Kom och följ mig
25–31 mars. Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6: ’Var inte förskräckta!’


”25–31 mars, Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6: ’Var inte förskräckta!’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”25–31 mars, Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Kristus ger mat till mängden

Föd dem, av Jorge Cocco

25–31 mars

Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6

”Var inte förskräckta!”

När du läser Matteus 14–15; Markus 6–7 och Johannes 5–6, sök efter sanningar som är meningsfulla för dig. Du kan ställa frågor som till exempel: ”Vad har berättelserna i de här kapitlen med mig att göra?”, ”Vilka budskap finner jag för mitt liv?” eller ”Vad vill jag berätta om för min familj eller andra?”

Skriv ner dina intryck

Vad kunde ha inspirerat Petrus att lämna säkerheten i båten, mitt på Galileiska sjön under en kraftig storm? Vad ledde honom att tro att om Jesus kunde gå på vattnet, så kunde han det också? Vi vet inte säkert, men kanske Petrus förstod att Guds Son inte kommit bara för att göra under bland människor, utan att också ge människor som Petrus makt att också göra underbara ting. Jesu inbjudan var ju ”kom … och följ mig” (Luk. 18:22). Petrus hade en gång tagit emot den inbjudan, och han var villig att ta emot den igen även om det innebar att möta sin rädsla och göra något som verkade omöjligt. Herren kanske inte ber oss stiga ur en båt mitt under en storm eller ge av vårt lilla förråd av bröd när tusentals behöver äta, men han kanske ber oss ta emot instruktioner även då vi inte helt förstår dem. Vad hans inbjudan till oss än blir, kan den ibland verka förvånande eller till och med skrämmande. Men under kan ske om vi liksom Petrus lägger åt sidan fruktan, tvivel och vårt begränsade förstånd, och följer honom i tro.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Johannes 5:17–47

Jesus Kristus hedrar sin Fader.

Relationen mellan vår himmelske Fader och vart och ett av hans barn är avsedd att vara helig. I de här verserna gav oss Jesus Kristus ett inspirerande mönster att följa i vår relation till vår himmelske Fader. Läs Johannes 5:17–47 och markera eller notera varje gång du hittar ordet Fader. Hur ärar Sonen Fadern, och hur kan du följa hans exempel? Vad lär du om Faderns känslor för Sonen? Hur kan stärkandet av din relation till Fadern öka din villighet att söka och lyda hans vilja?

Se även Johannes 17; Jeffrey R. Holland, ”Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, s. 70–73.

Matteus 14:16–21; Markus 6:33–44; Johannes 6:5–14

Herren kan förstora enkla uppoffringar för att uppnå sina syften.

Har du någonsin känt att du inte räcker till för att uppfylla alla behov du ser omkring dig – hemma, i dina relationer eller i samhället? Jesu lärjungar måste ha känt sig otillräckliga när han bad dem ge mat till över fem tusen hungriga människor (se Matt. 14:21), när det fanns bara fem bröd och två fiskar. När du läser om det underverk som inträffade sedan, begrunda hur Gud kan använda ditt enkla tjänande till att välsigna människor omkring dig. Hur kan han förmera ditt arbete när du tjänar i kyrkan? Tänk på följande ord av president James E. Faust: ”Många föga kända personer, med gåvor som endast kan jämföras med fem bröd och två fiskar, ärar sina kallelser och tjänar utan uppmärksamhet eller erkännande och föder bokstavligen tusentals” (”Fem bröd och två fiskar”, Nordstjärnan, juli 1994, s. 4–5).

Matteus 14:22–33; Markus 6:45–52; Johannes 6:15–21

Jesus Kristus ber mig att lägga åt sidan rädsla och tvivel och utöva tro på honom.

Föreställ dig detaljerna i den scen som beskrivs i Matteus 14:22–33; Markus 6:45–52 och Johannes 6:15–21. Tänk er hur Petrus och de andra lärjungarna kan ha känt sig. Vad kan du lära dig om lärjungeskap av Frälsarens ord och handlingar i dessa verser? Vad lär du dig av Petrus ord och handlingar? (Se även 1 Ne. 3:7.) Vad ber Herren dig att göra som kan vara som att stiga ur båten? Vad finner du i de här verserna som ger dig mod att utöva tro på Jesus Kristus?

Johannes 6:22–71

Som lärjunge till Jesus Kristus måste jag vara villig att tro och ta emot sanningen, också när det är svårt.

Dagen efter att Jesus genom ett underverk fick fram bröd till folkmängden i vildmarken, fann hans efterföljare honom och ville ha mer mat. Men de blev besvikna och till och med arga när han i stället erbjöd andlig näring – ”livets bröd” (Joh. 6:48). Många ansåg att detta var ”ett hårt tal” (Joh. 6:60).

Har du någonsin haft en upplevelse när du känt att något Frälsaren eller en av hans tjänare lärt var en ”hård” eller svår lära att acceptera? Tänk på sådana upplevelser när du läser följande, särskilt Petrus ord i vers 68–69. Kan du nämna några av ”det eviga livets ord” (Joh. 6:68) som hjälper dig i beslutet att följa Frälsaren?

Se även M. Russell Ballard, ”Till vem skulle vi gå?”, Liahona, nov. 2016, s. 90–92.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Matteus 14:16–21

När ni läser om hur fem tusen blev mättade kan ni äta lite bröd och fisk och tänka er hur mycket det skulle behövas för att mätta fem tusen människor. Hur har er familj mättats andligen av Kristus? Hur har han använt er till att mätta andra?

Bild
bröd och fiskar

Jesus mättade genom ett underverk 5000 människor med fem bröd och två fiskar.

Matteus 14:22–33

Familjen kan roa sig med att spela upp berättelsen i de här verserna. Varför kunde lärjungarna ha blivit rädda? Varför kunde Petrus övervinna sin rädsla och lämna båten? Hur visade han tro, också när han började sjunka? På vilket sätt är vi ibland som Petrus?

Johannes 5:1–16

Be familjemedlemmarna söka efter ordet ”frisk” i de här verserna. På vilka sätt kan Jesus Kristus göra människor friska? När och hur har han gjort oss friska?

Johannes 6:28–58

Ge varje familjemedlem en bit bröd att äta och diskutera det goda som kommer av att äta bröd och annan sund mat. Sök sedan igenom de här verserna tillsammans och sök efter varför Jesus kallade sig själv ”livets bröd” (Joh. 6:35).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sök egna personliga insikter. Begränsa er inte, i studier enskilt och i familjen, till de skriftställen som tas upp i de här förslagen. Herren har troligen budskap till er i de här kapitlen som inte tas upp här. Sök dem under bön.

Bild
Jesus lyfter Petrus upp ur vattnet

I motvind, av Liz Lemon Swindle