Det Nye Testamente 2023
27. marts - 2. april. Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6: »Frygt ikke«


»27. marts - 2. april. Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6: ›Frygt ikke‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»27. marts - 2. april. Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus går med disciple, der bærer kurve med brød

27. marts - 2. april

Matthæus 14; Markus 6; Johannes 5-6

»Frygt ikke«

Når du læser Matthæus 14, Markus 6 og Johannes 5-6, så se efter sandheder, der betyder noget for dig. Du kan stille dig selv spørgsmål såsom: »Hvordan relaterer beretningerne i disse kapitler til mig?« »Hvilke budskaber finder jeg, som kan bruges i mit liv?« eller »Hvad vil jeg gerne fortælle min familie eller andre om?«

Nedskriv dine indtryk

Hvad kan have inspireret Peter til at forlade sikkerheden i hans båd midt ude på Galilæas Sø i en voldsom og larmende storm? Hvad fik ham til at tro, at hvis Jesus kunne gå på vandet, så kunne han også? Vi kan ikke med sikkerhed vide det, men måske forstod Peter, at Guds Søn ikke kun kom for at udføre vidunderlige ting for folket, men for at styrke folk som Peter til også at udføre vidunderlige ting. Jesus opfordring var trods alt: »Kom så og følg mig!« (Luk 18:22). Peter havde taget imod opfordringen en gang, og han var villig til at tage imod den igen, selvom det indebar at konfrontere sin frygt og gøre noget, der syntes umuligt. Herren beder os måske ikke om at gå ud af en båd midt i en storm eller at bidrage med vores lille brød, når tusindvis af folk har brug for mad, men han beder os måske om at tage imod vejledning, selv når vi ikke helt forstår den. Uanset hvad hans opfordring til os end måtte være, kan det virke overraskende eller endda skræmmende. Men der kan ske mirakler, hvis vi ligesom Peter lægger vores frygt, vores tvivl og vores begrænsede forståelse til side og følger ham i tro.

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Johannes 5:16-47

Jesus Kristus ærer sin Fader.

Det er meningen, at forholdet mellem vor himmelske Fader og alle hans børn er helligt. I disse vers viste Jesus Kristus et inspirerende forbillede, vi kan følge i vores forhold til vor himmelske Fader. Læs Johannes 5:16-47, og markér eller læg mærke til hver gang ordet Fader bruges. Hvordan ærer sønnen Faderen, og hvordan kan du følge hans eksempel? Hvad lærer du om, hvad Faderen føler for sønnen? Hvad er du inspireret til at gøre for at styrke dit forhold til din himmelske Fader?

Se også Johannes 17; Jeffrey R. Holland, »Guds storhed«, Liahona, nov. 2003, s. 70-73.

Billede
brød og fisk

Jesus bespiste på mirakuløs vis fem tusinde mennesker med fem brød og to fisk.

Matthæus 14:15-21; Markus 6:33-44; Johannes 6:5-14

Frelseren kan forstørre min ydmyge indsats for at fremme hans mål.

Har du nogensinde følt dig utilstrækkelig i forhold til at imødekomme alle de behov, du ser omkring dig – i dit hjem, i dine forhold eller i samfundet? Jesu disciple må have følt sig utilstrækkelige, da han bad dem om at bespise flere end fem tusinde sultne mennesker, når de kun havde fem brød og to fisk. Når du læser om det mirakel, der dernæst skete, så tænk over, hvad Gud kan bruge din ydmyge tjeneste til for at velsigne dem omkring dig. Hvordan har han højnet din indsats, når du har tjent ham? Overvej denne erklæring fra søster Michelle D. Craig: »I og jeg kan give, hvad vi har, til Kristus, og han vil mangedoble vores indsats. Det, I har at byde ind med, er mere end rigeligt, selv med jeres menneskelige skrøbeligheder og svagheder, hvis I stoler på Guds nåde« (»Åndelig evne«, Liahona, nov. 2018, s. 54).

Matthæus 14:22-33; Markus 6:45-52; Johannes 6:15-21

Jesus Kristus opfordrer mig til at tilsidesætte min frygt og tvivl og udøve tro på ham.

Forestil dig detaljerne i den scene, der bliver beskrevet i Matthæus 14:22-33, Markus 6:45-52 og Johannes 6:15-21. Forestil dig, hvad Peter og de andre disciple må have følt. Hvad lærer du om det at være discipel af Frelserens ord og handlinger i disse vers? Hvad lærer du af Peters ord og handlinger? (se også 1 Ne 3:7). Hvad opfordrer Herren dig til at gøre, som kan være ligesom at træde ud af en båd? Hvad finder du i disse vers, der giver dig mod til at udøve din tro på Jesus Kristus?

Johannes 6:22-71

Som Jesus Kristi discipel må jeg være villig til at tro på og acceptere sandheden, selv når det er svært.

Da Jesus omtalte sig selv som »livets brød« (Joh 6:48), syntes mange, at dette var »hård tale« (Joh 6:60). Hvordan kan Peters ord i Johannes 6:68-69 hjælpe dig i tider, hvor Frelserens lære synes vanskelig at acceptere eller leve efter? Hvad gør indtryk på dig ved Peters vidnesbyrd? Hvilke af »det evige livs ord« (Joh 6:68) hjælper dig til at forblive forpligtet til at følge Frelseren?

Se også M. Russell Ballard, »Hvem skal vi gå til?«, Liahona, nov. 2016, s. 90-92.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 14:15-21.Overvej, hvordan I kan hjælpe jeres familie med at forestille sig, hvor meget brød og fisk der skal til for at brødføde fem tusinde mennesker. Hvad kan miraklet i Matthæus 14:15-21 lære os om Frelseren? Overvej at fortælle om en oplevelse, hvor du følte, at du ikke havde nok at tilbyde, og Frelseren mangedoblede din indsats.

Matthæus 14:22-33.Det kan være, at jeres familie vil synes, at det er sjovt at rollespille historien i disse vers. Hvordan kan det være, at disciplene var bange? Hvorfor var Peter i stand til at overvinde sin frygt og forlade båden? Hvordan udviste han tro, selv da han begyndte at synke? Hvordan er vi nogle gange ligesom Peter?

Johannes 5:1-16.Bed jeres familie om at lægge mærke til, når ordet »rask« bliver brugt i disse vers. Hvordan kan Jesus Kristus gøre folk raske? Hvornår og hvordan har han gjort os raske?

Johannes 6:28-58.Giv alle i familien et stykke brød, som de kan spise, og tal om de fordele, vi får af brød og anden sund mad. Kig derefter sammen i disse vers og se efter, hvorfor Jesus Kristus kaldte sig »livets brød« (Joh 6:35). Hvad kan det betyde at »spise« livets brød? (se D. Todd Christofferson, »Det levende brød, som kom ned fra himlen«, Liahona, nov. 2017, s. 36-39).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået salme: »Den store visdom, kærlighed«, Salmer og sange, nr. 166.

Gør dit personlige studium bedre

Søg selv åndelig indsigt. I dit personlige studium og i dit familiestudium må du ikke begrænse sig til de skriftsteder, der bliver behandlet i disse oplæg. Herren har sikkert et budskab til dig i disse kapitler, som ikke bliver dækket her. Søg dem bønsomt.

Billede
Jesus løfter Peter op af vandet

Mod vinden, af Liz Lemon Swindle