Kom, følg med meg
15.-21. april. Påske: ‘Død, hvor er din seier?’


“15.-21. april. Påske: ‘Død, hvor er din seier?’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente (2019)

“15.-21. april. Påske”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Graven i hagen

15.-21. april

påske

“Død, hvor er din seier?”

Når du forbereder deg til å undervise denne uken, kan du overveie hvordan klassens diskusjon på første påskedag kan bygge opp tro på Jesus Kristus og hans forsoning.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Spør elevene hvordan de ville svare på spørsmål som “Hva er Jesu Kristi forsoning?” og “Hvordan kan jeg motta velsignelsene ved Kristi forsoning?” Har de lest noen skriftsteder denne uken som hjelper dem for å besvare disse spørsmålene?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Jesus Kristus befrir oss fra synd og død, styrker oss i våre svakheter og trøster oss i våre prøvelser.

  • Forstår elevene at i tillegg til å overvinne synd og død, kan Jesus Kristus også trøste oss i våre prøvelser og styrke oss i våre svakheter? Én måte å hjelpe dem å oppdage disse prinsippene på kan være å skrive disse ordene på tavlen: synd, død, prøvelser, svakheter. Be hver elev om å lese et av skriftstedene som finnes i “Ytterligere ressurser” og tenke over hvordan Frelseren hjelper oss å overvinne eller utholde dette. Elevene kan skrive det de lærer av disse skriftstedene, under hver overskrift og bære sitt vitnesbyrd om Frelseren og hans forsoning.

  • Hva lærer skriftstedene oss om prisen Jesus Kristus betalte for vår frelse? Se for eksempel Lukas 22:39-44; Mosiah 3:7 og Lære og pakter 19:16-19. Hvilken pris betalte vår himmelske Fader? (se Johannes 3:16).

    Bilde
    Kristi korsfestelse

    Kristi korsfestelse, av Louise Parker

  • Før leksjonen kan du vurdere å be noen elever om å ta med seg et sitat fra en konferansetale som beskriver hvordan Frelseren velsigner oss ved sin forsoning (du finner noen eksempler i “Ytterligere ressurser”). Hvordan utvider læresetninger fra vår tids profeter vår forståelse av velsignelsene ved Frelserens forsoning? Hvordan styrker de vårt vitnesbyrd om kraften i hans forsoning?

  • Kanskje en enkel konkretisering kan hjelpe deg å illustrere forskjellen på å bli renset fra synd og å bli fullkommengjort: Du kan skrive på tavlen de første linjene av Moroni 10:32, men sette inn stavefeil eller grammatiske feil. Be så en elev om å viske ut feilene. Løste dette problemet? Hva kan vi lære av dette skriftstedet og denne konkretiseringen om hvilken virkning forsoningen kan ha på oss? Denne uttalelsen av president Dieter F. Uchtdorf kan også hjelpe: “Hvis frelse bare innebærer å viske ut våre feil og synder, oppfyller ikke frelsen – så fantastisk som den enn er – Faderens håp for oss. Han ønsker at hans sønner og døtre skal bli som ham” (“Nådens gave”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 108).

  • Historier og analogier kan hjelpe oss å forstå Jesu Kristi forsoning. Eldste Jeffrey R. Holland forteller for eksempel en historie om to brødre som klatret opp en fjellvegg i sin tale “Der rettferd, kjærlighet og barmhjertighet møtes” (Ensign eller Liahona, mai 2015, 104-6).

Vitner i Det nye testamente bar vitnesbyrd om at Jesus Kristus overvant døden.

  • Vurder å gjennomgå beretningen om den første påsken – Jesu Kristi oppstandelse. Du kan gjerne be en elev gjenfortelle historien med egne ord (se Johannes 20:1-17).

  • Klassen vil kanskje få en dypere forståelse av hvor viktige vitnene om Jesu Kristi oppstandelse er, hvis de forestiller seg at de er advokater eller journalister som gransker påstanden om at Kristus sto opp fra de døde. Be dem finne personer i Skriftene som kan være vitner (se Matteus 28:1-10; Lukas 24:13-35; Johannes 20:19-29; 1 Korinterbrev 15:3-8, 55-58). De kan også skrive et kort sammendrag av hva disse personene kanskje ville si om de vitnet i retten eller ble intervjuet for en nyhetsreportasje.

  • En måte å styrke vår takknemlighet for Frelserens oppstandelse på er å tenke på hvordan vi ville forklare vår tro for andre. Hvordan ville elevene bære sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus i følgende situasjoner: Et familiemedlem har blitt diagnostisert med en alvorlig sykdom; en venn har mistet en av sine nærmeste; en nabo spør hvorfor du feirer påske. Oppfordre dem til å bruke skriftsteder (for eksempel dem som står i “Ytterligere ressurser”) når de planlegger svarene sine. Be noen elever uttrykke sine tanker.

Jesus Kristus gir oss håp og glede.

  • Vi kan alle ha håp og være ved godt mot på grunn av Frelseren. Du kan gjerne lese Johannes 16:33 og snakke om hvordan Jesu Kristi forsoning hjelper oss å være glade, til tross for våre prøvelser. Hvordan har vi fått glede og blitt styrket i våre prøvelser?

  • Å lese Peters vitnesbyrd i 1 Peter 1:3-11 kan gi elevene større håp på grunn av Jesu Kristi forsoning. Gi dem tid til å grunne på disse versene og samarbeide to og to for å finne andre skriftsteder som også beskriver hvordan vi kan finne håp på grunn av Jesus Kristus (se Veiledning til Skriftene, “Håp”). De kan bruke skriftstedene de finner, til å lage en plakat som kan henges opp hjemme hos dem eller legges ut på nettet (se eksempler på inspirerende bildesitater på LDS.org). Elevene kan overveie omstendighetene til familiemedlemmer eller venner som kanskje trenger å føle mer håp.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hva ville inspirere elevene til å lese Matteus 18 og Lukas 10? Du kan gjerne fortelle dem at disse kapitlene inneholder to av Frelserens mest minneverdige lignelser, og begge formidler viktige lærdommer om hvordan vi skulle behandle hverandre.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

påske

Skriftsteder om Frelserens forsoning.

Budskap om Frelserens forsoning.

Salmer om Frelserens forsoning.

Elevene vil kanskje ha glede av å synge noen av disse salmene og lese de tilhørende skriftstedene som er anført nederst på siden. Noen av elevene har kanskje lært noen salmer som en del av familiens skriftstudium denne uken. Oppfordre dem til å fortelle om sine erfaringer.

Videoer om påske.

Hvert år lager Kirken påskebudskap som er tilgjengelige på mormon.org/easter.

Jesus Kristus setter oss fri.

I 1741 komponerte Georg Friedrich Händel et oratorium om Jesus Kristus med tittelen Messias. Händel bestemte at overskuddet av en fremføring av Messias skulle brukes til å betale for frigjøring av skyldnere fra gjeldsfengselet. Over 140 personer som hadde vært fengslet fordi de ikke klarte å betale gjelden sin, ble dermed satt fri. Da han kommenterte denne hendelsen, sa president Russell M. Nelson: “Uten Jesu Kristi forsoning ville vi alle være håpløst i gjeld, akkurat slik disse menneskene i gjeldsfengselet var. Vår Forløser, Herren Jesus Kristus, kom for å betale en gjeld han ikke skyldte, fordi vi hadde en gjeld vi ikke kunne betale.”

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær et redskap for Ånden. Din hensikt som lærer er ikke å lage en presentasjon, men å hjelpe andre å motta Den hellige ånds innflytelse – den egentlige læreren. (Se Undervisning på Frelserens måte, 10.)