Kom och följ mig
12–18 augusti. Romarbrevet 7–16: ’Besegra det onda med det goda’


”12–18 augusti. Romarbrevet 7–16: ’Besegra det onda med det goda’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”12–18 augusti. Romarbrevet 7–16”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Rom

12–18 augusti

Romarbrevet 7–16

”Besegra det onda med det goda”

Läs Romarbrevet 7–16 och skriv ner de intryck du får om hur du kan hjälpa dina klassdeltagare att lära sig av skrifterna. Först kanske dina intryck verkar vara enkla idéer, men när du begrundar dem kan de bli meningsfulla lärandeaktiviteter.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Klassdeltagarna bör känna att de kan berätta om allt som har inspirerat dem i deras personliga studier och studier med familjen, men ibland kan det underlätta om man frågar efter tankar om något specifikt. Du kan till exempel läsa Romarbrevet 10:17 och 15:4 och be dem berätta om skriftställen som har byggt upp deras tro eller givit dem hopp.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Romarbrevet 8:14–18

Genom Jesus Kristus kan vi ärva allt som vår himmelske Fader har.

  • Som sista dagars heliga tror vi att uttryck som ”Guds arvingar” och ”Kristi medarvingar” innebär att med Jesu Kristi hjälp kan vi bli som vår himmelske Fader och få ta emot allt han har (Rom. 8:17; se även L&F 132:19–20). För att hjälpa klassdeltagarna se hur den här läran undervisas överallt i skrifterna kan du be hälften av klassen att läsa några av de bibelverser som listas i ”Övriga resurser” och den andra hälften att studera verser i nutida skrifter, som också finns i ”Övriga resurser”. Be dem sedan berätta för varandra vad de lärde sig. Ge dem en stund att samtala om varför den här läran är så viktig. Vad gör det till exempel för skillnad i våra liv att veta att vi kan bli ”Guds arvingar och Kristi medarvingar”? (Rom. 8:17.)

  • Det kan hjälpa oss när vi står inför frestelser eller prövningar (se Rom. 8:18) att komma ihåg att eviga välsignelser väntar de trofasta. Ett enkelt sätt att illustrera den här principen är att rita en balansvåg på tavlan och be klassdeltagarna att skriva upp några prövningar människor kan stå inför på den ena sidan. Sedan kan de söka igenom några av skriftställena i ”Övriga resurser” och på andra sidan göra en lista över eviga välsignelser som ges till dem som är trofasta i sina prövningar. Hur kan prövningarna ses i jämförelse med de utlovade välsignelserna? Vad skulle vi säga till någon som frågar om det är värt ansträngningen att vara trofast mot Herrens befallningar?

  • Liknelsen som äldste Dallin H. Oaks framställer i ”Övriga resurser” kan hjälpa klassdeltagarna samtala om hur vi kan förbereda oss för att bli ”Guds arvingar” (Rom. 8:17). Vilka ”lagar och principer” syftar äldste Oaks på?

Romarbrevet 8:18, 28, 31–39

”Vem kan skilja oss från Kristi kärlek?”

  • Ett samtal om Romarbrevet 8 kan ge klassdeltagarna tillfälle att känna Frälsarens kärlek. Fundera på att visa helsidesbilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer eller en annan bild av Jesus Kristus medan ni läser Romarbrevet 8:18, 28, 31–39 tillsammans i klassen. Vilka tankar eller känslor har klassdeltagarna efter att ha läst de här verserna? Du kanske kan be några klassdeltagare berätta hur de har fått vittnesbörd om de sanningar de finner i de här verserna. Ni kan också sjunga en psalm tillsammans som klass (eller be någon framföra ett musiknummer) om Guds och Jesu Kristi kärlek, som till exempel ”Av kärlek sände Gud sin Son” eller ”Oändlig är kärleken” (Psalmer, nr 122 och 125). Vilka ord eller uttryck i de här sångerna hjälper klassdeltagarna att känna vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek?

Romarbrevet 13:8–10

Alla Guds bud uppfylls i budet att älska.

  • För att hjälpa klassdeltagarna se hur alla bud ”sammanfattas i” budet att älska din nästa (Rom. 13:9) kan du be dem skriva en lista på tavlan över alla bud de kommer på. Läs tillsammans Romarbrevet 13:8–10 och Matteus 22:36–40 och samtala som klass om förhållandet mellan att älska Gud och vår nästa, och att lyda vart och ett av de bud som står uppskrivna på tavlan. Hur förändrar den här sanningen vårt sätt att se på bud och lydnad?

Romarbrevet 14

Vi bör avhålla oss från att döma andras val och från att vara andliga stötestenar.

  • För att ge sammanhang till Romarbrevet 14 kan du påpeka att en del av de romerska heliga argumenterade med varandra om olika matvanor, helgdagsfirande och andra kulturella sedvänjor. Vilka liknande situationer står vi inför i dag? Klassdeltagarna kanske kan skumma igenom Romarbrevet 14 och summera Paulus råd i en enda mening. Vilka råd kan vi ge varandra om att undvika att vara fördömande? Uttalandet av president Dieter F. Uchtdorf i ”Övriga resurser” kan hjälpa till att besvara den här frågan.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att inspirera klassdeltagarna att läsa 1 Korintierbrevet 1–7 kan du säga till dem att de här kapitlen innehåller Paulus råd till medlemmar som bodde i en stad som var känd som en av antikens mest omoraliska och avgudadyrkande städer.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Romarbrevet 7–16

Ta emot ”allt …Fader[n] har” (L&F 84:38).

I Bibeln

I nutida skrifter

Äldste Dallin H. Oaks återgav följande liknelse:

”En rik far visste att om han gav sin förmögenhet till ett barn som ännu inte utvecklat den visdom och mognad som krävdes, skulle arvet förmodligen förspillas. Fadern sa till sitt barn:

’Allt jag har vill jag ge dig – inte bara min förmögenhet, utan också min ställning och mitt rykte bland människor. Det som jag har kan jag lätt ge dig, men det som jag är måste du själv skaffa dig. Du kvalificerar dig för ditt arv genom att lära vad jag har lärt och genom att leva så som jag har levt. Jag ska ge dig lagarna och principerna genom vilka jag har förvärvat min visdom och ställning. Följ mitt exempel, lär så som jag har lärt, och du kommer att bli som jag är och allt vad jag har blir ditt’” (”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40).

Kristi medarvingar.

”Sista dagars heliga ser alla människor som Guds barn i alla bemärkelser. De anser att var och en är gudomlig till ursprung, natur och potential. … Liksom ett barn kan utveckla sina föräldrars egenskaper med tiden, kan den gudomliga natur som människor ärver utvecklas till likhet med deras himmelske Faders. … Män och kvinnor har förmågan att upphöjas till ett gudomligt tillstånd” (”Bli som Gud”, Evangelieämnen, topics.lds.org).

Att döma andra.

President Dieter F. Uchtdorf har sagt:

”Det här ämnet, att döma andra, kan faktiskt sammanfattas i en predikan som bara innehåller ett enda ord. När det gäller att hata, skvallra, ignorera, förlöjliga, vägra förlåta eller vilja någon illa – så tillämpa följande:

Sluta!

Så enkelt är det! Vi måste helt enkelt sluta döma andra och ersätta dömande tankar och känslor med ett hjärta fullt av kärlek till Gud och hans barn. Gud är vår Fader. Vi är hans barn. Vi är alla bröder och systrar. … En bildekal jag såg nyligen … satt bakpå en bil vars förare såg en smula råbarkad ut, men orden på dekalen gav en viktig lärdom. Där stod: ’Döm mig inte för att jag syndar annorlunda än du’” (”De barmhärtiga skall få barmhärtighet”, Liahona. maj 2012, s. 75).

Förbättra vår undervisning

Finn resurser som stödjer principerna. Som tillägg till undervisningsidéerna i det här lektionsförslaget kan du anpassa aktiviteter från den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer för att användas i din klass. (Se även Undervisa på Frälsarens sätt, s. 17–18.)