Kom, følg med meg
20.-26. mai. Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ‘Se, din konge kommer’


“20.-26. mai. Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12: ‘Se, din konge kommer’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“20.-26. mai. Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
mann i et tre idet Jesus nærmer seg

Sakkeus i et fikentre, av James Tissot

20.-26. mai

Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12

“Se, din konge kommer”

Mens du leser Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20 og Johannes 12, kan du tenke på spørsmål du kan stille som vil bidra til å dekke elevenes behov. Den hellige ånd vil inspirere deg til å vite hvilke spørsmål og prinsipper, herunder de som er nevnt i denne oversikten, som best vil dekke disse behovene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

I løpet av uken før leksjonen kan du be noen elever om å være forberedt på å fortelle om en opplevelse de har hatt med å studere denne ukens tildelte kapitler. Hvilke velsignelser mottar de mens de studerer skriftstedene i løpet av uken?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Lukas 19:1-10

Frelseren kjenner oss personlig.

  • Elevene har sikkert følt seg oversett eller glemt noen ganger i sitt liv. Beretningen om Sakkeus kan hjelpe dem å forstå at vår himmelske Fader og Jesus Kristus kjenner dem og bryr seg om dem. For å hjelpe elevene å anvende denne beretningen på sitt eget liv, kan du be dem forestille seg at de er Sakkeus. Hva tror dere det han opplevde, lærte ham om Frelseren? Hva kan vi lære av Sakkeus’ innsats for å søke Frelseren?

  • Det kan også være nyttig å be elevene tenke på andre eksempler i Skriftene der Herren kalte noen ved navn. (Du finner noen eksempler i “Ytterligere ressurser”.) Du kan også be elevene fortelle om erfaringer som har bekreftet for dem at Herren kjenner dem personlig.

Matteus 21:1-11; Markus 11:1-11; Lukas 19:29-44; Johannes 12:12-16

Jesus Kristus er vår konge.

  • En enkel aktivitet kan innlede en samtale om Frelserens seierrike inntog i Jerusalem: Noen elever kan tegne på tavlen ting som er forbundet med en konge, for eksempel en krone eller en trone, mens de andre gjetter hva de tegner. Så kan andre elever tegne en eselfole og grener. Hva har dette med en konge å gjøre? Deretter kan du vise bildet av Frelserens seierrike inntog i Jerusalem fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og be elevene lese Markus 11:1-11. Hvordan anerkjente disse personene Jesus som sin konge? Hvordan tilber vi Jesus Kristus som vår konge ved våre ord og handlinger?

  • For å hjelpe elevene å forstå at Jesus Kristus er vår konge, kan du gjerne be dem gjennomgå salmen “Du kongers konge, kom”, Salmer, nr. 22, eller en annen salme om Jesus som vår konge. Hvilke ord fra salmen minner oss om sannhetene i Matteus 21:1-11; Markus 11:1-11; Lukas 19:29-44 og Johannes 12:12-16?

Matteus 22:34-40

De to største budene er å elske Gud og elske andre som oss selv.

  • President Dieter F. Uchtdorf forklarte at det å gjøre noe annet enn de to store budene til midtpunktet i vårt liv, er som å skyte piler mot en tom vegg og tegne blinker rundt pilene (se “Sikt på midtpunktet”, Ensign eller Liahona, jan. 2017, 4-5). Ville det å granske denne analogien hjelpe elevene å forstå Matteus 22:34-40? En måte å gjøre dette på ville være å legge et stort papirark på gulvet og la elevene etter tur slippe en penn eller blyant på det. Deretter kan de tegne blinker der pennene eller blyantene traff papiret, og merke hver blink med et bud. Etter å ha lest Matteus 22:34-40sammen, kan du tegne en ny blink som omkranser alle de andre blinkene, og merke den “Elsk Gud, og elsk din neste.” Hvordan hjelper det å fokusere på de to største budene oss å adlyde Guds andre bud? Hvordan kan vi sørge for at vi fokuserer vår lydighet på disse to budene?

Matteus 23:13-33

Vi vil bli beskyttet når vi unngår å følge blinde veiledere.

  • Ville elevene ha nytte av å snakke om betegnelsen “blinde veiledere”, som Frelseren brukte til å beskrive de åndelig blinde fariseerne og skriftlærde? (Matteus 23:16). Du kan gjerne tenke på en måte å vise hvordan det ville være å følge en person som ikke kunne se. Klassen kan også skrive på tavlen hva som kjennetegner en blind veileder, som beskrevet i Matteus 23:13-33. For å finne mer å legge til på listen, kan du vurdere å se på andre skriftsteder som handler om åndelig blindhet, som for eksempel 2 Korinterbrev 4:3-4; 2 Nephi 9:28-32 og Jakobs bok 4:14. Hvordan kan vi gjenkjenne og unngå blinde veiledere?

  • Du kan gjerne hjelpe elevene å forstå at de skriftlærde og fariseerne fokuserte mer på gullet og gavene i templet enn den sanne betydningen av templet (se Matteus 23:16-22). For å gjøre dette, kan du vurdere å fortelle lignelsen om perlen og esken av president Boyd K. Packer i “Ytterligere ressurser”. Hva kan distrahere oss fra å nyte templets sanne velsignelser, eller nadverdsmøtets sanne velsignelser?

Bilde
to menn som ber i templet

Den angrende tolleren og den selvrettferdige fariseeren i templet, av Frank Adams

Johannes 12:42-43

Menneskers ros kan hindre oss i å være Jesu Kristi tapre disipler.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Frelseren profeterte at i de siste dager kunne selv de utvalgte bli ført vill (se Joseph Smith – Matteus 1:22). For å inspirere elevene til å lese Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13 og Lukas 21 neste uke, kan du fortelle dem at de i disse kapitlene vil finne nøkkelen til å unngå bedrag i de siste dager.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 21-23; Markus 11; Lukas 19-20; Johannes 12

Vår himmelske Fader kjenner deg personlig.

Eldste Neal A. Maxwell erklærte: “Jeg vitner for dere om at Gud har kjent dere individuelt… i lang, lang tid (se L&p 93:23). Han har elsket dere i lang, lang tid. Han kjenner ikke bare navnene på alle stjernene (se Salmene 147:4; Jesaja 40:26). Han kjenner deres navn og alle deres sorger og gleder!” (“Minnes hvor barmhjertig Herren har vært”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 46).

Tilfeller hvor Herren kalte folk ved navn.

Lignelsen om perlen og skrinet.

President Boyd K. Packer fortalte denne lignelsen: “En kjøpmann som lette etter en dyrebar juvel, fant til slutt den fullkomne perlen. Han fikk den beste håndverker til å skjære ut et uovertruffent smykkeskrin og kle det med blå fløyel. Han lot sin kostelige perle bli utstilt slik at andre kunne få del i hans skatt. Han fulgte med da folk kom for å se den. Snart snudde han seg sørgmodig bort. Det var skrinet de beundret, ikke perlen” (“Adskilte tunger som av ild”, Liahona, juli 2000, 7).

Vi kan forbedre vår undervisning

Du behøver ikke å dekke alt. “Det er mye å snakke om i hver leksjon, men det er ikke nødvendig å dekke alt i én klasseperiode for å røre ved en annens hjerte – ofte holder det med ett eller to hovedpoeng. Når du overveier elevenes behov, vil Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper, historier eller skriftsteder som er spesielt meningsfylte for dem” (Undervisning på Frelserens måte, 7).