Kom och följ mig
4–10 mars. Matteus 8–9; Markus 2–5: ’Din tro har frälst dig’


”4–10 mars. Matteus 8–9; Markus 2–5: ’Din tro har frälst dig’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”4–10 mars. Matteus 8–9; Markus 2–5”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Jesus botar en lam man

Läkedom under sina vingar, av Jon McNaughton

4–10 mars

Matteus 8–9; Markus 2–5

”Din tro har frälst dig”

Din förberedelse för att undervisa börjar när du under bön studerar Matteus 8–9 och Markus 2–5. Kom och följ mig – för enskilda och familjer kan förbättra dina studier och ge dig ytterligare undervisningsförslag förutom de som presenteras här.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Du kan ta med dig flera bilder som visar händelserna i Matteus 8–9 och Markus 2–5 (se Evangeliebilder nr 4041, eller LDS.org) eller skriva en lista över de här händelserna på tavlan. Be klassdeltagarna berätta vad de vet om vart och ett av underverken. Vilka budskap hittar de i de här underverken?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 8–9; Markus 25

Underverk sker enligt Guds vilja och vår tro på Jesus Kristus.

  • Dina klassdeltagare kan ha fått mäktiga insikter under sina personliga studier av underverken i de här kapitlen (se lista över helbrägdagörelser i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Fundera på att be klassdeltagarna berätta om sina insikter för en partner eller hela klassen.

  • För att hjälpa klassdeltagarna förstå förhållandet mellan tro och underverk kan du läsa i Matteus 8–9 och Markus 25 om flera av de tillfällen då Jesus genom ett underverk botade någon och leta efter tro hos den som botades eller hos andra. (Om du inte har tid att ta upp alla underverken kan du fråga klassdeltagarna vilka underverk som betydde mest för dem.) Några av följande skriftställen kan också bidra till samtalet: Mormon 9:15–21; Ether 12:12–16; Moroni 7:27–37 och Läran och förbunden 35:8. Vad lär Frälsarens helbrägdagörelser och de här skriftställena oss om tro och underverk? Se även Handledning för skriftstudier, ”Underverk”.

  • Det kan finnas de i klassen som har tro och söker efter ett underverk, men underverket har inte skett på det sätt de önskade. Vad lär skrifterna och kyrkans ledare oss om det? I en artikel som hette ”Acceptera Herrens vilja och tidsplan” berättade äldste David A. Bednar om vilka råd han gav ett par som var i den här situationen (Liahona, aug. 2016, s. 17–23; se även 2 Kor. 12:7–10; L&F 42:43–52). Har klassdeltagarna sett välsignelser komma i deras egna eller andras liv när underverk de önskat inte skedde?

  • När de läser om underverken i Matteus 8–9 och Markus 25 kan en del människor undra om sådana saker är möjliga i dag. Moroni beskrev vår tid som en tid då ”man säger att underverk har upphört”, men han lovade också att Gud fortfarande är en underverkens Gud, eftersom Gud är ”en oföränderlig Varelse” (Morm. 8:26; 9:18–21; se även Moro. 7:27–29). Hur kan du hjälpa klassdeltagarna öka sin tro på Guds makt att välsigna deras liv? Du kanske kan be dem berätta om exempel på underverk som de har bevittnat. Du kan också fundera på att berätta om redogörelser för underverk i kyrkans historia (se ”Övriga resurser”).

Bild
Kvinna som rör vid Frälsarens kläder

Förtrösta på Herren, av Liz Lemon Swindle

Matteus 8:23–27; Markus 4:35–41

Jesus Kristus har makt att skapa frid mitt i livets stormar.

  • Du kanske är medveten om utmaningar dina klassdeltagare står inför. Eftersom vi alla har prövningar någon gång i livet kan klassdeltagarnas tro på att Frälsaren kan ge dem frid byggas upp av att ni går igenom redogörelsen i Markus 4:35–41. Ge varje person ett papper och be dem skriva ner en prövning de har upplevt på ena sidan. Be dem på andra sidan skriva ner något från Markus 4:35–41 som inspirerar dem att vända sig till Frälsaren under sina prövningar. Uppmana klassdeltagarna att läsa upp vad de skrivit om de är bekväma med det.

  • Psalmen ”Mästare, hör hur det stormar”, Psalmer, nr 66, baseras på berättelsen i Matteus 8:23–27 och Markus 4:35–41. Klassdeltagarna kanske kan hitta ord i psalmen som har anknytning till orden i skrifterna. Du kan också visa en bild på händelsen (se Evangeliebilder, nr 40) och samtala om vilket ögonblick konstnären avbildar. På vilka andra sätt kan du hjälpa klassdeltagarna förstå innebörden och kraften i det här underverket?

Markus 2:1–12

Våra enade ansträngningar krävs för att rädda dem som har gått vilse.

  • Redogörelsen för det här underverket lär oss värdet av att arbeta tillsammans i enighet för att hjälpa Frälsaren rädda dem som är i andlig och fysisk nöd. Äldste Chi Hong (Sam) Wongs budskap ”Var eniga i räddningsarbetet” (Liahona, nov. 2014, s. 14–16) kan bidra till ett samtal om den här sanningen. Du kan be en klassdeltagare förbereda sig för att gå igenom redogörelsen i skrifterna och sedan berätta vad äldste Wong undervisade om. Vad kan vi lära oss av Markus 2:1–12 om värdet av att arbeta i enighet för att rädda dem som är i nöd? (Se även Mark. 3:24–25.)

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att uppmuntra klassdeltagarna att läsa Matteus 10–12; Markus 2 och Lukas 711 under kommande vecka kan du berätta för dem att de kommer att finna råd i de här kapitlen som kan hjälpa dem fullgöra sina ämbeten och ansvar i kyrkan.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Matteus 8–9; Markus 2–5

Profeten Joseph Smith botade sjuka.

I juli 1839 bodde ett stort antal heliga som hade drivits ut ur Missouri i vagnar, tält och på marken nära Commerce i Illinois. Många var mycket sjuka, och Joseph och Emma Smith var utmattade efter att ha försökt hjälpa dem. Wilford Woodruff beskrev vad som hände den 22 juli: ”Det var en Guds makts dag. Det fanns många sjuka bland de heliga på båda sidor om [Mississippi]floden och Joseph gick mitt ibland dem, tog dem i handen och befallde dem med hög röst och i Jesu Kristi namn att resa sig från sina bäddar och bli botade, och de hoppade upp från sina bäddar, botade genom Guds kraft. … Det var sannerligen en glädjens tid” (Wilford Woodruff, Journal,  22 juli 1839, Kyrkans historiska bibliotek).

Äldste Franklin D. Richards stillade en storm.

Äldste LeGrand Richards, medlem i de tolv apostlarnas kvorum, berättade om en upplevelse i hans farfars, äldste Franklin D. Richards, liv. 1848 ledde han en grupp brittiska heliga som korsade Atlanten till Förenta staterna: ”Skeppet som [äldste Richards] seglade med var i stor fara [på grund av en kraftig storm], så pass stor fara att kaptenen kom till honom och vädjade om att han skulle bönfalla Herren å skeppets och passagerarnas vägnar. Farfar, som kom ihåg att han hade blivit lovad att han skulle ha makt över elementen, gick ut på däcket och sträckte upp händerna högt mot himlen och tillrättavisade havet och vågorna, och de lugnades genast” (i Conference Report, april 1941, s. 84).

Förbättra vår undervisning

Bär vittnesbörd ofta. Ditt enkla, uppriktiga vittnesbörd om andliga sanningar kan ha ett kraftfullt inflytande på dem du undervisar. Ditt vittnesbörd behöver inte vara välformulerat eller ordrikt. Det kan till exempel vara ett enkelt vittnesbörd om vilket underverk det är att ha evangeliet i sitt liv.