Kom och följ mig
11–17 mars. Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11: ’Dessa tolv sände Jesus ut’


”11–17 mars. Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11: ’Dessa tolv sände Jesus ut’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”11–17 mars. Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Jesus ordinerar Petrus

11–17 mars

Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 711

”Dessa tolv sände Jesus ut”

När du läser Matteus 10–12; Markus 2 och Lukas 711 med dina elever i åtanke hjälper det dig att ta emot vägledning från den Helige Anden angående vad de behöver. Skriv ner de andliga intryck du får och läs det här lektionsförslaget för att få ytterligare insikter och undervisningsidéer.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be några klassdeltagare förbereda sig för att berätta om de frågor de kan ha haft angående Matteus 11:28–30. (För att hitta exempel på frågor, se den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer.) Vilka svar fann de?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 10

Herren ger sina tjänare kraft att utföra hans verk.

  • Frälsarens uppdrag till sina apostlar kan hjälpa oss i våra individuella ansvar. Klassdeltagarna kan ha fått insikter om det här ämnet genom sina personliga studier – det finns till exempel en aktivitet som berör det här ämnet i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Be dem berätta för klassen om det de lärde sig eller låt klassdeltagarna arbeta i mindre grupper för att utföra den här aktiviteten under lektionen. Be klassdeltagarna berätta om upplevelser de har haft då de har känt Frälsarens kraft när de uppfyllde sina ämbeten.

  • Ett annat sätt för klassdeltagarna att gå igenom Matteus 10 är att söka igenom kapitlet för att finna vad Frälsaren bad apostlarna göra och sedan rita en bild som representerar det. De kan visa upp sina teckningar och berätta vad de lärde sig om de tolv apostlarnas uppdrag.

  • Hur kan klassdeltagarna bättre förstå nutida profeters och apostlars roll genom att studera det uppdrag Kristus gav sina apostlar i Matteus 10? Det kan vara till hjälp att jämföra Frälsarens uppdrag till de tolv med det uppdrag som gavs till det första tolv apostlarnas kvorum i den här tidsutdelningen, som återfinns i ”Övriga resurser”. Hur har klassdeltagarna påverkats av de levande apostlarnas tjänandeverksamhet? Bär ditt vittnesbörd om levande profeters och apostlars gudomliga kallelse, och ge klassdeltagarna möjlighet att bära sina vittnesbörd.

  • För att illustrera att varje prästadömsbärare kan följa sin auktoritetslinje tillbaka till tillfället då Jesus ordinerade sina apostlar kan du be en prästadömsbärare berätta om sin auktoritetslinje.

Bild
De tolvs kvorum

De tolv apostlarna utför Herrens verk i dag.

Matteus 10:17–20

När vi är i Herrens tjänst ger han oss inspiration så att vi vet vad vi ska säga.

  • Ibland är människor nervösa när de undervisar eller pratar med andra om evangeliet, men Herren lovade sina lärjungar att han skulle hjälpa dem veta vad de skulle säga. Vad behöver vi göra för att ta emot den hjälp Herren har lovat oss? Be klassdeltagarna läsa Matteus 10:19–20; Läran och förbunden 84:85 och Läran och förbunden 100:5–8 för att finna svaren på den här frågan. När har den Helige Anden hjälpt er veta vad ni ska säga? Berätta om dina egna upplevelser och ge klassdeltagarna möjlighet att berätta om sina.

Matteus 12:1–13; Markus 2:23–28

Sabbatsdagen är en dag för att göra gott.

  • För att hålla sabbatsdagen helig tillämpade fariseerna stränga regelverk och mänskliga traditioner, och det gjorde till slut att deras förståelse av sabbatens sanna syfte gick förlorad. Skulle dina elever ha nytta av att samtala om varför Herren gav oss sabbatsdagen? Du kan be klassdeltagarna gå igenom redogörelserna i Matteus 12:1–13 och Markus 2:23–28 och berätta vad Frälsaren lärde om sabbatsdagen (se även JST, Mark 2:26–27 [i kyrkans utgåva av Bibeln på engelska]). Vilka ytterligare insikter angående sabbaten kan vi få av 2 Moseboken 31:16–17; Jesaja 58:13–14 och Läran och förbunden 59:9–13? Vilka traditioner eller regler kan distrahera oss från sabbatens sanna syfte?

  • Medan fariseerna lade tonvikt på många detaljerade regler för sabbaten undervisade Frälsaren om en enkel princip: ”Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten” (Matt. 12:12). De som lever efter den här principen har oftast inga problem med att hålla sabbatsdagen helig. Vilka andra principer hjälper klassdeltagarna hålla sabbatsdagen helig? Varför är det bättre att undervisa om principer än att ställa upp regler för att utveckla andligt oberoende? (Se uttalandet av profeten Joseph Smith i ”Övriga resurser”.) Kan vi komma på andra principer som kan hjälpa oss lyda Guds bud? Vilka principer kan till exempel hjälpa föräldrar att inspirera sina barn att lyda Visdomsordet eller göra släktforskningsarbete?

  • President Russell M. Nelsons budskap ”Sabbaten är en lust och en glädje” (Liahona, maj 2015, s. 129–132) och videorna med äldste Jeffrey R. Hollands råd i ”Övriga resurser” kanske kan berika ett samtal om sabbatsdagen.

  • Det kan vara till hjälp för klassdeltagarna att gå igenom avsnittet ”Att helga sabbatsdagen” i Vägledning för de unga. De kan också rollspela hur de skulle kunna förklara för någon som inte tillhör vår tro varför vi helgar sabbatsdagen.

Lukas 7:36–50

När vi blir förlåtna för våra synder djupnar vår kärlek till Frälsaren.

  • Vad kan vi lära oss av kvinnans exempel och Frälsarens undervisning i Lukas 7:36–50 när vi söker förlåtelse för våra egna synder? Hur stärker omvändelse vårt förhållande till Kristus? Hur kan vi använda den här redogörelsen för att lära någon vad det innebär att söka förlåtelse?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Du kan ge klassdeltagarna utmaningen att läsa igenom liknelserna i Matteus 13 och Lukas 813 och förbereda sig för att under nästa veckas lektion berätta om en insikt om en evangelieprincip de fick av en av liknelserna.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 711

Välsignelserna av att helga sabbatsdagen.

I en serie videor undervisar äldste Jeffrey R. Holland om välsignelserna av att helga sabbatsdagen: ”På min heliga dag – Närma sig Gud”, ”På min heliga dag – Helga sabbatsdagen” och ”På min heliga dag – Vila och förnyelse” (lds.org).

Ett uppdrag för vår tids apostlar.

När några av de första medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum i den här tidsutdelningen kallades gav Oliver Cowdery dem ett uppdrag som liknar det Jesus Kristus gav i Matteus 10. Han sa:

”’Ni kommer att behöva strida mot alla nationers fördomar. … Jag uppmanar er därför att utveckla stor ödmjukhet för jag känner det mänskliga hjärtats stolthet. Tag er i akt för att låta er upplyftas av världens smicker. Tag er till vara för att låta era känslor fångas av världsliga ting. Låt er kallelse komma i första rummet. … Det är nödvändigt att ni själva mottar ett vittnesbörd från himmelen så att ni kan bära vittnesbörd om sanningen. …

Ni skall bära detta vittnesbörd för dem som själva betraktar sig som visa och som kan komma att förfölja er – kanske till och med trakta efter era liv. Fienden har alltid sökt utsläcka Guds tjänares liv. Var alltid vid alla tillfällen beredda på att offra livet om Gud skulle kräva det för att föra fram och uppbygga hans verk. …’

Sedan tog han dem vid handen, var för sig, och sa: ’Tar ni med uppriktigt hjärta emot detta ämbete att förkunna evangeliet med all flit tillsammans med dessa era bröder, enligt villkoren och avsikterna med det uppdrag som ni har tagit emot?’ Var och en svarade ja” (i Joseph Smith Papers, Dokument, vol. 4: april 1834 – september 1835, red. Matthew C. Godfrey m. fl. [2016], 243–244, 247; standardiserad stavning och kommatering).

Undervisa om rätta principer.

Någon frågade profeten Joseph Smith hur han kunde styra så många människor i Nauvoo på ett effektivt sätt. Profeten förklarade: ”Jag lär dem rätta principer, sedan styr de sig själva” (se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 283).

Förbättra vår undervisning

Utlova välsignelser. När du uppmanar till handling, bör du vittna för dina elever att de får de välsignelser Gud har utlovat när de handlar med tro på hans lärdomar. Välsignelser bör inte vara vår främsta motivation för att lyda, men vår himmelske Fader vill välsigna alla sina barn. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 35.)