Det Nye Testamente 2023
3.-9. april. Påske: »Død, hvor er din brod?«


»3.-9. april. Påske: ›Død, hvor er din brod?‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»3.-9. april. Påske«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Graven i haven

3.-9. april

Påske

»Død, hvor er din brod?«

Når du forbereder dig på at undervise denne uge, så overvej, hvordan din klasses drøftelser påskesøndag kan opbygge tro på Jesus Kristus og hans forsoning.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Spørg klassemedlemmerne om, hvordan de vil svare på spørgsmål som »Hvad er Jesu Kristi forsoning?« og »Hvordan kan jeg modtage de velsignelser, der kommer af Kristi forsoning?« Lad dem fortælle om skriftsteder, de har læst denne uge, som hjalp dem med at besvare disse spørgsmål.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Jesus Kristus udfrier os af synd og død, styrker vores svagheder og trøster os i vores prøvelser.

  • Forstår klassens medlemmer, at Jesus trøster os under vores prøvelser og styrker os i vores svagheder samt udfrier os fra synd og død? Du kan hjælpe dem til at finde disse principper ved at skrive disse ord på tavlen: Synd, død, prøvelser, svagheder. Hvert medlem af klassen kan læse et af de skriftsteder, der er i »Yderligere ressourcer« og overveje, hvordan Frelseren hjælper os med at overvinde eller udholde disse ting. De kunne så skrive det, de lærer af disse skriftsteder, under hver overskrift og bære deres vidnesbyrd om Frelserens forsoning.

    Billede
    Jesus på korset

    Korsfæstelsen, af Louise Parker

  • En enkel illustration kunne måske hjælpe med at vise forskellen mellem at blive renset for synd og blive fuldkommengjort: Du kan skrive de første få linjer fra Moroni 10:32 på tavlen, men inkluderer stavefejl eller grammatiske fejl. Bed så nogle i klassen om at fjerne (men ikke rette) fejlene. Løste det problemet? Hvilke lektier lærer vi af dette skriftsted og denne illustration om, hvilken påvirkning Frelserens forsoning kan have på os? Denne udtalelse af præsident Dieter F. Uchtdorf kan også hjælpe: »Hvis frelse blot var at slette vores fejltagelser og synder – hvor vidunderligt det end er – så opfylder det ikke Faderens store hensigter for os. Han stræber meget højere: Han ønsker, at hans sønner og døtre bliver ligesom ham« (»Nådens gave«, Liahona, maj 2015, s. 108).

  • Historier og analogier kan få os til bedre at forstå Kristi forsoning. Det kan også være en god ide, at dele en historie eller analogi fra en af generalkonferencetalerne i »Yderligere ressourcer«. Klassens medlemmer kan så dele deres tanker om og følelser for Frelseren og hans forsoning for os.

Matthæus 28:1-10; Lukas 24:13-35; Johannes 20:1-29; 1 Korinther 15:3-8, 55-58

Vidner i Det Nye Testamente bar vidnesbyrd om, at Jesus Kristus overvandt døden.

  • Overvej at gennemgå beretningen i skriften om den første påske – Jesu Kristi opstandelse. Du kan bede en om at genfortælle historien med sine egne ord (se Joh 20:1-17).

  • Klassen kan måske få en dybere forståelse af vigtigheden af vidnerne til Jesu Kristi opstandelse, hvis de forestiller sig, at de er advokater eller journalister, der undersøger påstanden om, at Jesus Kristus opstod. Bed dem om at finde personer i skrifterne, der kan virke som vidner (se Matt 28:1-10; Luk 24:13-35; Joh 20:19-29; 1 Kor 15:3-8, 55-58). De kan endog skrive en kort sammenfatning af, hvad disse personer kunne sige, når de vidner i retten eller bliver interviewet til et nyhedsindslag.

  • En måde at øge vores påskønnelse for Frelserens opstandelse er at tænke på, hvordan vi ville forklare vores overbevisninger til andre. Hvordan kan de dele deres vidnesbyrd om Jesus Kristus i følgende situationer: Et familiemedlem er blevet diagnoseret med en alvorlig sygdom; en ven har mistet en kær; en nabo spørger jer, hvorfor I fejrer påske. Tilskynd dem til at henvise til skrifterne (såsom dem i »Yderligere ressourcer«), når de planlægger deres svar. Bed nogle få om at dele deres tanker.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Skriftsteder om Frelserens forsoning og opstandelse.

Budskaber om Frelserens forsoning og opstandelse.

Gør undervisningen bedre

Bliv Åndens redskab. »Jeres formål som lærer er ikke at komme med en imponerende præsentation, men hellere at hjælpe andre til at modtage påvirkning fra Helligånden, som er den sande lærer« (Undervisning på Frelserens måde, s. 10).