Kom och följ mig
4–10 mars. Matteus 8–9; Markus 2–5: ’Din tro har frälst dig’


”4–10 mars. Matteus 8–9; Markus 2–5: ’Din tro har frälst dig’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”4–10 mars. Matteus 8–9; Markus 2–5”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Jesus botar en lam man

Läkedom i sina vingar, av Jon McNaughton

4–10 mars

Matteus 8–9; Markus 2–5

”Din tro har frälst dig”

När du läser Matteus 8–9 och Markus 2–5 bör du följa de maningar du får av den Helige Anden. Du kan skriva ner de maningar du får och sådant du kan göra för att följa de här maningarna.

Skriv ner dina intryck

Det är svårt att läsa Nya testamentet utan att ta djupt intryck av de många berättelserna om hur Frälsaren botar sjuka och lidande – från en kvinna med feber till en flicka som dödförklarats. Vilka budskap kan det finnas för oss i de här underverken av fysiskt helande? Ett uppenbart budskap är att Jesus Kristus är Guds Son, med makt över allting, även vår fysiska smärta och våra ofullkomligheter. Men ännu en innebörd finner vi i hans ord till de tvivlande skriftlärda: ”Men det skall ni veta att Människosonen har makt på jorden att förlåta synder” (Mark. 2:10). Så när du läser om en blind eller en spetälsk som blir helad, kan du tänka på det helande – både andligt och fysiskt – som du kan få från Frälsaren och höra honom säga till dig: ”Din tro har frälst dig” (Mark. 5:34).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 8–9; Markus 25

Frälsaren kan bota svagheter och sjukdomar.

I de här kapitlen beskrivs många fall av mirakulöst botande som utförts av Frälsaren. När du studerar dessa helanden bör du söka efter möjliga budskap till dig. Du kan fråga dig själv: Vad lär mig berättelsen om tro? Vad lär berättelsen mig om Frälsaren? Vad vill min himmelske Fader att jag ska lära av det här underverket?

Se även Dallin H. Oaks, ”Hela de sjuka”, Liahona, maj 2010, s. 47–50.

Bild
Jesus botar de sjuka

Jesus botar de sjuka, av Joseph Brickey, efter Heinrich Hofmann

Matteus 8:5–13; Markus 5:24–34

Jag kan söka Guds hjälp även när jag känner att jag inte förtjänar den.

Officeren, som var hedning, kände sig ovärdig att ha Frälsaren i sitt hem. Kvinnan med blödningar ansågs oren och utestängdes från det judiska samhället. Men Frälsaren välsignade dem båda. Vad kan vi lära oss från dessa två skildringar om att söka hjälp från Herren?

Matteus 8:18–22; Markus 3:31–35

Att vara en Jesu Kristi lärjunge innebär att jag sätter honom främst i mitt liv.

I de här verserna lärde Jesus att om vi ska vara hans lärjungar krävs det att vi sätter honom främst i vårt liv, även om vi måste uppoffra annat som vi värdesätter. När du studerar de här ställena kan du begrunda ditt eget lärjungeskap. Varför måste lärjungar vara villiga att sätta Frälsaren främst? Vad kan du behöva avstå från för att sätta Jesus främst? (Se även Luk. 9:57–62.)

Matteus 8:23–27; Markus 4:35–41

Jesus Kristus har makt att skapa frid mitt i livets stormar.

Har du någonsin känt dig som lärjungarna i stormen på sjön – som såg vattnets vågor fylla båten och frågade: ”Mästare, bryr du dig inte om att vi går under?”

I Markus 4:35–41 hittar du fyra frågor. Skriv upp var och en och tänk efter vad den lär dig om att möta livets prövningar med tro på Jesus Kristus. Hur ger Frälsaren dig frid mitt i ditt livs stormar?

Matteus 9:1–13; Markus 2:15–17

Jag kan försvara min tro genom att undervisa om sanna principer.

Det är ibland svårt att veta hur vi ska reagera när människor kritiserar vår religiösa tro och vårt sätt att utöva den. När du läser Matteus 9:1–13 och Markus 2:15–17, leta då efter anklagarnas kritik och Frälsarens svar. Du kan markera kritik och svar med olika färg eller skriva ner dem. Vad lägger du märke till i Frälsarens sätt att undervisa? Hur kan hans exempel vara till hjälp för er när ni måste försvara en evangelieprincip eller ett sätt att utöva vår tro?

Se även videon ”Vardagsexempel: När tron ifrågasätts” (LDS.org).

Matteus 9:1–8

Tack vare omvändelsen kan jag vara vid gott mod.

När en förlamad man fördes till Frälsaren var det tydligt för människorna där att han behövde botas fysiskt. Men Jesus nämnde mannens större behov först – syndernas förlåtelse. Även om mannen inte hade botats fysiskt, kunde han ändå ha följt Jesu ord att vara ”vid gott mod” (Matt. 9:2). När har du känt glädje i Herrens verk? (Se även Alma 36:18–24.)

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du fortsätter att läsa om Frälsarens verksamhet med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Matteus 8–9; Markus 25

Ni kan skapa en lista över underverken som beskrivs i de här kapitlen och hitta bilder till några av dem (se Evangeliebilder eller LDS.org). Ni kan låta varje familjemedlem berätta om ett av underverken (och använda en bild om det finns) och berätta vad de lärt av det. Du kan ge exempel på underverk du bevittnat eller läst om i kyrkans nutida historia.

Matteus 9:10–13

Vad lär vi oss av hur Frälsaren bemötte de publikaner och syndare som stöttes bort av andra? Hur kan vi följa hans exempel i vårt umgänge med andra?

Matteus 9:36–38

Hur kan du hjälpa din familj förstå Frälsarens vädjan om fler arbetare som ska hjälpas åt att sprida evangeliet? Ni kan göra något så enkelt som att arbeta tillsammans med en uppgift som skulle ta mycket längre tid för en person, som att städa köket efter middagen. Vad kan vi göra för att dela med oss av evangeliets budskap?

Markus 4:35–41

Kan den här berättelsen hjälpa familjemedlemmar när de känner sig rädda? De kanske kan läsa vers 39 och dela erfarenheter av hur Frälsaren hjälpt dem finna frid i tider av oro eller rädsla.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Var tillgänglig och åtkomlig. Några av de bästa undervisningstillfällena börjar med en fråga eller ett bekymmer som en familjemedlem har på hjärtat. Låt dem genom dina ord och handlingar få veta att du mer än gärna lyssnar på dem (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 16).

Bild
man på en bädd som sänks ner till Jesus

Kristus och den lame mannen, av J. Kirk Richards