Kom, følg med meg
22.-28. april. Matteus 18; Lukas 10: ‘Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?’


“22.-28. april. Matteus 18; Lukas 10: ‘Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente (2019)

“22.-28. april. Matteus 18; Lukas 10”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
den barmhjertige samaritan

Den barmhjertige samaritan, av Dan Burr

22.-28. april

Matteus 18; Lukas 10

“Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?”

Les Matteus 18 og Lukas 10, og skriv ned dine åndelige tilskyndelser. Når du mottar tilskyndelser, kan du spørre: slik eldste Richard G. Scott sa: “Er det noe mer jeg burde vite?” (“Motta åndelig veiledning”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 8).

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Disse kapitlene inneholder mange eksempler på læresetninger i evangeliet som er forskjellige fra det verden lærer oss. Hvilke sannheter fant elevene i disse kapitlene som er vanskelige for noen å godta eller etterleve?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 18:21-35

Vi må tilgi andre hvis vi skal motta tilgivelse fra Herren.

  • På et eller annet tidspunkt må vi alle tilgi noen som har krenket oss. Hvordan kan du bruke lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren til å inspirere elevene til å bli mer tilgivende? Kanskje du kan skrive spørsmål som de følgende på tavlen, og be elevene grunne på dem mens én av dem gjenforteller lignelsen: Hvem symboliserer kongen? Hvem symboliserer den ubarmhjertige tjeneren? Hva symboliserer gjelden hans? Hvem symboliserer medtjeneren? Hva symboliserer gjelden hans? Informasjonen om talenter og denarer i “Ytterligere ressurser” kan hjelpe klassen å forstå hvor stor forskjellen på de to gjeldene i lignelsen er. Be elevene tenke over hvilke budskap lignelsen har til dem personlig.

  • Du kan oppfordre klassen til å lage en tilpasning av lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren som formidler de samme lærdommene om tilgivelse ved hjelp av situasjoner og detaljer fra vår egen tid. (Vurder å la dem arbeide med dette i grupper.) Drøft hvordan lignelsen besvarte Peters spørsmål om hvor mange ganger han skulle tilgi.

  • I tillegg til Matteus 18:35 kan følgende skriftsteder hjelpe elevene å forstå hvorfor Herren ønsker at vi skal tilgi alle som synder mot oss: Matteus 6:12-15; Efeserne 4:32 og Lære og pakter 64:7-11.

Lukas 10:25-37

For å oppnå evig liv, må vi elske Gud og elske vår neste.

  • Her er et forslag som kan gi elevene et nytt syn på lignelsen om den barmhjertige samaritan: Be dem late som de etterforsker et tilfelle av overfall og ran på veien mellom Jeriko og Jerusalem. Be noen elever komme til klassen forberedt på å spille de forskjellige personene i lignelsen og snakke om sitt engasjement i saken. Hvorfor stoppet for eksempel ikke presten og levitten for å hjelpe den skadede mannen? Hvorfor stoppet samaritanen? Hvilke tanker kunne verten tilføye? Hva syntes den skadede mannen om hver av de andre? Sørg for at samtalen inspirerer elevene til å være som den barmhjertige samaritanen og verten, og unngå å være som presten og levitten. Når har elevene følt seg som mannen som så desperat trengte hjelp? Hvordan kom hjelpen? Hvordan kan vi som medlemmer av en menighet, samarbeide om å hjelpe andre, slik verten og den barmhjertige samaritanen gjorde?

  • I tillegg til å undervise om hva det betyr å elske vår neste, kan lignelsen om den barmhjertige samaritan også symbolisere Jesu Kristi evne til å frelse oss. (Detaljer om denne tolkningen finnes i “Ytterligere ressurser”.) Du kan be elevene lese lignelsen for å prøve å finne denne og andre mulige symbolske betydninger. Hva lærer vi om Frelseren og hans forsoning når vi leser lignelsen på denne måten?

Lukas 10:38-42

Vi velger “den gode del” ved å gjøre daglige valg som fører til evig liv.

  • Livet er fylt med gode ting å gjøre. Historien om Maria og Marta kan hjelpe elevene å overveie hvordan de kan velge “den gode del” (vers 42, se også denne ukens oversikti Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Når dere har lest Lukas 10:38-42sammen, kan du kanskje spørre elevene hvordan de tror de ville ha reagert på Frelserens råd hvis de hadde vært i Martas sted. Hvordan kunne denne opplevelsen ha påvirket deres fremtidige valg? Hvordan kan vi vite hva i vårt eget liv som er “nødvendig”? (Lukas 10:42). Hvordan kan eldste Dallin H. Oaks’ tale “Bra, bedre, Best” (Ensign eller Liahona, nov. 2007, 104-8) hjelpe elevene?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Fortell klassen at mens de leser Frelserens erklæringer om sin egen guddommelighet i Johannes 7-10 til neste ukes leksjon, kan de få større visshet om at Jesus er Kristus.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 18; Lukas 10

Talenter og denarer.

Det er vanskelig å vite den nøyaktig verdien av pengebeløpene som er nevnt i lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren (se Matteus 18:23-35). Det er imidlertid noen holdepunkter i Det nye testamente som kan hjelpe oss å forstå den enorme forskjellen på gjelden på 100 denarer og gjelden på 10 000 talenter.

Medtjeneren i lignelsen skyldte den minste gjelden på 100 denarer. I Matteus 20:2 er en denar lønnen som ble betalt for en dags arbeid i en vingård. Derfor ville medtjeneren måtte arbeide i 100 dager for å tjene 100 denarer for å betale sin gjeld. Dette beløpet er imidlertid svært lite i forhold til gjelden på de 10 000 talentene som den ubarmhjertige tjeneren hadde. I Matteus 25:14-15 blir hele formuen til en mann – hans “eiendom” – verdsatt til bare åtte talenter. Derfor ville det kreve den samlede rikdommen til over 1000 menn som denne mannen, for å betale den ubarmhjertige tjenerens gjeld.

Bilde
gamle mynter

Jesus snakket om penger og gjeld for å undervise om tilgivelse.

Den enorme gjelden Jesus Kristus betalte for hver enkelt av oss.

Eldste Jeffrey R. Holland delte det han lærte om lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren mens han deltok i en Institutt-klasse:

“[Læreren] bemerket at ettergivelsen av de 100 denarene, som vi alle var forventet å gi hverandre, og som ble regnet som et ganske stort pengebeløp, var… fint lite å be om i lys av de 10 000 talentene som Kristus hadde ettergitt oss.

Den sistnevnte gjelden, vår gjeld, var et astronomisk tall, minnet [læreren] oss om, nesten utenfor vår fatteevne. Men det, sa han, var nøyaktig Frelserens poeng med denne undervisningen, en vesentlig del av lignelsen. Jesus ville at hans tilhørere skulle ane om så bare litt av det evig omfanget av og den dyptgripende gaven som hans barmhjertighet, tilgivelse og forsoning var…

 For første gang i mitt liv husker jeg at jeg følte noe av omfanget av Jesu Kristi offer for meg – en gave som til denne dag er nesten ubegripelig. Men en gave som fikk meg til for første gang seriøst å overveie mitt behov for å tilgi andre og uten unntak være generøs med hensyn til deres følelser og deres behov og deres omstendigheter” (“Students Need Teachers to Guide Them” [Kirkens skoleverks satellittsending, 20. juni 1992]).

Tidlig kristen tolkning av lignelsen om den barmhjertige samaritan.

Gjennom århundrene har kristne funnet symboler i lignelsen om den barmhjertige samaritan som lærer oss om Jesu Kristi rolle som vår Frelser. Mannen som falt blant røvere, kan for eksempel symbolisere oss alle. Tyvene kan symbolisere synd og død. Samaritanen kan symbolisere Frelseren. Herberget kan symbolisere Kirken, og samaritanens løfte om å komme tilbake, kan symbolisere Frelserens annet komme. (Se John W. Welch, “Den barmhjertige samaritan – glemte symboler”, Liahona, feb. 2007, 26.)

Vi kan forbedre vår undervisning

Følg Frelserens eksempel. Når du leser beretningene om Frelseren som underviste i Det nye testamente, kan du se etter lærdom i hans eksempel som kan hjelpe deg å bli en bedre lærer. Hva gjorde for eksempel Jesus i Lukas 10:25-37 for å undervise den lovkyndige om hvordan vi kan oppnå evig liv?