Det Nye Testamente 2023
13.-19. marts. Matthæus 11-12; Lukas 11: »Jeg vil give jer hvile«


»13.-19. marts. Matthæus 11-12; Lukas 11: ›Jeg vil give jer hvile‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»13.-19. marts. Matthæus 11-12; Lukas 11«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Jesus står blandt skyer

Frygt ikke, af Michael Malm

13.-19. marts

Matthæus 11-12; Lukas 11

»Jeg vil give jer hvile«

Meningen med undervisningsforslagene i dette oplæg er at sætte gang i din egen kreativitet. Du er velkommen til at tilpasse dem til behov og evner hos de børn, du underviser.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Tilskynd børnene til at fortælle, hvad de kan gøre for at tilbede Herren på sabbatsdagen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Matthæus 11:28-30

Jesus vil hjælpe mig, når jeg kommer til ham.

Børnene kan føle sig trygge ved at vide, at Jesus vil hjælpe dem med deres byrder, når de kommer til ham.

Mulige aktiviteter

  • Læs Matthæus 11:28-30 og vis billedet af okser, der er spændt i åg i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. Bed børnene om at pege på okserne og åget. Forklar, at et oksespand kan trække mere vægt sammen, end de kan hver for sig. Bær vidnesbyrd om, at når vi er kede af det, bekymrede eller bange, kan vi søge Jesus, og han vil hjælpe os.

  • Bed et barn om at løfte en tung genstand. Når han eller hun kæmper, tilbyder du din hjælp. Hvordan hjælper Jesus os med at gøre svære ting? Fortæl om en oplevelse, hvor du følte, at Jesus hjalp dig med at gøre noget svært, og lad børnene fortælle om deres egne oplevelser.

Matthæus 12:1-13

Jeg kan holde sabbatsdagen hellig.

Hvilke sjove måder kan du undervise børnene om sabbatsdagen på, og hvorfor vi holder den hellig?

Mulige aktiviteter

  • Læs Matthæus 12:10-13 højt. Bed børnene om at rejse sig og sætte sig ned, hver gang du siger »sabbat«, og gentag sætningen »Det [er rigtigt] at gøre noget godt på en sabbat« (Matt 12:12) sammen med dem. Hvad tror de, det betyder?

  • Vis børnene en kalender og fremhæv sabbatsdagen for dem. Hvad laver vi på ugens øvrige dage? Hvad kan vi gøre på sabbatsdagen for at gøre den anderledes end de andre dage? (Se Es 58:13-14).

  • Bed børnene om at tegne noget godt, de kan gøre på sabbatsdagen (se denne uges aktivitetsside).

  • Lad dem finde på bevægelser, der kan hjælpe dem til at huske, hvordan vi gør os parate til sabbatten, når de synger sangen »Lørdag« (Børnenes sangbog, s. 105).

  • Tegn øjne, ører, en mund og hænder på tavlen. Bed børnene om at fortælle dig, hvad vi kan gøre med hver af disse legemsdele for at holde sabbatsdagen hellig.

Lukas 11:11-13

Vor himmelske Fader giver os gode gaver.

Frelserens lære i Lukas 11:11-13 kan hjælpe de børn, du underviser, med at forstå, at vor himmelske Fader elsker dem og ønsker at velsigne dem.

Mulige aktiviteter

  • Brug en illustration til at vise Frelserens lærdomme i Lukas 11:11-13. Du kan eksempelvis placere en sten i en brødpose eller lægge et billede af en skorpion ind i en æggebakke. Bed børnene om gætte, hvad der er indeni, og vis det så til dem. Inviter dem til at erstatte stenen eller billedet med et stykke brød eller et æg. Læs Lukas 11:11-13, og bær dit vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader elsker os, besvarer vores bønner og giver os mange velsignelser gennem sin Ånd.

  • Syng en sang sammen om Guds kærlighed, såsom »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16-17). Hvilke eksempler er der på gode gaver, som han har givet os? Bed børnene om at tegne nogle af de velsignelser fra vor himmelske Fader, som de er taknemlige for.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Matthæus 11:28-30

Jesus vil hjælpe mig, når jeg kommer til ham.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, at Frelseren vil give dem hvile for deres udfordringer, når de kommer til ham?

Mulige aktiviteter

  • Bed dem om at fortælle om tidspunkter, hvor de var bekymrede for eller urolige over noget. Lad dem kigge i Matthæus 11:28-30 efter råd, der kan hjælpe dem i lignende omstændigheder. Hvordan vil Frelseren »give [os] hvile« (v. 28)?

  • Bed dem om at tegne noget, de gør for at komme til Jesus og lære af ham.

  • Hjælp børnene med at lære den fjerde trosartikel udenad. Snak med dem om, hvordan hver af de første principper og evangeliets ordinancer hjælper os med at acceptere Jesu invitation: »Kom til mig« (Matt 11:28).

Matthæus 12:1-13

Sabbatten er en dag til at gøre noget godt, der fører mig nærmere på Gud.

De børn, du underviser, bliver styrket, når du understreger formålene med og velsignelserne ved at holde sabbatsdagen hellig.

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at lade som om, at de er den mand, hvis hånd Frelseren helbredte (se Matt 12:10-13). Et andet barn kan stille ham eller hende spørgsmål om oplevelsen.

  • Læs Matthæus 12:12 sammen. Hvilke gode ting kan vi lave på sabbatten? Lad børnene tegne deres forslag på denne uges aktivitetsside, klippe brikkerne ud, og lad dem skiftes til at samle hinandens puslespil.

  • Gem flere billeder af mennesker, der laver noget på sabbatsdagen, der viser kærlighed til vor himmelske Fader. Bed dem om at finde billederne og fortælle, hvordan de ting, der laves på billederne, viser vores kærlighed til Gud.

Billede
mænd, som ser ned på disciple, der vandrer gennem hvedemark

Disciplene spiser hvede på sabbatten, af James Tissot

Lukas 11:37-42

Både mit hjerte og det, jeg gør, må være rent.

Frelseren lærte os, at det ikke er nok blot at virke retskaffen over for andre. Vores tanker, følelser og private handlinger må også være rene.

Mulige aktiviteter

  • Illustrer, hvad disse vers lærer os, ved at vise børnene en kop eller en beholder, der er ren udenpå, men beskidt indeni. Hjælp dem til at tænke på, hvad »ydersiden af koppen« kan symbolisere. Hvad symboliserer »den indvendige del«? Hvorfor er det vigtigt både at rense ydersiden og indersiden?

  • Læs i fællesskab nogle andre skriftsteder, der fremhæver retskaffenhed i både vores hjerte og handlinger – eksempelvis Salmerne 24:3-5; Matthæus 15:7-8; Moroni 7:6-9. Snak om, hvorfor Frelseren ønsker, at vores hjerte og handlinger skal være åndeligt rene.

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at dele deres forslag til at holde sabbatsdagen hellig med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Stil spørgsmål. »Et spørgsmål, der opfordrer eleverne til at formulere et evangelisk princip med deres egne ord – især hvis det bliver stillet i begyndelsen af klassetiden – kan hjælpe jer til at vurdere, hvor meget tid I behøver at bruge på at studere det princip i klassen« (Undervisning på Frelserens mådes. 32).