Kom, følg med meg
30. september - 13. oktober. Efeserne: ‘For at de hellige kunne bli fullkommengjort’


“30. september - 13. oktober. Efeserne: ‘For at de hellige kunne bli fullkommengjort’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“30. september - 13. oktober. Efeserne”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
familie som ser på bilder

30. september - 13. oktober

Efeserne

“For at de hellige kunne bli fullkommengjort”

Ser du noen sammenhenger mellom budskap fra generalkonferansen og Paulus’ brev til efeserne?

Skriv ned dine inntrykk

Da evangeliet begynte å spre seg til Efesus, skapte det “ikke lite oppstyr” (Apostlenes gjerninger 19:23) blant efeserne. Lokale håndverkere som laget templer til en hedensk gudinne, så på kristendommen som en trussel for sitt levebrød, og snart “ble de fulle av harme, … [og] hele byen kom nå i opprør” (se Apostlenes gjerninger 19:27-29). Forestill deg å være en ny konvertitt til evangeliet under slike forhold. Mange efesere tok imot og etterlevde evangeliet midt under dette “opprør[et]” (Apostlenes gjerninger 19:40), og Paulus forsikret dem om at “Kristus… er vår fred” (Efeserne 2:13-14). Disse ordene, sammen med hans innbydelse om å “la all bitterhet og hissighet og sinne og skrål og spott være langt borte fra dere” (Efeserne 4:31) synes like betimelig og trøstende nå som den gang. For efeserne, som for deg, kommer styrken til å tåle motgang “i Herren og i hans veldige kraft” (Efeserne 6:10-13).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Efeserne 1:4-11, 17-19

Har Gud “utvalgt” eller “forut bestemt” at noen av hans barn skal bli frelst?

Paulus talte om at de hellige var “forut bestemt” av Gud og “utvalgt… før verdens grunnvoll ble lagt” til å være hans folk. Som president Henry B. Eyring har sagt, har det faktum at så mange mennesker har levd og dødd uten sjansen til å motta evangeliet forårsaket at noen “kan konkludere med at Gud må ha avgjort på forhånd hvem av hans barn han ville frelse og så gjorde han evangeliet tilgjengelig for dem, mens de som aldri hadde hørt om evangeliet rett og slett ikke var ‘utvalgt’. Men… Guds plan er mye mer kjærlig og rettferdig enn det. Vår himmelske Fader ønsker å samle og velsigne hele sin familie” (“Samlingen av Guds familie”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 20-21). Alle Guds barn kan ta imot evangeliet og dets ordinanser på grunn av det arbeid som blir utført for de døde i hellige templer.

Selv om ingen er forut bestemt til å bli frelst eller ikke frelst, lærer moderne åpenbaring oss at noen ble utvalgt eller “forut ordinert” i foruttilværelsen for å utføre spesielle ansvarsoppgaver her på jorden. Dette innbefatter det ansvar som alle siste-dagers-hellige har for å dele evangeliet og hjelpe alle Guds barn på begge sider av sløret til å komme til Kristus.

Efeserne 1:10

Gud vil “samle alt til ett i Kristus.”

Har du noen gang undret på hva “evangelieutdelingen i tidenes fylde” er, eller hva det betyr å “samle alt til ett i Kristus”? Når du grunner på disse uttrykkene, les følgende skriftsteder: Efeserne 4:13; 2 Nephi 30:7-8; Lære og pakter 110:11-16; 112:30-32; 128:18-21. Du vil kanskje føle deg inspirert til å skrive dine egne forklaringer på disse uttrykkene.

Efeserne 2:19-22; 4:11-16

Kirken er grunnlagt på apostler og profeter, og Jesus Kristus er hovedhjørnestenen.

Å lese Paulus’ læresetninger om apostler og profeter kan hjelpe deg å forberede deg til å lytte til nåtidens apostler og profeters budskap under generalkonferansen. Ifølge Efeserne 2:19-22; 4:11-16, hvorfor har vi profeter og apostler? Hvordan har deres læresetninger hjulpet deg å ikke bli “kaste[t] og [drevet] omkring av hver lærdoms vind?”

Se også Apostlenes gjerninger 4:10-12.

Bilde
medlemmer av Det første presidentskap og De tolvs quorum

Herren kaller profeter og apostler til å lede sin kirke.

Efeserne 5:21-6:4

Jeg kan styrke mine familieforhold.

Når du leser Efeserne 5:21-6:4, hvilke ideer får du om hvordan du kan styrke dine familieforhold?

Det er viktig å merke seg at Paulus’ ord i Efeserne 5:22 ble skrevet i sammenheng med de sosiale skikkene på hans tid. Profeter og apostler i vår tid lærer at menn ikke kommer foran kvinner og at ektefeller skulle være “likeverdige partnere” (se “Familien – en erklæring til verden” Ensign eller Liahona, mai 2017, 145). Til tross for dette kan du fortsatt finne relevante råd i Efeserne 5:23-33, spesielt dersom du er gift eller forbereder deg til å bli gift. For eksempel, hvordan viser Kristus sin kjærlighet til de hellige? Hva antyder dette om hvordan ektemenn burde behandle sin hustru? Hvilke budskap finner du til deg selv i disse versene?

Efeserne 6:10-18

Å iføre meg “Guds fulle rustning” vil bidra til å beskytte meg fra ondskap.

Når du leser Efeserne 6:10-18, kan du overveie hvorfor Paulus kan ha navngitt hver del av rustingen som han gjorde. Hva vil “Guds fulle rustning” beskytte oss mot? Hva kan du gjøre for mer fullstendig å iføre deg hver del av rustningen hver dag?

Se også 2 Nephi 1:23; Lære og pakter 27:15-18.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Mens du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Efeserne 1:10

Gjennom gjengivelsen av evangeliet i de siste dager samler Gud alle ting til ett, også alle evangeliets prinsipper og ordinanser. For å illustrere dette, kan du gjemme gjenstander eller nedskrevne uttrykk som representerer ting som har blitt gjengitt i vår tid, rundt i hjemmet (som for eksempel prestedømsnøkler, tempelordinanser, Skriftene og åndelige gaver). Familiemedlemmer kan lete etter dem og “samle” dem sammen. Hvorfor er vi takknemlige for å leve i “evangelieutdelingen i tidenes fylde”?

Efeserbrevet 2:4-10; 3:14-21

Be familiemedlemmer fortelle om opplevelser der de har følt Guds og Jesu Kristi nåde og kjærlighet som er beskrevet i disse versene.

Efeserne 2:12-19

Familien kan ha glede av å bygge vegger av puter eller andre gjenstander som dere har hjemme, og deretter rive dem ned. Hva slags vegger adskiller mennesker i dag? Hvordan har Jesus Kristus “[brutt] ned det gjerdet som skilte [oss]” og Gud?

Efeserne 6:10-18

Familien kan lage sin egen “Guds rustning” ved å bruke husholdningsartikler. Dere kan finne en enkel forklaring i “Guds fulle rustning” (Liahona, juni 2016, 70-71). Hvordan beskytter hver del av rustingen oss åndelig? Hva kan vi gjøre for å hjelpe andre å “ta på [seg] Guds fulle rustning” (Efeserne 6:11) hver dag?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

La Ånden veilede ditt studium. Vær følsom overfor Ånden når han leder deg mot de ting du trenger å lære hver dag, selv om dette leder deg til å studere et emne som du ikke opprinnelig hadde planlagt.

Bilde
mann iført rustning på nytestamentlig tid

Å iføre oss Guds rustning kan beskytte oss åndelig.