Det Nye Testamente 2023
10.-16. april. Matthæus 15-17; Markus 7-9: »Du er Kristus«


»10.-16. april. Matthæus 15-17; Markus 7-9: ›Du er Kristus‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»10.-16. april. Matthæus 15-17, Markus 7-9«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Kristi forklarelse

Forklarelsen, af Carl Bloch

10.-16. april

Matthæus 15-17; Markus 7-9

»Du er Kristus«

Ved at læse skrifterne inviterer du Helligånden ind i dit liv. En af Helligåndens vigtige missioner er at vidne om Jesus Kristus. Mens du læser i denne uge, skal du være opmærksom på åndelige følelser, der styrker dit vidnesbyrd om Frelseren.

Nedskriv dine indtryk

Er det ikke sært, at farisæere og saddukæere krævede, at Jesus viste dem »et tegn fra himlen«? Var hans mange velkendte mirakler ikke nok? Hvad med hans storslåede lærdomme eller de utallige måder, hvorpå han opfyldte fordums profetier? Deres krav var ikke drevet af en mangel på tegn, men af en uvillighed til »at tyde tegn[ene]« og acceptere dem (se Matt 16:1-4).

Peter var ligesom farisæerne og saddukæerne vidne til Frelserens mirakler og hørte hans lærdomme. Men Peters faste vidnesbyrd: »Du er Kristus, den levende Guds søn« kom ikke ved hans fysiske sanser – hans »kød og blod«. Hans vidnesbyrd blev åbenbaret til ham af vor »fader i himlene«. Åbenbaring er den klippe, som Frelseren bygger sin kirke på, dengang og nu – åbenbaring fra himlen til hans tjenere. Og det er den klippe, hvorpå vi kan bygge vores liv som disciple – åbenbaring om, at Jesus er Kristus, og at hans tjenere har »nøglerne til Himmeriget«. Når vi er bygget på den klippe, vil »dødsrigets porte … ikke få magt over [os]« (Matt 16:15-19).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 16:13-17

Et vidnesbyrd om Jesus Kristus kommer ved åbenbaring.

Hvis Jesus Kristus spurgte folk i dag: »Hvem siger folk, at Menneskesønnen, er?«, hvad ville de så svare? Hvad ville du svare, hvis Jesus spurgte dig: »Hvem siger [du], at jeg er?« (se Matt 16:13-15).

Tænk over dit vidnesbyrd om Frelseren, og hvordan du modtog det. Hvad lærer du af Matthæus 16:15-17, som kunne styrke det? Hvis du gerne vil lære mere om vidnesbyrd og personlig åbenbaring, så kig på disse skriftsteder: Johannes 15:26; 2 Nefi 31:17-18; Alma 5:45-48 og Lære og Pagter 8:2-3.

Matthæus 16:13-19; 17:1-9; Markus 9:2-9

»Nøglerne til Himmeriget« findes på jorden i dag.

»Nøglerne til Himmeriget«, som Frelseren lovede at give til Peter, er præstedømmets nøgler (Matt 16:19). Hvad er præstedømmenøgler? Hvorfor har vi brug for dem? Overvej disse spørgsmål, mens du læser om Frelserens løfte i Matthæus 16:13-19 og dets opfyldelse i Matthæus 17:1-9; Markus 9:2-9 (se også JSO, Mark 9:3).

Andre ressourcer, der kan hjælpe dig med at lære om præstedømmets nøgler, omfatter Lære og Pagter 65:2; 107:18-20; 110:11-16; 128:9-11; »Præstedømmets nøgler« i Guide til skrifterne (JesuKristiKirke.org); og ældste Gary E. Stevensons budskab »Hvor er præstedømmets nøgler og myndighed?,« (Liahona, maj 2016, s. 29-32). Mens du studerer disse ressourcer, kan du overveje at lave en liste over, hvad du lærer om præstedømmets nøgler og de velsignelser, der kommer af dem. Hvorfor tror du, en nøgle er et godt symbol på retten til at lede tjenesten i præstedømmet?

Se også Dallin H. Oaks, »Det Melkisedekske Præstedømme og nøglerne«, Liahona, maj 2020, s. 69-72; Guide til skrifterne, »Forklarelse«.

Billede
statue af Peter, der holder nøglerne

Præstedømmets nøgler er myndigheden til at lede brugen af præstedømmet.

Matthæus 17:14-21; Markus 9:14-29

Når jeg søger større tro, kan jeg starte med den tro, jeg har.

Den far, der nævnes i Matthæus 17 og Markus 9, havde grund til at være usikker på, om Jesus kunne helbrede hans søn. Han bad Jesu disciple om at helbrede hans søn, og det kunne de ikke. Men da han bad Frelseren om et mirakel, valgte han at udtrykke tro. »Jeg tror,« sagde han. Og så i erkendelse af, at hans tro ikke var fuldkommen, tilføjede han: »Hjælp min vantro!«

Hvad lærer Ånden dig, når du læser om dette mirakel? Hvordan har vor himmelske Fader hjulpet dig til at øge din tro? Hvad kan du gøre for at bygge på den tro, du allerede har? Måske kan du lave en liste over skriftsteder, budskaber fra konferencer eller oplevelser, der har styrket din tro.

Se også Jeffrey R. Holland, »Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 93-95.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 15:7-9; Markus 7:6-7.Hvad er forskellen på at ære Gud med vores læber, eller ord, og ære ham med vores hjerter?

Matthæus 15:17-20; Markus 7:18-23.Hvorfor er vi forsigtige med, hvad vi putter i munden? Baseret på, hvad Jesus lærte os i disse vers, hvorfor skal vi så være endnu mere forsigtige med, hvad der kommer ud af vores mund – og ud af vores hjerter? Hvordan kan vi holde vores hjerter rene?

Matthæus 16:15-17.Hvordan åbenbarer Gud for os, at Jesus er »Kristus, den levende Guds søn«? (vers 16). Hvordan kan vi forberede os på at modtage denne åbenbaring fra ham?

Matthæus 16:13-19; 17:1-9.For at undervise børn om præstedømmets nøgler kan I læse ældste Gary E. Stevensons budskab »Hvor er præstedømmets nøgler og myndighed?«, Liahona, maj 2016, s. 29-32. I kan lade jeres børn bruge nøgler til at åbne døren til huset, til bilen eller andre låse. Overvej at vise et billede af Kirkens præsident og bær vidnesbyrd om, at han bærer alle præstedømmets nøgler, ligesom Peter gjorde.

Matthæus 17:20.Profeter med tro på Kristus har flyttet bjerge (se Jakob 4:6; Moses 7:13). Men det er normalt ikke det mirakel, vi har brug for. Præsident M. Russell Ballard har sagt: »Hvis vi blot har tro på størrelse med et sennepsfrø, kan Herren hjælpe os med at flytte de bjerge af mismod og tvivl, der ligger foran os, når vi tjener med Guds børn, deriblandt familiemedlemmer, Kirkens medlemmer og dem, som endnu ikke er medlemmer af Kirken« (»Dyrebare gaver fra Gud«, Liahona, maj 2018, s. 10). Hvilke bjerge i vores liv har brug for at blive flyttet? Hvordan kan vi vise tro på Guds kraft til at hjælpe os med at flytte disse bjerge?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået salme »Jeg på Kristus tror«, Salmer og sange, nr. 69.

Gør undervisningen bedre

Vær ofte sammen. Præsident Henry B. Eyring har sagt: »Gå [ikke] glip af muligheden for at samle … børn for at undervise dem i Jesu Kristi lære. Sådanne øjeblikke er sjældne i forhold til fjendens anstrengelser« (»Styrken ved at undervise i lærdommene«, Liahona, juli 1999, s. 87).

Billede
Mand med syg søn sammen med Frelseren

Mester, jeg har bragt min søn til dig, af Walter Rane