Kom och följ mig
18–24 mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ’Hör, du som har öron att höra med!’


”18–24 mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ’Hör, du som har öron att höra med’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”18–24 mars. Matteus 13; Lukas 8; 13”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
vete som är klart att skörda

18–24 mars

Matteus 13; Lukas 813

”Hör, du som har öron att höra med!”

När du läser Matteus  13 och Lukas 813 kan du tänka på hur du kan förbereda dig för att ”höra” och förstå Frälsarens lärdomar i de här liknelserna. Vad tänker du göra för att tillämpa dessa lärdomar i ditt liv?

Skriv ner dina intryck

Några av Frälsarens mest minnesvärda lärdomar gav han oss i form av enkla berättelser som kallas liknelser. De var mer än bara intressanta anekdoter om vanliga föremål och händelser. De innehöll djupa sanningar om Guds rike för dem som var andligt förberedda. En av de första liknelserna som finns i Nya testamentet – liknelsen om såningsmannen (se Matt. 13:3–23) – inbjuder oss att utforska vår egen beredskap att ta emot Guds ord. ”Ty den som tar emot”, förkunnade Jesus, ”har skall få, och det i överflöd” (JST, Matthew 13:10 [i Matthew 13:12, fotnot a]). Så när vi förbereder oss att studera Frälsarens liknelser – eller annat av hans undervisning – är det en bra start att utforska våra egna hjärtan och avgöra om vi erbjuder Guds ord ”god jord” där det kan växa, blomstra, frodas och ge frukt som kan välsigna oss och våra familjer i överflöd (Matt. 13:8).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 13

Vad är ”himmelriket” som Kristus talade om i Matteus 13?

I det här kapitlet avser ”himmelriket” Kristi sanna kyrka, som är Guds rike på jorden. För vidare information, se Bible Dictionary, ”Kingdom of heaven or kingdom of God”.

Matteus 13:3–23; Lukas 8:4–15

Jag måste vara förberedd för att ta emot Guds ord.

Hur kan det komma sig att vissa är mottagliga för sanningen medan andra verka motstå den? Att läsa liknelsen om såningsmannen kan ge ett bra tillfälle att tänka efter hur du tar emot sanning från Herren. Det kan vara nyttigt att jämföra vers 3–8 i Matteus 13 med uttydningen som ges i vers 18–23. Vad kan du göra för att utveckla ”god jord” hos dig själv? Vilka saker kan vara ”tistlar” som hindrar dig från att höra och följa Guds ord?

Se även Lukas 13:34; Mosiah 2:9; 3:19; Alma 12:10–11; 32:28–43; Dallin H. Oaks, ”Liknelsen om såningsmannen”, Liahona, maj 2015, s. 32–35.

Matteus 13:24–35, 44–52

Jesu liknelser hjälper mig förstå hans kyrkas tillväxt och bestämmelse.

Profeten Joseph Smith lärde att liknelserna i Matteus 13 beskriver kyrkans tillväxt och bestämmelse i de sista dagarna (se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 291–303). När du läser de här liknelserna skriver du ner vad de lär oss om Herrens kyrka (du kan hänvisa till det profeten Joseph Smith lärde om dessa liknelser):

Efter att ha begrundat de här liknelserna, vad inspireras du att göra för att mer fullständigt delta i Kristi kyrkas verk i våra dagar? Vilka frågor kan ställas, som kan hjälpa dig tillämpa de här liknelserna? Till exempel: ”Vad är jag villig att uppoffra för kyrkan?”

Se även Handledning för skriftstudier, ”Liknelse”,

Bild
pärla

Jesu Kristi evangelium är ”en mycket dyrbar pärla” (Matt. 13:46).

Matteus 13:24–30, 36–43

De rättfärdiga måste växa bland de ogudaktiga fram till världens ände.

Ett sätt att analysera den här liknelsen är att rita en bild av den och skriva dit tolkningarna ur Matteus 13:36–43 och Läran och förbunden 86:1–7. Ogräs är en ”onyttig eller skadlig växt. En viss sort ser ut som vete och kan inte skiljas från vetet förrän det är helt moget” (HFS, ”Ogräs”). Vilka sanningar i den här liknelsen inspirerar dig till att förbli trofast trots världens ogudaktighet?

Lukas 8:1–3.

På vilka sätt betjänade ”några kvinnor” Frälsaren?

”Kvinnliga lärjungar färdades med Jesus och de tolv. De lärde av honom andligt och tjänade honom timligt. … Förutom att de här kvinnorna fick ta emot hans undervisning — evangeliets glada budskap och välsignelserna av hans helande kraft — så tjänade kvinnorna honom och bidrog med sina medel och sin hängivenhet” (Döttrar i mitt rike [2011], s. 4). Kvinnor som följde Frälsaren bar också mäktiga vittnesbörd om honom (se Linda K. Burton, ”Säkra kvinnor”, Liahona, maj 2017, s. 12–15).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du studerar Frälsarens lärdomar med familjen, kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Matteus 13

När familjen läser Frälsarens liknelser, kanske de vill tänka ut egna liknelser som ger samma lärdomar om himmelriket (kyrkan) och använda saker eller situationer som är välbekanta för dem.

Matteus 13:3–23; Lukas 8:4–15

Vad kan vi göra i familjen för att utveckla ”god jord” i våra hjärtan och vårt hem? (Matt. 13:23.) Om ni har yngre barn i familjen kunde det vara roligt att låta familjemedlemmar spela upp olika sätt att förbereda hjärtat för att höra Guds ord, medan andra i familjen gissar vad de gör.

Matteus 13:13–16

Hur kan du hjälpa familjen förstå betydelsen av att villigt ta emot Kristi ord? Du kan till exempel hålla för en familjemedlems öron medan du tyst läser Matteus 13:13–16. Vad förstod den familjemedlemmen av verserna? Vilken roll spelar ögon, öron och hjärtan när det gäller att ta emot Guds ord? Hur kan vi stänga ögon, öron och hjärtan för Guds ord?

Matteus 13:44–46

Vad har de två männen i de här liknelserna gemensamt? Finns det fler saker vi kan göra enskilt och som familj för att sätta Guds rike främst i våra liv?

Lukas 13:11–17

Hur kan vi följa Frälsarens exempel och rädda människor ur fångenskap?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Lär er ett skriftställe utantill. Välj ett skriftställe som betyder mycket för din familj och be familjemedlemmarna att lära sig det utantill. Äldste Richard G. Scott lärde: ”Ett skriftställe som man lärt sig utantill blir en tålmodig vän som inte försvagas av tidens gång” (”Kraften i skrifterna”, Liahona, nov. 2011, s. 6).

Bild
man som sår

Liknelsen om såningsmannen, av George Soper