Kom, følg med meg
29. april - 5. mai. Johannes 7-10: ‘Jeg er den gode hyrde’


“29. april - 5. mai. Johannes 7-10: ‘Jeg er den gode hyrde’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“29. april - 5. mai. Johannes 7-10”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Kristus og kvinnen som var grepet i hor

Den av dere som er uten synd, av Liz Lemon Swindle

29. april - 5. mai.

Johannes 7-10

“Jeg er den gode hyrde”

Du og elevene vil få innsikt mens dere leser Johannes 7-10 denne uken. Husk at forslagene i denne oversikten skulle supplere snarere enn å erstatte inspirasjonen du mottar ved å studere Skriftene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Minn elevene om hvor viktig det er å gjøre hjemmet til sentrum for sin læring av evangeliet. Hvilke skriftsteder fra Johannes 7-10 snakket elevene med familien sin om i løpet av uken? Hvilke budskap var mest nyttige for dem?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 7-10

Jesus Kristus er verdens Frelser.

  • Gjennom hele Johannes 7-10 kom Frelseren med flere uttalelser som kan hjelpe elevene å forstå hans misjon og komme nærmere ham. Vurder å be elevene lese følgende skriftsteder og si hva de lærer oss om Frelserens guddommelige misjon. Hvordan utfører Kristus disse rollene i vårt liv?

Bilde
Jesus Kristus

Verdens lys, av Howard Lyon

Johannes 7:14-17

Når vi etterlever Jesu Kristi læresetninger, vil vi få vite at de er sanne.

  • Elevene kan få større forståelse av hvordan det å etterleve et bud, utvikler et vitnesbyrd hvis de sammenligner dette mønsteret med prosessen med å lære en ferdighet ved personlig erfaring. Du kan for eksempel be elever som kan sjonglere eller spille et musikkinstrument, om å forklare hvordan de utviklet disse ferdighetene. Hvordan lærte det å øve selv dem mer enn bare å se en annen utføre ferdigheten? Drøft som klasse hvordan innsatsen for å lære en ferdighet kan sammenlignes med det åndelige mønsteret Frelseren beskrev i Johannes 7:14-17. Hvilke erfaringer kan elevene dele om å følge dette mønsteret for å oppnå åndelig kunnskap?

  • Hvordan kan du illustrere sannhetene som undervises i Johannes 7:14-17? Ett forslag er å be elevene fortelle om erfaringer der de fikk et vitnesbyrd om en sannhet i evangeliet ved å etterleve den. Beretningen søster Bonnie L. Oscarson delte i “Ytterligere ressurser”, er også et godt eksempel. Gi elevene tid til å komme på et prinsipp i evangeliet som de ønsker å få et sterkere vitnesbyrd om, og oppfordre dem så til å sette seg konkrete mål for å etterleve dette prinsippet i større grad.

Johannes 8:18-19, 26-29

Når vi lærer Jesus Kristus å kjenne, lærer vi også Faderen å kjenne.

  • Eldste Jeffrey R. Holland for sa: “En del av dagens verden lider av en sørgelig misoppfatning av [Faderen]… Mange [i dag] sier at de kunne føle seg vel i Jesu armer, mens de ser med uro frem til et møte med en streng Gud” (“Guds storhet”, Ensign eller Liahona, nov. 2003, 71). Hva lærer Frelserens ord i Johannes 8:18-19, 26-29 oss om forbindelsen mellom ham og hans Fader? Når de har lest og drøftet disse versene, kan elevene skrive på tavlen noe av det Jesus gjorde, sa eller underviste. Hva lærer dette oss om Gud Faderen?

Johannes 8:1-11

Frelserens nåde gis alle dem som omvender seg.

  • For dem som føler seg fordømt på grunn av sine synder, kan historien om Frelseren som viser barmhjertighet og tilgir kvinnen som var grepet i hor, være en kilde til oppmuntring. Hvis elevene føler seg fristet til å dømme andre på grunn av deres synder, kan også historien fungere som en advarsel. Du kan gjerne be dem lese Johannes 8:1-11, og legge merke til svar på spørsmål som følgende: Hva lærer denne historien oss om Frelserens nåde? Hvordan kan det å motta hans nåde når vi synder, hjelpe oss når vi føler oss fristet til å dømme andre? (se Alma 29:9-10).

  • For å hjelpe elevene å finne personlig relevans i Johannes 8:1-11, kan du vurdere å dele klassen i tre grupper – hvor én fokuserer på fariseernes ord og handlinger, én fokuserer på Frelserens ord og handlinger og én fokuserer på kvinnens ord og handlinger. Be hver gruppe lage en liste over de åndelige sannhetene de lærer av å lese hver del av beretningen.

  • Noen ganger er vi ikke klar over hvordan vi dømmer andre. Her er en aktivitet for å hjelpe elevene å få bukt med denne tendensen: Be klassen hjelpe deg å lage en liste over hvordan vi dømmer mennesker (etter deres utseende, deres oppførsel, deres bakgrunn og så videre). Gi elevene papirlapper klippet i form av en stein, og be dem velge en måte å dømme andre på som de føler at de er skyldige i, og skrive den på en papirstein. Hva kan vi lære av Frelserens ord til fariseerne i Johannes 8:1-11? Be klassen skrive på den andre siden av papirsteinene sine noe som vil minne dem om ikke å dømme (kanskje et utsagn fra Johannes 8).

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be elevene tenke på en gang da de mistet noe som var verdifullt for dem. I skriftstedene til neste ukes leksjon vil de finne ut hva vår himmelske Fader og Jesus Kristus føler for dem som har kommet bort.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Johannes 7-10

Å etterleve et prinsipp hjelper oss å få et vitnesbyrd om det.

Søster Bonnie L. Oscarson sa:

“Frelseren sa: ‘Om noen vil gjøre hans vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud, eller om jeg taler av meg selv’ (Johannes 7:17). Iblant prøver vi å gjøre det bak-frem. For eksempel kan vi tenke: Jeg vil gjerne etterleve tiendeloven, men først må jeg vite at den er sann. Kanskje vi til og med ber om å få et vitnesbyrd om tiendeloven og håper Herren vil velsigne oss med dette vitnesbyrdet før vi har fylt ut en eneste tiendeseddel. Det er bare ikke slik det fungerer. Herren forventer at vi utøver tro. Vi må konsekvent betale full og ærlig tiende for å få et vitnesbyrd om tiende …

Jeg vil gjerne gi dere et eksempel på hvordan etterlevelse av et prinsipp hjelper oss å bli omvendt til dette prinsippet… Mine foreldre og lærere i Kirken hadde innprentet i meg verdien av å behandle kroppen min med respekt, å ha et klart sinn og ikke minst å lære å stole på Herrens bud. Jeg bestemte meg for å unngå situasjoner der jeg visste det ville være alkohol, og holde meg unna tobakk og narkotika. Det innebar ofte at jeg ikke var med på fester, og jeg gikk sjelden på stevnemøter. Bruk av narkotika ble mer og mer vanlig blant unge mennesker, og farene var ikke så godt kjent som de er i dag. Mange av mine jevnaldrende fikk senere varige men av bevissthetsendrende stoffer eller ble fanget i alvorlig avhengighet. Jeg var takknemlig for å ha blitt lært å etterleve Visdomsordet i mitt hjem, og jeg fikk et dypt vitnesbyrd om dette prinsippet i evangeliet ved å utøve tro og etterleve det. Den gode følelsen som kom til meg ved å etterleve et sant prinsipp i evangeliet, var Den hellige ånd som bekreftet at prinsippet var sant” (“Omvend dere”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 77).

Vi kan forbedre vår undervisning

Lev verdig til Åndens veiledning. Når du etterlever evangeliet, er du verdig til å motta veiledning fra Ånden, som er den beste læreren. Når du søker hans veiledning, vil Den hellige ånd gi deg tanker og tilskyndelser om hvordan du kan dekke behovene til dem du underviser (se Undervisning på Frelserens måte, 5).