Kom, følg med meg
30. september – 13. oktober. Efeserne: ‘For at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning’


“30. september – 13. oktober. Efeserne: ‘For at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“30. september – 13. oktober. Efeserne”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
familie som ser på bilder

30. september – 13. oktober

Efeserne

“For at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning”

Tanker og tilskyndelser om hva og hvordan du kan undervise vil komme når du ydmykt studerer Efeserne, nyere generalkonferansetaler, denne oversikten og Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vurder å be klassemedlemmene skrive en setning som sammenfatter noe de har lært i sitt studium denne uken, og deretter henge sammendragene sine på tavlen. Velg tilfeldig ut noen sammendrag, og be klassemedlemmene som skrev dem, om å uttrykke sine tanker.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Efeserne 2:19–22; 4:4–8, 11–16

Profeter og apostler – og hver enkelt av oss – styrker og forener Kirken.

  • Kan du og klassen bygge noe sammen for å illustrere at Kirken er “bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll”, og at Frelseren er “hjørnesteinen”? (Efeserne 2:20). Klassemedlemmene kan kanskje merke byggeklosser eller pappkrus og sette dem sammen til et tårn eller en pyramide, med Jesus Kristus og apostlene og profetene som fundament. Så kan du vise hva som ville skje hvis Kristus eller apostlene og profetene ble fjernet. Hvorfor er hjørnestenen en god metafor for Jesus Kristus og hans rolle i Kirken? (Du finner en beskrivelse av en hjørnesten under “Ytterligere ressurser”.) Klassemedlemmene kan granske Efeserne 2:19–22; 4:11–16 for å finne velsignelser vi mottar på grunn av profeter, apostler og andre ledere i Kirken. Hva kan vi gjøre for å bygge vårt liv på deres læresetninger?

    Bilde
    tempelets hjørnesten

    Jesus Kristus er Kirkens hjørnesten.

  • For å vise hvordan læren kan misforstås uten vedvarende veiledning fra profeter og apostler, kan dere leke en lek hvor du forteller en kort historie til et klassemedlem uten å la de andre høre den. Be så klassemedlemmet om å gjenta historien til et annet klassemedlem og så videre til historien har gått gjennom flere personer. Be så den siste som hører historien, om å fortelle resten av klassen hva han eller hun hørte. Har noen detaljer i historien endret seg? Hva ville ha skjedd hvis læreren kunne ha rettet feil underveis? Hva lærer denne aktiviteten oss om hvorfor Jesu Kristi kirke må være “bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll”?

  • Hvis klassemedlemmene har lyttet til generalkonferansen siden forrige gang dere møttes, kan du be dem fortelle hvordan det som ble undervist på konferansen, bidro til å oppfylle hensiktene som er angitt i Efeserne 4:11–16.

  • Du kan kanskje gi klassemedlemmene litt tid til å lage en liste over noen av de kall eller ansvarsoppgaver de har blitt kalt til å utføre i Kirken (se Efeserne 4:1) – for eksempel som omsorgsbror eller omsorgssøster, som mor eller far, som en Kristi disippel og så videre. Deretter kan de utveksle lister med et annet klassemedlem, lese Efeserne 4:4–8, 11–16 og fortelle hvordan kallene og oppgavene på listene deres bidrar til å bygge opp Kristi legeme. Hvordan kan vi samarbeide for å bli forenet under “én Herre, én tro, én dåp”?

Efeserne 5:22–6:4

Å følge Frelserens eksempel kan styrke familieforhold.

  • Selv om Efeserne levde i en kultur der hustruer ikke ble behandlet som likeverdige med sin mann, inneholder dette brevet likevel noen verdifulle råd til ektepar i dag. Du kan gjerne skrive spørsmål som de følgende på tavlen, og be klassen drøfte dem mens de leser Efeserne 5:22–33 i grupper: Hvordan viste Kristus sin kjærlighet til Kirken? Hva kan vi gjøre for å følge hans eksempel i måten vi behandler vår ektefelle? Du kan gjerne be klassemedlemmene fortelle om eksempler de har sett på ektefeller som handler på Kristus-lignende måter overfor hverandre. Hvordan kan vi anvende disse prinsippene på andre familieforhold?

  • Selv om Paulus’ råd om å “hedre din far og din mor” (Efeserne 6:2) var rettet til barn, kan det gjelde oss alle, uavhengig av alder eller familiesituasjon. Be klassemedlemmene tenke på hvordan de kan anvende Paulus’ råd i Efeserne 6:1–3 på sine egne omstendigheter. Hvordan kan vi for eksempel hedre våre foreldre selv om valgene deres ikke er i overensstemmelse med Jesu Kristi læresetninger? Du kan gjerne gi klassen noen minutter til å skrive ned hva de kan gjøre for å bli bedre til å hedre sine foreldre.

  • Hvis det er foreldre – eller fremtidige foreldre – til små barn i klassen, kan de ha nytte av å snakke om Efeserne 6:4. Hva vil det si å oppdra barn “i Herrens tukt og formaning”? Kanskje klassemedlemmer som har eldre barn, kan fortelle hva dette betyr for dem og hvordan de har prøvd å anvende dette rådet i sin familie.

Efeserne 6:10–18

Guds rustning vil bidra til å beskytte oss mot det onde.

  • Hva kan inspirere klassemedlemmene til å gjøre sitt beste for å ta på Guds fulle rustning hver dag? Du kan gjerne forberede en aktivitet der klassemedlemmene setter delene av en rustning sammen med prinsippene eller dydene de symboliserer i Efeserne 6:14–17. Hvordan kan hver del av rustningen beskytte oss mot ugudelighet? (Du finner hjelp under “Ytterligere ressurser”.) Hvordan har klassemedlemmene iført seg denne rustningen? Som en del av denne samtalen kan du dele president N. Eldon Tanners forklaring under “Ytterligere ressurser”. Hva kan vi gjøre for å finne frem til og styrke eventuelle svakheter i rustningen vår?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å inspirere klassemedlemmene til å lese Filipperne og Kolosserne kan du fortelle dem at en av våre trosartikler er basert på et vers i et av disse brevene. Kan de finne det i løpet av sine studier denne uken?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Efeserne

Hva er en hovedhjørnesten?

Hovedhjørnestenen er den første stenen som legges i en grunnvoll. Den er et referansepunkt for måling og plassering av de andre stenene, som må innrettes etter hovedhjørnestenen. Fordi den bærer vekten av resten av bygningen, må hovedhjørnestenen være solid, stabil og pålitelig (se “The Cornerstone”, Ensign, jan. 2016, 74–75).

Guds rustning.

Lender ombundet med sannhet:Denne delen av rustningen er som et belte knyttet rundt livet. Ordet ombundet kan også bety befestet, styrket eller forsterket.

Brynje:En brynje beskytter hjertet og andre vitale organer.

Sko på føttene:Dette viser til et beskyttende dekke for en soldats føtter.

Skjold:Et skjold kan beskytte nesten alle deler av kroppen mot en rekke angrep.

Hjelm:En hjelm beskytter hodet.

Sverd:Et sverd hjelper oss å svare på fiendens angrep.

“Gransk din rustning.”

President N. Eldon Tanner, som var rådgiver i Det første presidentskap, oppfordret Kirkens medlemmer til å evaluere styrken av sin personlige rustning ved å grunne på sine anstrengelser for å etterleve evangeliet. Så forklarte han:

“Hvis [vår rustning er] svak, da finnes et ubeskyttet sted, et område som er sårbart for angrep, og vi vil være utsatt for skade eller tilintetgjørelse fra Satans side, han som vil søke til han finner våre svakheter, hvis vi har noen.

Gransk din rustning. Er der et ubevoktet eller ubeskyttet sted? Finn det ut nå, og sett på plass den del som måtte mangle. Uansett hvor gammeldags din rustning måtte være eller hvor mange deler den mangler, må du aldri glemme at det står i din makt å gjøre de nødvendige tilpasninger for å gjøre din rustning fullstendig.

Gjennom omvendelsens store prinsipp kan du forandre ditt liv og begynne å ikle deg Guds rustning gjennom studium, bønn og en beslutning om å tjene Gud og holde hans bud.” (“Iklæ eder Guds fulle rustning”, Lys over Norge, okt. 1979, 74).

Vi kan forbedre vår undervisning

Streb mot Kristus-lignende kjærlighet. Din samhandling med dem du underviser, skulle være motivert av kjærlighet. Du og klassemedlemmene vil bli velsignet når du ber om å utvikle Kristus-lignende kjærlighet og prøver å finne måter å vise den på (se Undervisning på Frelserens måte, 6; Moroni 7:48).