Det Nye Testamente 2023
6.-12. marts. Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9: »Disse tolv sendte Jesus ud«


»6.-12. marts. Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9: ›Disse tolv sendte Jesus ud‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»6.-12. marts. Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus ordinerer Peter

6.-12. marts

Matthæus 9-10; Markus 5; Lukas 9

»Disse tolv sendte Jesus ud«

Studieforslagene i denne oversigt skal hjælpe dig med at finde personlig betydning i skrifterne. De bør dog ikke erstatte den personlige åbenbaring, du måtte få om, hvilke passager at studere, eller hvordan du skal studere dem.

Nedskriv dine indtryk

Nyhederne om Jesu helbredende mirakler spredte sig hurtigt. Store skarer fulgte ham i håb om udfrielse fra deres sygdomme. Men når Frelseren så på skarerne, så han mere end deres fysiske lidelser. Fyldt med barmhjertighed så han »får uden hyrde« (Matt 9:36). »Høsten er stor,« sagde han, »men arbejderne få« (Matt 9:37). Så han kaldte tolv apostle, »gav dem magt« og sendte dem ud for at undervise og betjene »de fortabte får af Israels hus« (Matt 10:1, 6). I vore dage er behovet for arbejdere til at tjene vor himmelske Faders børn lige så stort. Der er stadig tolv apostle, men der er flere Jesu Kristi disciple, end nogensinde før – folk, der for hele verden kan erklære: »Himmeriget er kommet nær« (Matt 10:7).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 9:18-26; Markus 5:22-43

»Frygt ikke, tro kun!«

Da Jairus først bad Jesus om at helbrede sin datter, der »[lå] for døden«, sagde Jairus presserende, men forhåbningsfuldt: »Ville du blot komme og lægge hænderne på hende, så [kan] hun … leve« (Mark 5:23). Men mens de gik, fortalte et bud Jairus, at det var for sent: »Din datter er død! Hvorfor gøre Mesteren ulejlighed mere?« (vers 35). På samme måde kunne det have virket for sent for den kvinde, der er beskrevet i Markus 5:25-34, og som havde lidt af en lidelse i 12 år.

Mens du læser disse beretninger, kan du tænke over, hvad der har brug for at blive helet i dit liv eller i din familie – deriblandt det, der kan virke som om det »ligger for døden« eller er for sent at hele. Hvad gør indtryk på dig ved udtrykkene for tro i disse beretninger? Bemærk også, hvad Jesus siger til kvinden og til Jairus. Hvad føler du, at han siger til dig?

Se også Lukas 8:41-56; Russell M. Nelson, »Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv«, Liahona, maj 2017, s. 39-42; Kirkens præsidenters lærdomme: Gordon B. Hinckley (2016) kapitel 25.

Billede
kvinde rækker ud for at røre ved Jesu kappe

Stol på Herren, af Liz Lemon Swindle.

Matthæus 10; Lukas 9:1-6

Herren giver sine tjenere kraft til at udføre sit værk.

De instruktioner, Jesus gav i Matthæus 10 til sine apostle, kan også gælde for os, fordi vi alle har del i Herrens arbejde. Hvilken kraft gav Kristus sine apostle til at hjælpe dem med at opfylde deres mission? Hvordan kan du få adgang til hans kraft i det arbejde, du er kaldet til at udføre? (se 2 Kor 6:1-10; L&P 121:34-46).

Når du læser om det hverv, som Kristus gav sine apostle, modtager du måske tilskyndelser om det arbejde, som Herren ønsker, at du udfører. En oversigt som den følgende kan hjælpe dig med at organisere dine tanker:

Matthæus 10

Indtryk, jeg modtager

Frelseren gav sine disciple kraft.

Gud vil give mig den kraft, jeg har brug for til at udføre mit arbejde.

Se også Markus 6:7-13; Trosartiklerne 1:6; Guide til skrifterne, »Apostel«, JesuKristiKirke.org.

Matthæus 10:17-20

Når jeg er i Herrens tjeneste, vil han inspirere mig med det, jeg skal sige.

Herren forudså, at hans disciple ville blive forfulgt, og spurgte ind til deres tro – meget lig det, som disciple i vores dage kan opleve. Men han lovede disciplene, at de ved Ånden ville vide, hvad de skulle sige. Har du haft oplevelser, hvor dette guddommelige løfte er blevet opfyldt i dit liv, måske når du har båret dit vidnesbyrd, givet en velsignelse eller talt med andre? Overvej at fortælle en af dine kære om dine oplevelser eller at skrive dem ned i en dagbog. Hvad føler du dig tilskyndet til at gøre, så du kan have den slags oplevelser oftere?

Se også Lukas 12:11-12; Lære og Pagter 84:85.

Matthæus 10:34-39

Hvad mente Jesus med: »Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd«?

Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »Jeg er sikker på, at flere blandt jer er blevet afvist og forstødt af far og mor, brødre og søstre, da I tog imod Jesu Kristi evangelium og indgik pagter med ham. På den ene eller anden måde har jeres store kærlighed til Kristus krævet, at I ofrede forhold, der var dyrebare for jer, og I har udgydt mange tårer. Men i jeres uformindskede kærlighed står I alligevel fast under dette kors og viser, at I ikke skammer jer over Guds Søn« (»Find dit liv«, Liahona, mar. 2016, s. 16-23).

Villigheden til at miste skattede forhold for at kunne følge Frelseren kommer med et løfte om, at »den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det« (Matt 10:39).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Mark 5:22-43.Når jeres familie sammen læser denne historie, kan I stoppe op for at spørge jeres familiemedlemmer, hvordan de ville have det, hvis de var Jairus, kvinden eller andre personer i historien. I kan også vise billeder fra historien såsom dem i denne oversigt. Hvordan skildrer disse billeder troen hos personerne i historierne? I kan også tænke over nogle udfordringer, jeres familie står over for. Hvordan kan vi anvende hans ord: »Frygt ikke, tro kun«? (Mark 5:36).

Matthæus 10:39; Lukas 9:23-26.Hvad kan det betyde at »miste« vores liv og »redde« det? (Matt 10:39). Måske kan medlemmer af familien fortælle om erfaringer, der illustrerer Jesu lære i disse vers.

Matthæus 10:40.Hvordan går det for jer og jeres familie med at modtage og følge rådene fra nutidige apostle? Hvordan bringer vores lydighed mod deres råd os nærmere Jesus Kristus?

Lukas 9:61-62.Hvad vil det sige at se sig tilbage, når vi har lagt vores hånd på ploven? Hvorfor ville den indstilling kunne gøre, at vi ikke er egnede til Guds rige?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oversigt i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået salme: »Jeg på Kristus tror«, Salmer og sange, nr. 69.

Gør dit personlige studium bedre

Lyt til Ånden. Når du studerer, så vær opmærksom på dine tanker og følelser (L&P 8:2-3), selvom de ikke synes at have forbindelse til det, du læser. Disse indtryk kan være det, som Gud gerne vil have, at du skal vide og gøre.

Billede
Jesus får en pige til at rejse sig fra sin seng

Talitha kumi, af Eva Koleva Timothy