Kom och följ mig
11–17 mars. Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11: ’Dessa tolv sände Jesus ut’


”11–17 mars. Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11: ’Dessa tolv sände Jesus ut’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”11–17 mars. Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Jesus ordinerar Petrus

11–17 mars

Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 711

”Dessa tolv sände Jesus ut”

När du läser Matteus 10–12; Markus 2 samt Lukas 711, lägg då märke till de maningar du får från den Helige Anden. Du kanske vill begrunda och skriva ner dem.

Skriv ner dina intryck

Ryktet om Jesus helande underverk spreds snabbt. Många följde honom och hoppades på att bli fria från sina sjukdomar. Men när Frälsaren såg på mängden, såg han mer än deras fysiska åkommor. Fylld av medkänsla såg han ”får utan herde” (Matt. 9:36). ”Skörden är stor, men arbetarna är få”, sa han (Matt. 9:37). Så han kallade tolv apostlar, ”gav dem makt” och sände dem att undervisa ”de förlorade fåren av Israels hus” (Matt. 10:1, 6). I dag är behovet av fler arbetare som betjänar vår himmelske Faders barn precis lika stort. Det finns fortfarande tolv apostlar, men det finns fler lärjungar till Jesus Kristus än någonsin – människor som förkunnar för hela världen: ”Himmelriket är nu här” (Matt. 10:7).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 10

Herren ger sina tjänare kraft att utföra hans verk.

Undervisningen som Jesus gav i Matteus 10 gavs till hans apostlar, men vi har alla del i Herrens verk. Vilken makt gav Kristus sina apostlar för att hjälpa dem utföra sitt uppdrag? Hur kan vi få tillgång till hans kraft i verket vi kallats att utföra (se 2 Kor. 6:1–10; L&F 121:34–46)?

Bild
De tolvs kvorum

De tolv apostlarna utför Herrens verk i dag.

När du läser det uppdrag Kristus gav sina apostlar kan du få inspiration om det verk Herren vill att du ska utföra. En uppställning som den här kan hjälpa till att organisera tankarna:

Matteus 10

Intryck jag får

Frälsaren gav sina lärjungar makt.

Intryck jag får

Gud ger mig den makt jag behöver för att göra mitt arbete.

Intryck jag får

Se också Trosartikel 6; Handledning för skriftstudier, ”Apostel”; ”Jesus kallar tolv apostlar att predika och välsigna andra” (video, LDS.org).

Matteus 10:17–20

När jag är i Herrens tjänst inspirerar han mig i det jag ska säga.

Herren förutsåg att hans lärjungar skulle bli förföljda och få sin tro ifrågasatt – ungefär som lärjungar i dag kan få uppleva. Men han lovade lärjungarna att de skulle veta genom Anden vad de skulle säga. Har du haft upplevelser när det här gudomliga löftet infriades i ditt liv, kanske när du bar vittnesbörd, gav en välsignelse eller hade ett samtal med någon? Du kan berätta om din upplevelse för en familjemedlem eller skriva om det i en dagbok.

Se också Lukas 12:11–12; Läran och förbunden 19:84:85.

Matteus 10:34–39

Vad menade Jesus med orden ”Jag har inte kommit med fred utan med svärd”?

Äldste D. Todd Christofferson lärde: ”Jag är övertygad om att flera av er har förkastas av far och mor, av bror och syster när ni tog emot Jesu Kristi evangelium och ingick förbund med honom. På ett eller annat sätt har er stora kärlek till Kristus krävt att ni uppoffrat relationer som var dyrbara för er, och ni har gjutit många tårar. Men med oförminskad kärlek har ni stått fast under detta kors och visat att ni inte skäms för Guds Son” (”Finn ditt liv”, Liahona, mars 2016, s. 20).

Villigheten att förlora dyrbara relationer för att följa Frälsaren åtföljs av löftet: ”Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull skall finna det” (Matt. 10:39).

Matteus 11:28–30

Jesus Kristus ger mig vila när jag litar på honom och hans försoning.

Vi bär alla bördor – en del som resultat av egna synder och felsteg, en del orsakade av andras val, och en del som inte är någons fel utan helt enkelt är en del av livet på jorden. Oavsett orsakerna till våra problem vädjar Jesus till oss att komma till honom så att han kan hjälpa oss bära våra bördor och finna lindring (se även Mosiah 24). Äldste David A. Bednar lärde: ”Att ingå och hålla heliga förbund länkar oss som med ett ok till Herren Jesus Kristus” (”Bära sina bördor med lätthet”, Liahona, maj 2014, s. 88). Begrunda med tanke på detta frågor som följande för att bättre förstå Frälsarens ord i de här verserna: ”På vilket sätt sammanlänkar mina förbund mig med Frälsaren?” ”Vad behöver jag göra för att komma till Kristus?” eller ”På vilket sätt är Frälsarens ok milt och hans börda lätt?”

Vilka andra frågor kommer till dig när du läser? Skriv ner dem och sök efter svar den här veckan i skrifterna och i profeternas ord. Du kan finna svar på en del av dina frågor i äldste David A. Bednars ovannämnda artikel.

Lukas 7:36–50

När jag blir förlåten för mina synder fördjupas min kärlek till Frälsaren.

Ser du dig själv i det som står i de här verserna om Frälsarens besök till fariseen Simon? Är du ibland som Simon? Vad kan du göra för att följa kvinnans exempel och visa ödmjukhet och kärlek till Jesus Kristus? När har du upplevt den mildhet och barmhärtighet som Frälsaren visade kvinnan? Vad lär du dig i de här verserna om hur förlåtelse stärker vår kärlek till Frälsaren?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Matteus 10:40

Med tanke på budskapen under senaste generalkonferensen, hur klarar vi som familj att ta emot och följa råden från vår tids apostlar? Hur för vår lydnad mot deras råd oss närmare Jesus Kristus?

Matteus 11:28–30

Du kan hjälpa din familj visualisera Frälsarens lärdomar i de här verserna genom att låta dem i tur och ordning dra på något tungt, först själva och sedan med någons hjälp. Nämn några bördor som vi bär. Vad innebär det att ta på oss Kristi ok? Bilden i det här lektionsförslaget kan hjälpa dig förklara vad ett ok är.

Matteus 12:10–13; Markus 2:23–28

Hur kan vi ”göra gott” på sabbatsdagen (Matt. 12:12)? På vilka sätt kan Frälsaren hela oss på sabbaten?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Lyssna till Anden. Medan du studerar, var uppmärksam på dina tankar och känslor (se L&F 8:2–3), även om de inte verkar ha något samband med det du läser. De här intrycken kan vara just det vår himmelske Fader vill att du ska veta och känna.

Bild
Kirtlands tempel byggs

Frälsaren sa: ”Ta på er mitt ok” (Matt. 11:29).

Kirtland och det första templet, av Dan Burr