Kom, følg med meg
13.-19. mai. Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18: ‘Hva er det så jeg mangler?’


“13.-19. mai. Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18: ‘Hva er det så jeg mangler?’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente (2019)

“13.-19. mai. Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
arbeidere i en vingård

13.-19. mai

Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18

“Hva er det så jeg mangler?”

Når du studerer Matteus 19-20; Markus 10 og Lukas 18, kan du med bønnens hjelp overveie hva elevene kan ha lært eller følt i sitt eget studium.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Det kan være nyttig noen ganger å snakke om elevenes erfaringer knyttet til årets vektlegging av hjemmesentrert læring av evangeliet. Hvilke gode erfaringer kan de fortelle om? Hvilke hindringer eller utfordringer står de overfor? Hvilke råd kan de gi hverandre?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Matteus 19:3-9

Ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud.

  • I stigende grad avviker verdens syn på ekteskap fra evige sannheter. For å hjelpe klassen å lære om Guds syn på ekteskap, kan du be dem lese Matteus 19:3-9 og lage en liste på tavlen over sannhetene de finner om ekteskap. De kan også føre opp ytterligere sannheter de finner i følgende: 1 Mosebok 1:27-28; 1 Korinterbrev 11:11; Lære og pakter 42:22; 49:15-17; 131:1-4; 132:19 og Moses 3:18, 21-24. Hvordan er disse sannhetene bekreftet i “Familien – en erklæring til verden”? (Ensign eller Liahona, nov. 2010, 129).

  • Hvordan kan du hjelpe elevene å føle seg bedre forberedt til å forklare eller forsvare Herrens lære om ekteskap? Du kan gjerne be dem skrive på tavlen noen spørsmål de har hørt om Kirkens læresetninger om ekteskap. De kan så foreslå svar på disse spørsmålene ved hjelp av det de vet om frelsesplanen og uttalelser fra “Familien – en erklæring til verden”, Matteus 19:3-9 og læresetningene i “Ytterligere ressurser”. Vurder å be elevene rollespille hvordan de kan forklare vår tro på ekteskap for noen som er av en annen oppfatning.

  • Vurder å innlede emnet ekteskap med følgende sitat av eldste Robert D. Hales: “Ingen av oss gifter seg med fullkommenhet. Vi gifter oss med muligheter” (“Hvordan møte utfordringene i dagens samfunn”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 46). Be elevene tenke på et ektepar som de beundrer. Hvilke egenskaper har dette paret? Hvilke egenskaper ønsker elevene i en ektefelle, og hvilke egenskaper ønsker de å utvikle for å være en god ektefelle? Overvei også hvilke utsagn du kan bruke fra president Russell M. Nelsons budskap “Celestialt ekteskap” (Ensign eller Liahona, nov. 2008, 92-95) for å bidra til å inspirere elevene til å søke et celestialt ekteskap.

Bilde
eldre ektepar foran et tempel

Evig ekteskap er en del av Guds plan.

Matteus 20:1-16

Evig liv er oppnåelig for alle – uansett hvor tidlig eller sent vi tar imot evangeliet.

  • Hva kan hjelpe elevene å anvende prinsippene i lignelsen om arbeiderne i vingården? Du kan gjerne be noen elever om å forberede en dramatisering av lignelsen som de skal fremføre for klassen. Etter fremføringen kan de som spiller arbeiderne, fortelle hva de følte med hensyn til betalingen de mottok, og hvorfor. Hva sier denne lignelsen om himmelens rike? Hvilken ytterligere innsikt får elevene om denne lignelsen av eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Arbeiderne i vingården”? (Ensign eller Liahona, mai 2012, 31-33).

Matteus 19:16-22; Markus 10:17-27

Frelseren vil lede oss nærmere ham når vi ber om hans hjelp.

  • Hvordan kan du hjelpe elevene å finne frem til og anvende prinsippene i historien om den rike unge mannen? Én tilnærming kan være å be dem om å lese Markus 10:17-27 og overveie om de noen gang har følt seg som den rike unge mannen. Hva har hjulpet dem å følge Frelserens råd selv om det er vanskelig? Kan noen i klassen dele en erfaring hvor han eller hun spurte: “Hva er det så jeg mangler?” (Matteus 19:20) og fikk en personlig tilskyndelse for å bli bedre? Hvilken forskjell gjorde det i hans eller hennes liv?

Lukas 18:9-14

Vi skulle stole på Guds barmhjertighet, ikke vår egen rettskaffenhet.

  • Frelserens lignelse som sammenligner en fariseers og en tollers bønn, kan hjelpe deg å rette søkelyset mot den holdningen Herren ønsker av dem som vil følge ham. For å hjelpe elevene å anvende denne lignelsen på vår tid, kan du be dem omskrive fariseerens bønn slik at den bruker detaljer fra vår tid, men uttrykker de samme holdningene. De kan gjøre det samme med tollerens bønn og så fortelle hva de har skrevet. Hvordan forholder vers 15-17 og 18-24 seg til det Frelseren underviste i denne lignelsen?

  • Hvordan kan disse versene inspirere dem du underviser, til å være ydmyke, slik tolleren var? Kanskje følgende uttalelse om disse versene av eldste Dale G. Renlund kan hjelpe: “Budskapet til oss er tydelig: En angrende synder kommer nærmere Gud enn den selvrettferdige som fordømmer denne synderen” (“Vår gode hyrde”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 31).

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre klassen til å studere Matteus 21-23; Markus 11-12; Lukas 19-20 og Johannes 12, kan du vurdere å spørre dem: “Hva ville dere ha gjort hvis dere bare hadde én uke igjen å leve?” Fortell dem at disse kapitlene viser hva Frelseren gjorde den siste uken av sitt liv.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 19-20; Markus 10; Lukas 18

Ekteskap står sentralt i Guds plan.

Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum har gitt denne uttalelsen om likekjønnet ekteskap:

[Vi] oppfordrer… alle til å huske på vår himmelske Faders hensikter med å skape jorden og sørge for vår jordiske fødsel og erfaringer her som hans barn [se 1 Mosebok 1:27-28; 2:24]… Ekteskap mellom en mann og en kvinne ble innstiftet av Gud, og står sentralt i hans plan for sine barn og for samfunnets velbefinnende …

 Gud forventer at vi skal støtte og holde hans bud uavhengig av avvikende meninger eller trender i samfunnet. Hans kyskhetslov er tydelig: Seksuell omgang er bare riktig mellom en mann og en kvinne som er lovlig viet i ekteskap som mann og hustru” (“LDS Church Instructs Leaders Regarding Same-Sex Marriage”, 10. jan. 2014, mormonnewsroom.org).

Ytterligere innsikt om ekteskap.

“Familien – en erklæring til verden” kan være nyttig når dere skal snakke om hvorfor Herrens profeter advarer mot alt som er i strid med ekteskap mellom en mann og en kvinne. Følgende punkter kan også være nyttige:

  • Familien er et evig konsept. Vi er alle en del av Guds familie, og hans plan er at menn og kvinner skal bli viet og beseglet slik at de kan leve som familier i all evighet (se Mosebok 2:18, 21-24; 1 Korinterbrev 11:11).

  • Som en del av Guds plan er ektemenn og hustruer befalt å bli mange og fylle jorden (se Mosebok 1:28), og å oppdra sine barn i rettferdighet.

  • Det endelige målet med Guds plan er opphøyelse, eller evig liv i Guds nærhet, hvor trofaste ektemenn og hustruer kan ha evig forøkelse og evig glede (se L&p 132:19-21). Guds plan er den eneste måten å oppnå opphøyelse på (se L&p 131:1-4).

  • Herren forventer at vi viser kjærlighet til og medfølelse med dem som forsvarer eller deltar i noe annet enn Guds plan for ekteskap, for eksempel samboerskap eller likekjønnet ekteskap (se mormonandgay.lds.org). Ekte medfølelse innbefatter å gjøre vårt beste for vennlig og tålmodig å oppfordre dem til å følge Guds plan, som er den eneste planen som fører til sann lykke. Å slutte seg til eller støtte alternativer til Guds plan er mer skadelig enn nyttig.

Vi kan forbedre vår undervisning

Gud trenger dine unike talenter og evner. “Du kan være til velsignelse for Guds barn ved å anvende din kjærlighet til andre, de gaver Gud gitt deg, og dine livserfaringer. Når du trofast utfører tjeneste og søker Guds hjelp, vil han foredle deg, og du vil vokse i din evne til å undervise evangeliet på Frelserens måte” (Undervisning på Frelserens måte, 5).