Kom, følg med meg
14.-20. oktober. Filipperne; Kolosserne: ‘Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk’


“14.-20. oktober. Filipperne; Kolosserne: ‘Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk’ Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“14.-20. oktober. Filipperne; Kolosserne”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Paulus skriver brev fra fengslet

14-20. oktober

Filipperne; Kolosserne

“Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk”

Når var forrige gang du leste de åndelige inntrykkene du har skrevet ned under ditt studium av Det nye testamente? Det kan være nyttig å gjennomgå de tilskyndelsene du har mottatt.

Skriv ned dine inntrykk

Paulus skrev sine brev til Filipperne og Kolosserne mens han satt i fengsel. Men disse brevene har ikke den tonen du kunne forvente fra en som satt i fengsel. Paulus snakket mer om glede, å glede seg, og takknemlighet enn han gjorde om vanskeligheter og prøvelser: “Kristus blir i alle fall forkynt”, sa han, “Over dette gleder jeg meg. Ja, jeg vil også fortsatt glede meg” (Filipperne 1:18). “For selv om jeg er borte fra dere i legemet, er jeg likevel hos dere i ånden. Med glede ser jeg… deres faste grunn i troen på Kristus”(Kolosserne 2:5). “Guds fred” som Paulus opplevde i sine vanskelige omstendigheter overgikk virkelig “all forstand” (Filipperne 4:7), men den var allikevel en realitet. I våre egne prøvelser kan vi føle den samme fred og “gled[e] [oss] i Herren alltid” (Filipperne 4:4). Vi kan, som Paulus gjorde, stole fullstendig på Jesus Kristus. “I ham har vi forløsningen” (Kolosserne 1:14). Vi kan si, som Paulus sa, “Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk” (Filipperne 4:13; se også Kolosserne 1:11).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Filipperne 2:12-13

Gjør vi “arbeid på [vår egen] frelse”?

Uttrykke “arbeid på deres frelse” brukes av noen mennesker til å støtte tanken om at vi blir frelst bare gjennom vår egen innsats. Men det er et begrenset perspektiv, akkurat som det er begrenset å forstå Paulus’ læresetning – “for av nåde er dere frelst, ved tro” (Efeserne 2:8) – som at vi ikke trenger å gjøre noe for å bli frelst. Skriftene, inkludert Paulus’ brev, lærer oss tydelig behovet for både Jesu Kristi nåde og personlig innsats for å kunne motta frelse. Som Nephi sa: “Det er ved nåde vi blir frelst etter at vi har gjort alt vi kan” (2 Nephi 25:23). Selv i vår innsats for å arbeide på vår egen frelse, er “Gud… den som virker i dere” (Filipperne 2:13; se også Filipperne 1:6; Veiledning til Skriftene, “Nåde”).

Filipperne 3:5-14

Jesu Kristi evangelium er verdt ethvert offer.

Paulus oppga mye da han konverterte til Jesu Kristi evangelium, også den innflytelsesrike posisjonen han hadde som fariseer i det jødiske samfunnet. I Filipperne 3:5-14, se etter hva Paulus mottok fordi han var villig til å ofre for evangeliet. Hva følte han for sine ofre?

Overvei deretter ditt eget disippelskap. Hva har du ofret for Jesu Kristi evangelium? Hva har du mottatt? Er det ytterligere ofre du føler at du må gjøre for å bli en mer hengiven Frelserens disippel?

Se også 3 Nephi 9:19-20; Lære og pakter 58:2-5; Robert C. Gay, “Hva kan vel et menneske gi til vederlag for sin sjel?” Ensign eller Liahona, nov. 2012, 34-36.

Filipperne 4:1-13

Jeg kan finne glede i Kristus, uavhengig av mine omstendigheter.

Paulus’ liv er en levende illustrasjon på sannheten uttrykt av president Russell M. Nelson: “Når vårt livs fokus er på… Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv. Glede kommer fra og på grunn av ham” (“Glede og åndelig overlevelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 82).

Når du leser Filipperne – spesielt kapittel 4 – let etter uttalelser som kan hjelpe deg å finne glede i alle omstendigheter i livet ditt. Når har du opplevd “Guds fred” i vanskelige tider? (vers 7). Når har du funnet styrke “gjennom ham” til å gjøre vanskelige ting? (vers 13). Hvorfor tror du det er viktig å “være fornøyd” i alle omstendigheter? (vers 11). Hvordan kan en praktisering av egenskapene i vers 8 hjelpe deg å finne glede i dine omstendigheter?

Se Alma 33:23; Dieter F. Uchtdorf, “Takknemlig i alle omstendigheter”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 70-77.

Kolosserne 1:12-23

Min tro er grunnfestet i Jesus Kristus.

Her er en måte å studere på som du kan prøve på nesten alle kapitlene i Skriftene, men det fungerer spesielt godt på Kolosserne 1:12-23. Gransk versene for å finne alt du kan lære om Jesus Kristus, og lag en liste over det du finner. Hvorfor føler du at det er viktig å vite disse tingene om Frelseren?

Kolosserne 3:1-17

Jesu Kristi disipler blir “nye” når de etterlever hans evangelium.

Hvordan vet du om Jesu Kristi evangelium hjelper deg å bli “et nytt menneske”? Én måte å finne det ut på er å utforske Kolosserne 3:1-17 og lage en liste over holdninger, egenskaper og gjerninger til det “gamle menneske” og en annen liste over holdninger, egenskaper og gjerninger til det “nye menneske.”

Gir ditt studium av disse versene deg noen inspirerte tanker om hvordan evangeliet forandrer deg? Skriv ned dine tanker slik at du kan gjennomgå dem i fremtiden og grunne over hvordan du har fremgang.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Filipperne

Familien legger kanskje merke til at ordene glad eller glede seg ofte gjentas i Filipperne. Hver gang dere kommer over disse ordene, kan dere stoppe opp og drøfte hva Paulus lærte oss om hvordan vi kan finne glede.

Filipperne 2:14-15

Hvordan kan vi “skinne som lys i verden”?

Filipperne 4:8

Kanskje familien kan finne ting å “gi akt på” som passer til beskrivelsen i dette verset (se også Trosartiklene 1:13). Hvordan vil familien din bli velsignet ved å følge Paulus’ råd?

Kolosserne 1:9-11; 2:2-3

Hva kan vi gjøre for å øke “kunnskapen om Gud”? Hvilke “visdommens og kunnskapens skatter” finner vi i evangeliet?

Kolosserne 1:23; 2:7

Kanskje familien kan lese disse versene mens dere sitter rundt et tre eller ser på et bilde av et tre (som for eksempel det som følger med dette utkastet). Hva betyr det å bli “grunnfestet” og “rotfestet” i Kristus? Hvordan kan vi hjelpe hverandre å styrke våre åndelige røtter?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lev ditt vitnesbyrd. “Du lærer bort det du er”, lærte eldste Neal A. Maxwell oss. “Dine karaktertrekk vil bli mer husket… enn en bestemt sannhet i en bestemt leksjon” (i Undervisning på Frelserens måte, 13).

Bilde
tre

Paulus lærte oss at vår tro skulle være “rotfestet” i Jesus Kristus (Kolosserne 2:7).