Det Nye Testamente 2023
3.-9. april. Påske: »Død, hvor er din sejr?«


»3.-9. april. Påske: ›Død, hvor er din sejr?‹« Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»3.-9. april. Påske«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Graven i haven

3.-9. april

Påske

»Død, hvor er din sejr?«

Når du læser vidnesbyrdene om Frelserens opstandelse i dette oplæg, så læg mærke til de følelser og indtryk, du får fra Helligånden.

Nedskriv dine indtryk

I den sidste uge af Frelserens liv tog mange jøder omkring ham del i påskens traditioner. De forberedte måltider, sang sange og mødtes med hinanden for at ihukomme israelitternes udfrielse af slaveri under egypterne. Familier lyttede til historien om den ødelæggende engel, der gik forbi de af deres forfædres hjem, som på døren var afmærket med lammets blod. Trods alle disse fejringer, der var så fulde af symboler på udfrielsen, var relativt få klar over, at Jesus Kristus, Guds Lam, var ved at udfri dem fra synden og dødens slaveri – gennem hans lidelse, hans død og hans opstandelse. Men ikke desto mindre var der dem, der genkendte Jesus som deres lovede Messias, deres evige Udfrier. Fra den dag og fremover har Jesu Kristi disciple båret vidnesbyrd for hele verden om, »at Kristus døde for vore synder… at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag« (1 Kor 15:3-4).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 21-28

Jesus Kristus udfrier mig af synd og død, styrker mig i min svaghed og trøster mig i mine prøvelser.

En måde at fokusere på velsignelserne ved Frelserens forsoning denne uge er at bruge tid hver dag på at læse om den sidste uge i Jesu liv (en mulig læseoversigt følger). Hvad finder du i disse kapitler, som hjælper dig til at føle Frelserens kærlighed? Overvej, hvad disse kapitler kan lære dig om, hvordan han kan befri dig fra synd, død, prøvelser og svagheder. Hvordan udøver du tro på hans kraft til udfrielse?

  • Søndag: Indtoget i Jerusalem (Matt 21:6-11)

  • Mandag: Tempelrensningen (Matt 21:12-16)

  • Tirsdag: Undervisning i Jerusalem (Matt 21-23)

  • Onsdag: Fortsat undervisning (Matt 24-25)

  • Torsdag: Påsken og Kristi lidelse i Getsemane have (Matt 26)

  • Fredag: Forhør, korsfæstelse og begravelse (Matt 27:1-61)

  • Lørdag: Kristi legeme ligger i graven (Matt 27:62-66), mens hans ånd udfører tjenestegerning i åndeverdenen (L&P 138)

  • Søndag: Jesu Kristi opstandelse og fremtræden for sine disciple (Matt 28:1-10)

Se også Easter.ComeuntoChrist.org.

Billede
Jesus på korset

Korsfæstelse, af Louise Parker

Matthæus 28:1-10; Lukas 24:13-35; Johannes 20:19-29; 1 Korinther 15:1-8, 55

Mange vidner bærer vidnesbyrd om Jesu Kristi opstandelse.

Forestil jer, hvordan det må have været for disciplene at se, at Jesus blev hånet, mishandlet og korsfæstet. De havde været vidne til hans magt, følt sandheden i hans lærdomme og havde tro på, at han var Guds Søn. At bevidne hans død må have fået hans disciple til at føle sorg og forvirring. Men snart blev de vidner til hans opstandelses store mirakel.

Hvad kan du lære af disse beretninger fra dem, der så den opstandne Frelser? Markér eller læg mærke til hver persons oplevelse i Matthæus 28:1-10; Lukas 24:13-35; Johannes 20:19-29 og 1 Korinther 15:1-8, 55 (vær opmærksom på, at andre vidner til den opstandne Kristus kan findes i 3 Ne 11; Morm 1:15; Eter 12:38-39; L&P 76:19-24; 110:1-10 og JS-H 1:15-17). Hvad imponerer dig ved disse vidners vidnesbyrd? Efter Frelserens opstandelse opstod andre og viste sig for mange (se Matt 27:52-53; 3 Ne 23:9). Hvordan påvirker din tro på Frelseren og løftet om opstandelse den måde, du lever på?

1 Peter 1:3-11

Jesus Kristus giver mig håb og glæde.

Hvilke ord eller vendinger i 1 Peter 1:3-11 giver dig håb på grund af Jesus Kristus? Hvornår har du følt det håb?

Ældste Gerrit W. Gong vidnede om, at opstandelsen giver »håb til dem, der har mistet en kropsdel, dem, der har mistet evnen til at se, høre eller gå, eller de tanker, der er gået tabt på grund af ubarmhjertig sygdom, mental sygdom eller anden begrænsende svækkelse. Han finder os. Han heler os … [Også] ›da Gud selv [har sonet] for verdens synder‹ [Alma 42:15] … kan han med barmhjertighed bistå os, hvad angår vores skrøbeligheder … Vi omvender os og gør alt, hvad vi kan. Han omfavner os for evigt i ›hans kærligheds arme‹ [2 Ne 1:15]« (»Hosianna og halleluja – Den levende Kristus: Hjertet af genoprettelsen og påske«, Liahona, maj 2020, s. 54).

Se også Alma 27:28; 36:1-24; 3 Nefi 9:11-17; Moroni 7:40-41.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

KomTilKristus.org.Easter.ComeuntoChrist.org indeholder en tidslinje og beskrivelse af, hvad der skete på hver dag i den sidste uge af Frelserens liv. Hver dag i ugen kan jeres familie gennemgå disse beskrivelser for at se, hvad Frelseren gjorde den dag, eller I kan læse i skrifterne sammen som familie om hans sidste uge (se forslag til en liste i afsnittet »Forslag til personligt skriftstudium« ovenfor).

Salmer og sange og Børnenes sangbog.Overvej at synge sange sammen om Frelserens forsoning og opstandelse i denne uge, herunder nogle, som I kender mindre godt (se emneregisteret i Salmer og sange eller Børnenes sangbog under emner som »Forsoning«, »Påske« eller »Opstandelse«.). Hjælp jeres familie til at lære sangene ved for eksempel at vise billeder, der passer til ordene.

Samlingen »Jesus Kristus« i Evangelisk bibliotek.Samlingen i Evangelisk bibliotek med titlen »Jesus Kristus« indeholder videoer, kunst og musik, som kan hjælpe jeres familie med at fejre Frelserens opstandelse denne påske.

»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«.Som familie kan I læse »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« (JesuKristiKirke.org). Bed hvert familiemedlem vælge et påskebudskab fra dette vidnesbyrd til at dele med andre. I kan for eksempel lave plakater, I kan vise på de sociale medier, jeres hoveddør eller hjem.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jesus opstanden«, Børnenes sangbog, s. 44.

Gør dit personlige studium bedre

Sæt opnåelige mål. Det kan velsigne dit liv at bruge et par minutter hver dag på at studere skrifterne. Forpligt dig til at studere hver dag, mind dig selvom din forpligtelse og gør dit bedste for at gøre det. Hvis du glemmer det, så giv ikke op. Begynd blot forfra.

Billede
Kristus i Getsemane

Getsemane, af Adam Abram