Det Nye Testamente 2023
20.-26. marts. Matthæus 13; Lukas 8; 13: »Den, der har ører, skal høre«


»20.-26. marts. Matthæus 13; Lukas 8; 13: ›Den, der har ører, skal høre‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»20.-26. marts. Matthæus 13; Lukas 8; 13«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
hvede klar til høst

20.-26. marts

Matthæus 13; Lukas 8; 13

»Den, der har ører, skal høre«

Når du læser Matthæus 13 og Lukas 8; 13, så tænk over, hvordan du forbereder dig på at »høre« og påskønne Frelserens lærdomme i disse lignelser. Hvad vil du gøre for at anvende disse lærdomme i dit liv?

Nedskriv dine indtryk

Nogle af Frelserens mest mindeværdige lærdomme kom i form af enkle historier, der kaldes lignelser. De var mere end bare interessante anekdoter om almindelige ting eller begivenheder. For dem, der var åndeligt forberedt, indeholdt de store sandheder om Guds rige. En af de første lignelser, der står i Det Nye Testamente – lignelsen om sædemanden (se Matt 13:3-23) – opfordrer os til at kigge på, hvor parate vi er til at modtage Guds ord. Jesus sagde, at den der modtager, til ham skal der gives, og han skal have overflod (Se JSO, Matt 13:10 (i den engelske SDH-udgave af Bibelen, Matt 13:12, fodnote a)). Så, når vi forbereder os på at studere Frelserens lignelser – eller hans andre lærdomme – er et godt sted at begynde at undersøge vores hjerter og beslutte os for, om vi giver Guds ord »god jord« (Matt 13:8), hvor det kan gro, blomstre og vokse og frembringe frugt, som vil velsigne os og vores familie i overflod.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 13:3-23; Lukas 8:4-15; 13:6-9

Mit hjerte må være forberedt til at modtage Guds ord.

Hvorfor er vores hjerter nogle gange modtagelige for sandheden, mens vi andre gange er fristet til at modstå den? Når du læser lignelsen om sædemanden, får du en god mulighed for at tænke over, hvordan du modtager sandhed fra Herren. Det kan være en hjælp først at matche vers 3-8 i Matthæus 13 med fortolkningerne, der står i vers 18-23. Hvad kan du gøre for selv at være »god jord«? Hvad kan de »tidsler« være, der hindrer dig i virkelig at høre og følge Guds ord? Hvordan kan du overvinde disse »tidsler«?

Dit studium af denne lignelse kan også påvirke, hvordan du læser lignelsen i Lukas 13:6-9. Hvilken »frugt« søger Herren fra os? Hvordan nærer vi vores jord, så vi kan »bære frugt«?

Se også Mosija 2:9; Alma 12:10-11; 32:28-43; Dallin H. Oaks, »Lignelsen om sædemanden«, Liahona, maj 2015, s. 32-35.

Matthæus 13:24-35, 44-52; Lukas 13:18-21

Jesu lignelser hjælper mig til at forstå hans kirkes vækst og skæbne.

Profeten Joseph Smith forklarede, at lignelserne i Matthæus 13 beskriver Kirkens vækst og skæbne i de sidste dage. Du kan gennemgå profetens ord i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith (2007), s. 293-302, når du overvejer, hvad følgende lignelser lærer dig om Herrens kirke:

Efter du har tænkt over disse lignelser, hvad føler du dig så inspireret til at gøre for mere fuldt ud at tage del i Kristi kirke i de sidste dage?

Se også Guide til skrifterne, »Guds rige eller Himmeriget«, »Lignelse« JesuKristiKirke.org.

Billede
perle

Jesu Kristi evangelium er en »kostbar perle« (Matt 13:46).

Matthæus 13:24-30, 36-43

De retfærdige skal vokse blandt de ugudelige indtil verdens ende.

En måde at analysere denne lignelse på er ved at tegne et billede af den og ved siden af skrive fortolkningen af den, der står i Matthæus 13:36-43 og Lære og Pagter 86:1-7. Rajgræs er »giftigt ukrudt, der minder om hvede. Det kan ikke skelnes fra hveden, før den er moden« (Guide til skrifterne, »Rajgræs«), Hvilke sandheder i denne lignelse inspirerer dig til at forblive trofast på trods af verdens ugudelighed?

Lukas 8:1-3

På hvilke måder betjente »nogle kvinder« Frelseren?

»Kvindelige disciple rejste sammen med Jesus og De Tolv og lærte af [Jesus] åndeligt og tjente ham timeligt … Udover at tage mod Jesu tjenestegerning – hans evangeliums gode tidender og velsignelserne ved hans helbredende kraft – betjente disse kvinder ham og gav af deres midler og hengivenhed« (Døtre i mit rige (2007) s. 4). Kvinder, der fulgte Frelseren, bar også et stærkt vidnesbyrd om ham (se Linda K. Burton, »Sikre kvinder«, Liahona, maj 2017, s. 12-15).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 13.Når familiemedlemmer læser Frelserens lignelser, kan det være, at det kunne være sjovt, at de kom på deres egne lignelser, der underviser om de samme sandheder om himmeriget (Kirken), ved at bruge ting eller situationer, som de kender til.

Matthæus 13:3-23; Lukas 8:4-15.Efter at have læst lignelsen om sædemanden sammen, kan jeres familie diskutere spørgsmål som disse: Hvad kan gøre vores »jord« (vores hjerter) til »klippegrund« eller »kvæle« ordet? Hvordan kan vi sikre, at vores jord er god og frugtbar?

Hvis I har yngre børn i jeres familie, kan det være sjovt at bede nogle i familien om at udspille forskellige måder, hvorpå vi kan forberede vores hjerter til at høre Guds ord, mens de andre i familien skal gætte, hvad de laver.

Matthæus 13:13-16.Hvordan kan I hjælpe jeres familie til at forstå vigtigheden af villigt at modtage Kristi ord? For at demonstrere, at »med ørerne hører de tungt«, kan I holde et familiemedlem for ørerne, mens I stille læser Matthæus 13:13-16. Hvor meget forstod dette familiemedlem af versene? Hvordan kan vi åbne vores øjne, ører og hjerter for Guds ord?

Matthæus 13:44-46.Hvad har de to mænd i lignelsen til fælles? Er der flere ting, som vi bør gøre som enkeltpersoner og som familie for at sætte himmeriget først i vores liv?

Lukas 13:11-17.Er der nogle af familiemedlemmerne, der har haft oplevelser, der fik dem til at føle, at de ikke kunne »rette sig helt op«? Kender vi andre, der har det sådan? Hvordan kan vi hjælpe? Hvordan »løser« Frelseren os fra vores sygdomme og svagheder?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået salme: »Se, vi sår«, Salmer og sange, nr. 157.

Gør undervisningen bedre

Lær et skriftsted udenad. Vælg et skriftsted, der betyder noget særligt for jeres familie, og bed jeres familie om at lære det udenad. Ældste Richard G. Scott forklarede: »Et skriftsted, man har lært udenad, bliver en rigtig ven, som ikke glider bort, som tiden går« (»Skrifternes styrke«, Liahona, nov. 2011, s. 6).

Billede
Mand, der sår

Lignelsen om sædemanden, af George Soper