Kom, følg med meg
21.-27. oktober. 1 og 2 Tessalonikerbrev: ‘La dere ikke så snart drive fra vett og sans’


“21.-27. oktober. 1 og 2 Tessalonikerbrev: ‘La dere ikke så snart drive fra vett og sans’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“21.-27. september. 1 og 2 Tessalonikerbrev”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
søstermisjonærer snakker med en ung mann

21.-27. oktober

1 og 2 Tessalonikerbrev

“La dere ikke så snart drive fra vett og sans”

Når du med bønnens hjelp leser 1 og 2 Tessalonikerbrev med barna i tankene, vil du finne prinsipper som de trenger å forstå.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Oppfordret du barna under forrige ukes leksjon, til å anvende det de lærte på en eller annen måte? La barna bruke de første minuttene av denne ukens leksjon til å fortelle om sine erfaringer.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

1 Tessalonikerbrev 5:1-6

Når jeg følger Guds bud, vil jeg være beredt til Jesu Kristi annet komme.

Paulus’ råd kan hjelpe oss å være beredt, og se etter den store dag når Frelseren kommer til jorden igjen.

Mulige aktiviteter

  • Inviter en mor til å snakke om hvordan det var å vente på at barnet hennes skulle bli født, uten å vite nøyaktig når fødselen ville skje. Les 1 Tessalonikerbrev 5:2-3, og fortell barna at Jesus Kristus vil komme til jorden igjen, men at ingen vet nøyaktig når – akkurat slik en mor ikke vet nøyaktig når barnet vil bli født.

  • Be barna snakke om en gang da de forberedte seg til en reise eller en begivenhet. Hva gjorde de for å for å forberede seg? Ta med deg en koffert eller bag, og la barna late som de pakker den for å forberede seg til en reise eller begivenhet. Forklar at vi forbereder oss til at Jesus Kristus skal komme igjen ved å be, lese i Skriftene, følge profeten og leve rettskaffent hver dag. Be barna tegne hvordan de kan gjøre dette, og legge tegningene i kofferten.

  • Les 1 Tessalonikerbrev 5:6 for barna, og forklar at hvis vi ikke forbereder oss til Jesus kommer igjen, er det som om vi har sovnet, og da vil vi ikke være klare til å ta imot ham. Be barna late som de sover. Forklar at hvis vi forbereder oss, er det som om vi er våkne og venter på ham. Be dem om å våkne. Syng sammen “Når han kommer igjen” (Barnas sangbok, 46-47).

2 Tessalonikerbrev 2:1-3

Paulus forkynte at et frafall ville finne sted før Jesus Kristus kommer igjen.

Kirken som Jesus Kristus opprettet, falt til slutt i frafall, noe som betyr at prestedømmets myndighet og evangeliets sannheter ble tatt bort fra jorden. Paulus profeterte at dette frafallet ville finne sted før Frelserens annet komme.

Mulige aktiviteter

  • Når du har lest 2 Tessalonikerbrev 2:3 sammen med barna, kan dere bygge et tårn av plastbegre eller byggeklosser. Fortell barna at plastbegrene eller byggeklossene symboliserer viktige deler av den sanne kirke, for eksempel sannheter i evangeliet, prestedømmet, tempelbeseglinger og profeter. Etter at Paulus og de andre apostlene døde, gikk disse tingene tapt, og den sanne kirke fantes ikke på jorden på mange år. Be et barn om å velte tårnet, og forklar at dette ble kalt frafallet. Da Jesus Kristus bragte Kirken sin tilbake, ble det kalt gjenopprettelsen. (Se “Frafall”, Tro mot pakten, 48-49.)

  • Vis en Mormons bok, bilder av profeten og et tempel. Be barna si “frafall” når du gjemmer gjenstandene i en pose, og “gjenopprettelse” når du finner gjenstandene frem igjen.

  • Syng sanger som underviser om sannheter som ble tatt bort under frafallet og gjengitt i vår tid, som for eksempel “Jeg er Guds kjære barn”, “Jesu Kristi Kirke” og “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 2-3, 48, 99).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

1 Tessalonikerbrev 5:1-6

Når jeg følger Guds bud, vil jeg være beredt til Jesu Kristi annet komme.

Paulus’ råd kan hjelpe oss å være beredt, og se etter den store dag når Frelseren kommer til jorden igjen.

Mulige aktiviteter

  • Be et barn lese 1 Tessalonikerbrev 5:1-6 mens de andre barna følger med. Etter hvert vers ber du et barn gi et sammendrag av det han eller hun mener verset forteller oss. Du kan gjerne forklare at “Herrens dag” betyr Jesu Kristi annet komme. Hvorfor tror barna at det annet komme blir sammenlignet med en tyv om natten eller en kvinne som snart skal føde barn?

  • Be barna forestille seg at Frelseren vil besøke klassen en gang i dag. Hvordan kan vi forberede klasserommet for besøket hans? Hjelp barna å komme på ting vi kan gjøre for å forberede oss til dagen da Jesus Kristus kommer tilbake. Vi kan for eksempel omvende oss, tilgi, forbedre vårt forhold til vår familie, følge profeten og holde våre pakter. Oppfordre barna til å velge én ting de vil gjøre for å forberede seg til å motta Frelseren ved hans komme.

2 Tessalonikerbrev 2:1-3

Paulus forkynte at et frafall ville finne sted før Jesus Kristus kommer igjen.

Hvis barna forstår at Jesu Kristi kirke, og hans evangelium ble tatt bort fra jorden under det store frafallet, vil de tydeligere forstå hvorfor det var nødvendig med en gjenopprettelse.

Mulige aktiviteter

  • Be et av barna lese 2 Tessalonikerbrev 2:1-3. Hva sier disse versene om hva som måtte skje før “Herrens dag”, som betyr det annet komme? Vet noen av barna hva “frafallet” betyr? Sørg for at barna forstår at det betyr det store frafallet som fant sted etter at Frelserens apostler var døde. Du kan gjerne dele informasjon fra “Frafall”, Tro mot pakten, 48-49.

  • Hjelp barna å skrive på tavlen noen sannheter og velsignelser vi nyter godt av på grunn av evangeliet. (Noen eksempler kan være templer, profeter, prestedømmet og Den hellige ånds gave.) Visk ut disse tingene én etter én, og spør barna hvordan livet ville vært annerledes uten disse tingene. Forklar at disse sannhetene gikk tapt under det store frafallet. Hvorfor var det viktig at Jesu Kristi kirke skulle gjenopprettes på jorden i de siste dager? Be barna om å “gjenopprette”, eller igjen skrive sannhetene og velsignelsene på tavlen.

2 Tessalonikerbrev 3:7-13

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal arbeide.

Hvordan kan du hjelpe barna å se på arbeid som en velsignelse, ikke noe å unngå?

Mulige aktiviteter

  • Be barna etter tur lese vers fra 2 Tessalonikerbrev 3:7-13 og se etter problemet de hellige sto overfor. Hvorfor ønsker vår himmelske Fader at vi skal arbeide? Hva ville skje hvis vi aldri lærte å arbeide hardt? La barna etter tur rollespille enkle oppgaver, mens de andre barna gjetter hva de gjør.

  • Be barna snakke om en gang de arbeidet hardt med en oppgave, et prosjekt eller et mål. Hvordan følte de seg da de var ferdige? Hva betyr “bli ikke trette av å gjøre det gode”? (2 Tessalonikerbrev 3:13).

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å gi et familiemedlem eller en venn én grunn til at de er takknemlige for at vi har evangeliet på jorden i dag (denne ukens aktivitetsside kan hjelpe dem å huske det).

Vi kan forbedre vår undervisning

Støtt barnas foreldre. “Foreldre er de viktigste lærerne i evangeliet for sine barn – de har både hovedansvaret for og den største evnen til å påvirke sine barn (se 5 Mosebok 6:6-7). Når du underviser barn i kirken, skulle du ydmykt søke måter å støtte foreldrene i deres viktige rolle” (Undervisning på Frelserens måte, 25).