

Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6

»Frygt ikke«

Når du forbereder dig på at undervise fra Matthæus 14, Markus 6 og Johannes 5-6, så se efter budskaber, der er relevante for din klasse. Når du gør dette, så overvej, hvordan du kan involvere klassen i en betydningsfuld oplevelse med skrifterne.

Billede
deleikon

Del med hinanden

En måde at indlede en drøftelse på er at bede nogle få om at vælge et kapitel fra læsningen og dele et budskab fra det kapitel, der var betydningsfuldt for dem. Når de fortæller, kan de andre stille spørgsmål eller tilføje deres indsigt.

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 5:16-47

Jesus Kristus er Faderens elskede Søn.

  • I Johannes 5 gav Jesus adskillige indsigter om sig selv, sin Fader og sit forhold til Faderen. For at hjælpe klassen til at finde disse indsigter kan du dele dem op i grupper og give dem nogle få minutter til at nævne så mange sandheder, de kan finde i vers 16-47, om Guds og Jesu Kristi egenskaber samt om deres forhold. Lad grupperne skiftes til at læse sandheder fra deres lister. Hvordan hjælper disse sandheder os til bedre at forstå vor himmelske Fader og hans Søn? Hvordan kan vi følge Jesu Kristi eksempel på lydighed mod Faderen?

  • En aktivitet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier foreslår at lægge mærke til hver gang, Jesus bruger ordet Fader i Johannes 5:16-47. Bed nogle få om at fortælle, hvad de har lært, da de udførte aktiviteten. Bed dem om at dele de indblik, de fik om vor himmelske Fader og hans elskede søn.

Matthæus 14:15-21; Markus 6:33-44; Johannes 6:5-14

Frelseren kan forstørre min ydmyge indsats for at fremme hans formål.

  • Hvad kan hjælpe klassens medlemmer til at finde personlig betydning i miraklet med, at Jesus bespiser de fem tusind? Du kan spørge, hvordan det at læse om miraklet øger deres tro på Frelserens evne til at velsigne dem personligt. De kunne tale om en gang, hvor de følte, at Frelseren forstørrede eller forøgede deres indsats for at hjælpe dem til at udføre noget, der virkede umuligt. Du kunne også før undervisningen bede klassen om at tage et billede eller en genstand med, som repræsenterer deres oplevelse.

    Billede
    brød og fisk

    Jesus bespiste på mirakuløs vis femtusind personer med fem brød og to fisk.

  • Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne til at tænke mere dybt over miraklet, der er beskrevet i disse vers? Hvilke detaljer i denne beretning forøger vores tro på Frelseren? Hvordan kan Frelseren bespise os åndeligt? Hvornår er vi blevet bespist og opretholdt af Jesus Kristus?

Matthæus 14:22-33

Jesus Kristus indbyder os til at tilsidesætte vores frygt og tvivl, så vi mere fuldt ud kan komme til ham.

  • Beretningen i Matthæus 14:22-33 kan hjælpe klassemedlemmerne til at forøge deres tro på Frelseren og deres ønske om at følge ham. Bed dem om at læse denne beretning og især lægge mærke til de ord, der tales af Kristus, Peter og de andre apostle. Hvordan kan Jesu ord have hjulpet Peter til at have tro til at forlade båden og gå på vandet? Hvordan kan Jesu formaning om at være frimodig og ikke frygte (se v. 27) gælde for os i dag? Hvad kan vi lære af Peters eksempel om, hvad det vil sige at være en Jesu Kristi discipel og at stole på ham? Du kan opfordre klassen til at tænke over og fortælle om oplevelser, hvor de, som Peter, handlede på at følge Frelseren, selv da resultatet var usikkert. Lad dem fortælle, hvad de lærte af deres oplevelse. Hvordan har Jesus Kristus reddet os i øjeblikke med frygt eller tvivl?

Johannes 6:22-71

Som Kristi disciple må vi være villige til at tro og acceptere sandheden, selv når det er svært.

  • Begivenhederne i Johannes 6 kan give et hjælpsomt perspektiv, når folk har spørgsmål om Kristi kirkes lære, historie eller retningslinjer. Du kan få klassen til at forstå disse begivenheder ved at skrive spørgsmål som de følgende på tavlen: Hvad forventede folk? (Se v. 26). Hvad tilbød Kristus dem i stedet? (Se v. 51). Hvad misforstod folk? (Se v. 41-42, 52). Du kan også stille spørgsmål som disse for at hjælp klassens medlemmer med at anvende denne beretning på deres egne liv: Hvilke forskellige måder er der, hvorpå vi kan vælge at vandre med Kristus, selvom vi har spørgsmål og tvivl? (Se v. 66). Hvilke læresætninger, ordinancer eller andre af det »evige livs ord« kan kun findes i Kristi genoprettede kirke? (Se v. 67-69). Få indsigt fra en nutidig apostel i præsident M. Russell Ballards budskab »Hvem skal vi gå til?« (Liahona, nov. 2016, s. 90-92).

Gør undervisningen bedre

Lyt. »At lytte er en kærlighedshandling … Bed vor himmelske Fader om hjælp til at forstå, hvad eleverne siger. Når I er særligt opmærksom på deres talte og utalte budskaber, vil I blive bedre til at forstå deres behov, deres bekymringer og deres ønsker« (Undervisning på Frelserens måde, s. 34).