Det Nye Testamente 2023
13.-19. marts. Matthæus 11-12; Lukas 11: »Jeg vil give jer hvile«


»13.-19. marts. Matthæus 11-12; Lukas 11: ›Jeg vil give jer hvile‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»13.-19. marts. Matthæus 11-12; Lukas 11«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus står midt i skyerne

Frygt ikke, af Michael Malm

13.-19. marts

Matthæus 11–12; Lukas 11

»Jeg vil give jer hvile«

Præsident Dallin H. Oaks har sagt: »Skrifterne, som er fortidens åbenbaringer, kan ikke forstås uden åbenhed over for nutidens åbenbaringer … Et studium af skrifterne gør det muligt for mænd og kvinder at modtage åbenbaringer« (»Scripture Reading and Revelation«, Ensign, jan. 1995, s. 7).

Nedskriv dine indtryk

På mange måder havde farisæerne og de skriftkloge gjort det besværligt at tilbede Jahve. De fremhævede ofte strenge regler frem for evige sandheder. Regler om sabbatten, som skulle være en hviledag, var i sig selv en tung byrde.

Og så kom Jahve selv blandt sit folk. Han lærte dem, at religionens egentlige formål ikke er at skabe byrder, men at fjerne dem. Han lærte os, at Gud giver os befalinger, herunder at ære sabbatten, ikke til at undertrykke os, men til at velsigne os. Ja, vejen til Gud er snæver og trang, men Herren kom for at meddele, at vi ikke behøver at gå på den alene. »Kom til mig,« bønfaldt han. Hans opfordring til alle, der af en eller anden grund føler »tunge byrder«, er at stå ved hans side, at binde os til ham og lade ham dele vores byrder. Hans løfte lyder, at »så skal I finde hvile for jeres sjæle.« Sammenlignet med alternativerne – at forsøge at fortsætte alene eller stole på dødelige løsninger – så er hans »åg … godt, og [hans] byrde er let.« (Matt 11:28-30).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 11:28-30

Jesus Kristus vil give mig hvile, når jeg stoler på ham.

Vi bærer alle byrder – nogle på grund af vores egne synder og fejltagelser, nogle er forårsaget af andres valg og nogle er ikke nogens skyld, men er simpelthen en del af livet på jorden. Uanset hvad grunden til vores udfordringer er, bønfalder Jesus os om at komme til ham, så han kan hjælpe os med at bære vores byrder og give os lindring (se også Mosi 24). Ældste David A. Bednar har sagt: »At indgå og holde hellige pagter forener os med Herren Jesus Kristus« (»Bære deres byrder med lethed«, Liahona, maj 2014, s. 88). Med dette på sinde så tænk over spørgsmål som de følgende for bedre at forstå Frelserens ord i disse vers: Hvordan forbinder mine pagter mig til og med Frelseren? Hvad skal jeg gøre for at komme til Kristus? I hvilken forstand er Frelserens åg godt og hans byrde let?

Hvilke andre spørgsmål får du, når du læser? Skriv dem ned, og søg efter svar denne uge i skrifterne og i profeternes ord. Du kan måske finde svar på nogle af dine spørgsmål i ældste David A. Bednars budskab, der henvises til ovenfor.

Se også John A. McCune, »Kom til Kristus – At leve som sidste dages hellige«, Liahona, maj 2020, s. 36-38; Lawrence E. Corbridge, »Vejen«, Liahona, nov. 2008, s. 34-36.

Billede
mænd ser ned på disciple, der går gennem en hvedemark

Disciplene spiser hvede på sabbatten, af James Tissot

Matthæus 12:1-13

»At gøre noget godt på en sabbat.«

Farisæernes lære adskilte sig fra Frelserens på mange måder, men især med hensyn til at ære sabbatten. Mens du læser Matthæus 12:1-13, kan du overveje, hvor godt din holdning og dine handlinger stemmer overens med Frelserens lære med hensyn til sabbatten. Du kan gøre dette ved at tænke over spørgsmål som disse:

  • »Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer« (vers 7; se Hos 6:6).

  • »For Menneskesønnen er herre over sabbatten« (vers 8).

  • »Derfor er det tilladt at gøre noget godt på en sabbat« (vers 12).

Hvordan kan disse læresætninger påvirke den måde, du tilgår sabbatten på?

Se også Markus 2:23-3:5.

Matthæus 12:34-37; Lukas 11:33-44

Mine ord og handlinger afspejler, hvad der er i mit hjerte.

Et af Frelserens vigtigste kritikpunkter mod farisæerne var, at de forsøgte at fremstå retfærdige, selvom deres hensigter ikke var rene. Når du studerer Frelserens advarsler til farisæerne i Matthæus 12:34-37 og Lukas 11:33-44, så overvej forbindelsen mellem vores hjerter og vores handlinger. Hvad betyder udtrykket »gode ting … af sit gode forråd« for dig? (Matt 12:35). Hvordan frikender eller fordømmer vores ord os? (se Matt 12:37). Hvad kan det betyde, at dit øje er »klart«? (Luk 11:34). Overvej, hvordan du kan blive »helt [lys]« (Luk 11:36) ved Frelserens kraft.

Se også Alma 12:12-14; Lære og Pagter 88:67-68.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 11:28-30.I kan hjælpe jeres familie til at visualisere Frelserens lærdomme i disse vers ved at få dem til at skiftes til at prøve at trække noget tungt, først alene og dernæst med hjælp. Hvilke byrder kan vi bære? Hvad betyder det at tage Kristi åg på sig? Billedet i slutningen af dette oplæg kan hjælpe jer til at forklare, hvad et åg er.

Matthæus 12:10-13.Når I læser om, at Jesus helbredte en mand på sabbatten, kan jeres familie tale om, hvordan vi bliver gjort »rask[e]« af Frelseren. Hvordan kan sabbatten være en dag med helbredelse for os?

Inspireret af Frelserens eksempel i disse vers, kan jeres familie lave en liste over måder, hvorpå I kan »gøre noget godt på en sabbat« (vers 12). Sørg for at inkludere muligheder for at tjene andre. Det kan være nyttigt at beholde jeres liste og henvise til den på søndage i fremtiden.

Lukas 11:33-36.Overvej, hvordan I kan lære jeres familie, hvad det betyder, at »hele dit legemet [er] lyst« (vers 34, 36). Ville en illustration hjælpe? Du kan også drøfte måder, hvorpå vi kan bringe Frelserens lys ind i vores liv, vores hjem og verden.

Lukas 11:37-44.Måske kan jeres familie diskutere disse vers, mens I vasker op sammen. I kan tale om, hvorfor det ville være en dårlig idé kun at vaske ydersiden af f.eks. skåle og kopper op. I kunne så relatere dette til behovet for at være retfærdig ikke kun i vores ydre gerninger, men også i vores indre tanker og følelser.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået salme: »Hvor nådig er Guds lov«, Salmer og sange, nr. 68.

Gør dit personlige studium bedre

Vær vedholdende. Du har måske dage, hvor det virker sværere eller mindre virkningsfuldt at studere skrifterne, end du havde håbet. Giv ikke op. Ældste David A. Bednar har sagt: »Vores udholdenhed med at gøre tilsyneladende små ting [kan] føre til betydningsfulde åndelige resultater« (»Mere flittige og engagerede hjemme«, Liahona, nov. 2009, s. 20).

Billede
to okser koblet sammen med et åg

»Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle« (Matt 11:29). Foto © iStockphoto.com/wbritten