Kom, følg med meg
14.-20. oktober. Filipperne; Kolosserne: ‘Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk’


“14.-20. oktober. Filipperne; Kolosserne: ‘Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“14.-20. oktober. Filipperne; Kolosserne”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Paulus dikterer et brev fra fengselet

14.-20. oktober

Filipperne; Kolosserne

“Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk”

Les Filipperne og Kolosserne mens du tenker på barna du underviser. Søk inspirasjon om hvordan du kan lære dem prinsippene i disse brevene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Spør barna hva de har gjort i uken som var for å hjelpe noen som trengte en venn, slik dere snakket om i forrige ukes leksjon.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Filipperne 1:3-4; Kolosserne 1:3, 9

Kirkens ledere er glad i meg og ber for meg.

Paulus innledet ofte brevene sine med å uttrykke kjærlighet til Kirkens medlemmer, og fortelle dem at han ba for dem. Overvei hvordan du kan hjelpe barna å forstå at deres ledere i Kirken er glad i dem.

Mulige aktiviteter

  • Les Filipperne 1:3-4 og Kolosserne 1:3, 9 høyt, og be barna folde armene og bøye hodet hver gang de hører ordene be, ber og bønn. Forklar at apostelen Paulus ba for Kirkens medlemmer, akkurat slik Kirkens ledere ber for oss i dag.

  • Vis et bilde av Jesus Kristus, og gi eksempler på at han ba for noen (se Lukas 22:32; 3 Nephi 19:21, 23). Hva ba Jesus om når han ba for andre?

  • Hjelp barna å nevne noen av sine ledere i Kirken, for eksempel Primærs president, biskopen og Kirkens president. Forklar at disse lederne ber vår himmelske Fader velsigne barna og hjelpe dem å leve rettskaffent. Vurder å fortelle barna hva du sier når du ber for dem.

Filipperne 4:4, 8

Jeg kan glede meg i Herren.

Paulus oppfordret de hellige til å glede seg – selv om de opplevde vanskelige prøvelser og Paulus selv var i fangenskap. Hvordan vil du hjelpe barna å forstå at å etterleve evangeliet gir glede?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lytte etter et gjentatt ord mens du leser Filipperne 4:4. Be barna vise deg hva de kan gjøre når de gleder seg. Hjelp dem å forstå at å glede seg i Herren betyr at vi alltid er lykkelige fordi vi har evangeliet, og fordi Jesus Kristus elsker oss.

  • Ta med deg gjenstander eller bilder som forestiller ting som kan hjelpe deg å glede deg i Herren. Du kan for eksempel ta med deg noe vakkert som Gud har skapt, eller et bilde av et tempel, den oppstandne Frelseren eller en familie. La barna etter tur velge et bilde eller en gjenstand, og fortell dem så hvorfor den gjør deg lykkelig. Be dem fortelle om ting som hjelper dem å glede seg i Herren.

  • Les Filipperne 4:8 sammen, og hjelp barna å komme på ting som passer til beskrivelsene i verset (se også 13. trosartikkel). Gi barna papirark, og la dem lage tegninger av disse tingene for å hjelpe dem å “gi akt på” de tingene Paulus beskrev.

Kolosserne 1:23; 2:6-7

Min tro skulle være “rotfestet” i Jesus Kristus.

Hvis barna kan bygge sitt liv og sin tro på Frelseren, vil de kunne stå imot livets stormer.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet av et tre fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, mens du leser viktige utsagn fra Kolosserne 1:23; 2:6-7. (Alternativt kan du vise videoen “Spiritual Whirlwinds” [Åndelige virvelvinder] på LDS.org.) Hva ville skje med dette treet hvis det ble storm, og treet ikke hadde sterke røtter? La barna reise seg, og late som om de er et tre som har svake røtter i en storm, og deretter et tre med sterke røtter. Hvordan kan tro på Frelseren hjelpe oss å være som et tre med sterke røtter?

  • Be et barn tegne et tre på tavlen. Be barna nevne noe de kan gjøre for være “rotfestet” i Jesus Kristus. Hver gang et barn nevner noe, kan du be ham eller henne legge en rot til på tegningen.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Filipperne 4:4-13

Hvis jeg har tro på Jesus Kristus, kan jeg være lykkelig selv i vanskelige tider.

Paulus gjennomgikk mange prøvelser, men han var lykkelig fordi han hadde tro på Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg at de er i fengsel, slik apostelen Paulus var da han skrev brevet til Filipperne. Les Filipperne 4:4-13 sammen med barna, og be dem se etter følgende ord: glede, fred, fornøyd. Hvorfor var Paulus i stand til å glede seg, og føle fred selv om han var i fengsel? Hjelp barna å finne ordene Herre, Gud og Kristus i versene. Hjelp dem å forstå at Paulus’ tro på Jesus Kristus gjorde det mulig for ham å glede seg.

  • Be barna hjelpe deg å fullføre setninger som disse: Jeg kan være i mørket og likevel se hvis jeg har en . Jeg kan være ute på en varm dag, og likevel fryse hvis jeg har en . Jeg kan ha vanskelige stunder, og likevel finne glede hvis jeg . Hjelp barna til å tenke over hvordan de kan finne glede i Jesus Kristus når de har det vanskelig. De kan synge en salme, lese et favorittskriftsted, yte tjeneste for noen eller holde en takkebønn. Hva antyder Filipperne 4:4-13? Del med barna noen salmer eller skriftsteder, som hjelper deg å finne glede i vanskelige stunder.

Filipperne 4:8

Jeg kan tenke på ting som er sanne, ærlige og rene.

Barn blir ofte utsatt for ting som er onde og urene. Du kan hjelpe dem å søke oppbyggende og gode ting.

Mulige aktiviteter

  • Be ett barn lese Filipperne 4:8 høyt mens de andre ser etter ord i 13. trosartikkel som er det samme eller noe lignende. Be noen om å skrive disse ordene på tavlen. Gi enkle definisjoner av disse ordene, og få barna til å sette definisjonene sammen med ordene. Hvorfor skulle vi “gi akt på” disse tingene? Hvordan kan vi “trakte etter” dem?

  • Be barna nevne ting som passer beskrivelsene i Filipperne 4:8. Oppfordre dem til føre en liste denne uken over alt de legger merke til som passer disse beskrivelsene. Oppfordre dem til å ta listene sine med til Primær neste uke, og fortelle hva de har funnet ut.

Kolosserne 1:23; 2:6-7

Min tro skulle være “rotfestet” i Jesus Kristus.

Satan prøver å svekke barnas tro ved hjelp av fristelser og falske læresetninger. Hvordan kan du inspirere barna til å styrke sin tro på Frelseren, slik at de ikke lar seg “rokke fra det håp som evangeliet gir?”

Mulige aktiviteter

  • Be barna lage tegninger som forestiller sannhetene de finner i Kolosserne 1:23; 2:6-7. La dem vise bildene sine til klassen og forklare sannhetene tegningene forestiller.

  • Vis videoen “Spiritual Whirlwinds” [Åndelige virvelvinder]. Hva er noen fristelser og falske læresetninger i verden i dag som kan svekke vår tro? Hva kan vi gjøre for å styrke vår tro, slik at vi er “rotfestet” i Jesus Kristus?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å dele med familien sin det de har lært om å være “rotfestet” i Kristus. De kan bruke denne ukens aktivitetsside eller et skriftsted de har lest i løpet av leksjonen i dag.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn er nysgjerrige og lærer ved hjelp av nye og varierte opplevelser. Bruk aktiviteter som hjelper barna å bevege seg omkring, bruke alle sine sanser, utforske og prøve nye ting. Forslagene under “Hvordan dekke yngre barns behov” i begynnelsen av denne ressursen kan hjelpe. (Se også Undervisning på Frelserens måte, 25-26.)