Kom, følg med meg
14.–20. oktober. Filipperne; Kolosserne: ‘Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk’


“14.–20. oktober. Filipperne; Kolosserne: ‘Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“14.–20. oktober. Filipperne; Kolosserne”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Paulus dikterer et brev fra fengselet

14.–20. oktober

Filipperne; Kolosserne

“Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk”

Begynn med å lese Filipperne og Kolosserne, og overvei med bønnens hjelp hvilken lære Herren ønsker at du skal undervise. La Ånden veilede deg når du vurderer spørsmål og ressurser du kan bruke til å undervise i denne læren.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene skrive på tavlen ett ord eller utsagn som oppsummerer det de har lært av Filipperne og Kolosserne, og deretter forklare valget sitt. Oppfordre dem til å dele skriftsteder som en del av sin forklaring.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Filipperne 2:1–5, 14–18; 4:1–9; Kolosserne 3:1–17

Jesu Kristi disipler blir “nye” når de etterlever hans evangelium.

  • Du kan gjerne hjelpe klassemedlemmene å visualisere hva det vil si å “[kle av seg] det gamle menneske” og “[ikle seg] det nye menneske” ved hjelp av Jesus Kristus (Kolosserne 3:9–10). For å gjøre dette kan du vise noe gammelt og noe nytt (for eksempel overmoden og fersk frukt eller et gammelt og et nytt klesplagg). Klassemedlemmene kan drøfte hvordan vi blir “nye” ved vår tro på Jesus Kristus og vår villighet til å etterleve hans evangelium. Som en del av denne samtalen kan du be halvparten av klassen studere Filipperne 2:1–5, 14–18; 4:1–9 og den andre halvparten studere Kolosserne 3:1–17, og finne kjennetegn på “det gamle menneske” og “det nye menneske”. Du kan også be noen klassemedlemmer fortelle hvordan det å tro på Jesus Kristus og etterleve hans evangelium har hjulpet dem å bli nye mennesker. Her er noen andre skriftsteder dere kan granske sammen: Romerne 6:3–7; Mosiah 3:19 og Alma 5:14, 26.

Filipperne 4:1–13

Vi kan finne glede i Kristus, uavhengig av våre omstendigheter.

  • Selv om våre omstendigheter er forskjellige fra Paulus’, kan vi alle lære av hans villighet til å være tilfreds og finne glede i alle livets omstendigheter. For å innlede en samtale om dette emnet kan du se nærmere på noen av prøvelsene Paulus opplevde (se for eksempel 2 Korinterbrev 11:23–28). Deretter kan du be klassemedlemmene gjennomgå Filipperne 4:1–13 for å finne råd Paulus ga som kan hjelpe oss å finne glede selv om vi opplever prøvelser.

    Hvis du ønsker å utforske dette emnet videre, kan du be et klassemedlem dele noen inspirerende beretninger eller uttalelser fra president Russell M. Nelsons tale “Glede og åndelig overlevelse” (Ensign eller Liahona, nov. 2016, 81–84), eller så kan klassen se videoen “Trial of Adversity” [Motgangens prøvelser] (LDS.org). Hvordan klarte personene i president Nelsons tale eller kvinnen i videoen å finne glede, til tross for sine vanskelige omstendigheter?

  • Kanskje klassemedlemmene kan finne råd i Filipperne 4 som kan hjelpe dem når de opplever prøvelser. Du kan gi hvert klassemedlem et notatkort, slik at de kan skrive det de finner. Be dem ha det på et sted hvor de kan se det når de trenger det.

  • Noen ganger kan en salme styrke vår forståelse av Skriftene. Når dere har lest Filipperne 4:7, 13, kan dere for eksempel synge “Hvor kan jeg finne fred?” eller første vers av “O, må jeg følge deg” sammen (Salmer, nr. 92, 201). Hvilke sammenhenger ser klassemedlemmene mellom teksten i disse salmene og Filipperne 4:7, 13? Kanskje de kan fortelle om erfaringer hvor de har følt “Guds fred, som overgår all forstand”, eller hvor de har følt seg styrket “i Kristus” til å klare noe de ellers ikke ville ha klart. Eldste Jay E. Jensens erfaring, som finnes under “Ytterligere ressurser”, kan bidra til å inspirere til en drøfting om disse versene.

  • Fordi ondskapen vokser i dagens samfunn, vil klassemedlemmene ha nytte av Paulus’ råd om å “gi akt på” det som er rent, verd å elske, som folk taler vel om, eller er ros verd (Filipperne 4:8). Du kan kanskje gi hvert klassemedlem (eller små grupper av klassemedlemmer) en av egenskapene som er nevnt i Filipperne 4:8 eller 13. trosartikkel. De kan så finne skriftsteder om sin tildelte egenskap og fortelle klassen hva de finner ut. De kan også gi eksempler på denne egenskapen i menneskers liv. Hvordan kan vi “trakte” etter disse tingene?

Kolosserne 1:12–23; 2:3–8

Når vår tro er “rotfestet” i Jesus Kristus, blir vi styrket mot verdslige innflytelser.

  • Paulus’ vitnesbyrd om Frelseren som finnes i Kolosserne 1:12–23; 2:3–8, gir klassemedlemmene en god anledning til å tenke over og styrke sin egen tro. Klassemedlemmene kan granske disse versene for å finne noe som styrker deres tro på Jesus Kristus. Hva vil det si å være “rotfestet og oppbygget i [Jesus Kristus]”? (Kolosserne 2:7). Bildet av et tre i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og videoen “Spiritual Whirlwinds” [Åndelige virvelvinder] (LDS.org) kan hjelpe klassemedlemmene å drøfte dette verset. (Se også Neil L. Andersen, “Åndelige virvelvinder”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 18–21.) Hva kan styrke eller svekke røttene til et tre? Hvordan kan det å være “rotfestet og oppbygget i [Jesus Kristus]” styrke oss mot verdslige innflytelser? (se Kolosserne 2:7–8; se også Helaman 5:12; Ether 12:4).

  • Klassemedlemmene kjenner kanskje til filosofier og tradisjoner som kan “fange” en persons tro på Kristus, fordi de strider mot evangeliets sannheter og gjør det vanskeligere å etterleve evangeliet (Kolosserne 2:8). Klassemedlemmene kan kanskje nevne noen av disse (eldste Dallin H. Oaks’ forslag under “Ytterligere ressurser” kan hjelpe). Deretter kan dere drøfte hvordan det å være rotfestet i Jesu Kristi læresetninger hjelper oss å følge Paulus’ råd: “Likesom dere altså tok imot Kristus Jesus som Herre, så vandre i ham” (Kolosserne 2:6). Hvordan kan vi støtte hverandre i våre anstrengelser for å følge Frelseren og ikke falske verdslige tradisjoner?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Har klassemedlemmene noensinne følt seg forfulgt fordi de tror på evangeliet? Fortell dem at 1 og 2 Tessalonikerbrev inneholder råd Paulus ga til hellige som opplevde sterk forfølgelse, men holdt seg trofaste.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Filipperne; Kolosserne

Fred som overgår all forstand.

Mens han var medlem av De sytti, fortalte eldste Jay E. Jensen om denne opplevelsen:

“Vårt barnebarn Quinton ble født med en rekke misdannelser og levde i underkant av ett år. I løpet av denne tiden ble han sendt inn og ut av sykehuset. Søster Jensen og jeg bodde i Argentina den gangen. Vi ønsket inderlig å få være sammen med våre barn og trøste dem og bli trøstet av dem. Dette var barnebarnet vårt, og vi elsket ham og ønsket å være sammen med ham. Vi kunne bare be, og vi gjorde det inderlig!

Søster Jensen og jeg var på rundreise i misjonen da vi fikk melding om at Quinton var død. Vi sto i gangen i et møtehus og omfavnet og trøstet hverandre. Jeg vitner for dere at vi ble beroliget av Den hellige ånd, og fikk en fred som overgår all forstand og vedvarer den dag i dag (se Filipperne 4:7). Vi så også Den Hellige Ånds usigelige gave virke på vår sønn og svigerdatter og deres barn, som den dag i dag omtaler denne tiden med stor tro, fred og trygghet” (“Den hellige ånd og åpenbaring”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 78).

Evangeliets prinsipper og menneskenes tradisjoner.

Eldste Dallin H. Oaks har nevnt flere verdslige tradisjoner som er i strid med evangeliets sannheter (se “Omvendelse og forandring”, Ensign eller Liahona, nov. 2003, 37–40):

  • Manglende respekt for kyskhetsloven

  • Uregelmessig og passiv tilstedeværelse i kirken

  • Brudd på Visdomsordet

  • Uærlighet

  • Å trakte etter høyere stillinger i Kirken

  • En avhengighetskultur fremfor personlig ansvar

Vi kan forbedre vår undervisning

Benytt musikk. Hellig musikk innbyr Den hellige ånds innflytelse. Det kan skape en ærbødig atmosfære og inspirere til engasjement og handling. Overvei hvordan det at dere “lærer og formaner hverandre i all visdom med salmer og lovsanger” kan foregå i klassen (Kolosserne 3:16; se også Undervisning på Frelserens måte, 22).