Kom och följ mig
11–17 mars. Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11: ’Dessa tolv sände Jesus ut’


”11–17 mars. Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11: ’Dessa tolv sände Jesus ut’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”11–17 mars. Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Jesus ordinerar Petrus

11–17 mars

Matteus 10–12; Markus 2; Lukas 711

”Dessa tolv sände Jesus ut”

När du läser Matteus 10–12; Markus 2 och Lukas 711, kommer du att få maningar från den Helige Anden som en hjälp i dina förberedelser. De här maningarna, tillsammans med Kom och följ mig – för enskilda och familjer och det här lektionsförslaget, kan hjälpa dig i dina förberedelser.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Uppmuntra barnen att berätta hur de håller sabbatsdagen helig.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Matteus 10:1–10

Jesus kallade tolv apostlar och gav dem makt att utföra hans verk.

Vet barnen du undervisar att vi har tolv apostlar i dag? Hur kan du använda de här verserna i din undervisning om vikten av nutida apostlar och det som de är kallade att göra?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta Matteus 10:1–10 med enkla ord. (Se Kristus ordinerar apostlarna, Evangeliebilder, nr 38.) Förklara att Jesus kallar apostlar att hjälpa honom att bygga upp hans kyrka.

  • Låt barnen räkna apostlarna i bilden Kristus ordinerar apostlarna (Evangeliebilder, nr 38) och i bilden av det nuvarande tolv apostlarnas kvorum (se LDS.org eller ett generalkonferensnummer av Liahona). Förklara att vi har tolv apostlar i dag, precis som på Jesu tid.

  • Göm bilder av nutida apostlar här och var i rummet (bilder finns i färska generalkonferensnummer av Liahona). Låt barnen hitta bilderna och berätta lite för dem om varje apostel (se ”Våra dagars profeter och apostlar”LDS.org).

  • Be ett barn hålla upp en bild av första presidentskapet och en bild av de tolv apostlarnas kvorum. Be barnet leda de andra barnen genom rummet till en bild av Jesus. Vittna om att profeterna och apostlarna leder oss till Jesus Kristus.

  • Bär ditt vittnesbörd om Herrens apostlar.

Bild
De tolvs kvorum

De tolv apostlarna utför Herrens verk i dag.

Matteus 11:28–30

Jesus hjälper mig när jag kommer till honom.

Barn kan få tröst av att veta att Jesus hjälper dem med deras bördor när de kommer till honom.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Matteus 11:28–30 och visa bilden av oxar med ok i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Påpeka att oxar med ok kan dra en större vikt tillsammans än om de drar var för sig. Vittna om att när vi känner oss ledsna, oroliga eller rädda, kan vi söka Jesus och han hjälper oss.

  • Be ett barn lyfta ett tungt föremål. Erbjud din hjälp när det blir svårt. Hur hjälper Jesus oss att göra sådant som är svårt? Har barnen någonsin upplevt hans hjälp?

Matteus 12:1–13

Jag kan hålla sabbatsdagen helig.

Hur kan du på roliga sätt undervisa barnen om sabbatsdagen och varför vi håller den helig?

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp Matteus 12:10–13. Be barnen ställa sig upp och sätta sig ner varje gång du säger ”sabbaten” och upprepa orden ”alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten” (Matt. 12:12) med dem. Vad tror de att det betyder?

  • Visa en kalender för barnen och stryk under sabbatsdagen åt dem. Vad gör vi på andra dagar i veckan? Vad kan vi göra på sabbaten för att göra den annorlunda jämfört med andra dagar? (Se Jes. 58:13–14.)

  • Be barnen rita bra saker de kan göra på sabbatsdagen (se den här veckans aktivitetssida).

  • Be barnen komma på rörelser som hjälper dem att komma ihåg hur vi kan förbereda oss för sabbaten medan de sjunger sången ”Lördagen”, Barnens sångbok, s. 105.

  • Rita ögon, öron, en mun och händer på tavlan. Be barnen berätta vad var och en av de här kroppsdelarna kan göra för att hålla sabbatsdagen helig.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Matteus 10:1–10; Markus 3:13–19

De tolv apostlarna kan undervisa mig om Jesus.

Hur kan kunskap om de tolv apostlarna på Kristi tid hjälpa barnen bättre förstå vad de tolv apostlarna gör i dag?

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder av apostlarna på Jesu tid och i vår tid (se Kristus ordinerar apostlarna, Evangeliebilder, nr 38 och ett färskt konferensnummer av kyrkans tidskrifter). Be barnen läsa Matteus 10:1–10 och Markus 3:14–15 för att få veta vad apostlarna gör.

  • Be några barn vara förberedda att berätta något som en levande apostel har berättat. Hur hjälper de levande apostlarna oss att bli mer som Frälsaren?

  • Skriv de nutida apostlarnas namn på papperslappar. Be barnen para ihop varje apostels namn med hans porträtt (LDS.org). Den här aktiviteten kan upprepas flera gånger.

  • Berätta om flera exempel på nutida apostlars vittnesbörd om Kristus för barnen (se färska generalkonferenstal eller ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr. 2000, s. 2).

  • Hjälp barnen förstå och lära sig Trosartiklarna 1:6 utantill.

Matteus 11:28–30

Jesus hjälper mig när jag kommer till honom.

Hur kan du hjälpa barnen förstå att Frälsaren ger dem vila från deras svårigheter när de kommer till honom?

Möjliga aktiviteter

  • Be några barn berätta om ett tillfälle när de var oroliga eller ängsliga över något. Be dem leta i Matteus 11:28–30 efter råd som kan hjälpa dem i liknande situationer.

  • Låt barnen rita bilder av vad de gör för att komma till Jesus och lära av honom. Den fjärde trosartikeln kan ge dem förslag.

Matteus 12:1–14

Sabbatsdagen är en dag att göra sådant som är gott och som för mig närmare Gud.

Barnen du undervisar blir stärkta av att du betonar avsikterna med och välsignelserna av att helga sabbatsdagen.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn rollspela mannen som fick sin hand botad av Frälsaren (se Matt. 12:10–13). Ett annat barn skulle kunna intervjua honom eller henne om upplevelsen.

  • Läs Matteus 12:12 tillsammans. Vad kan vi göra som är gott på sabbatsdagen? Låt barnen rita sina förslag på den här veckans aktivitetssida, klippa ut delarna och turas om att pussla ihop varandras teckningar.

  • Göm ett antal bilder av människor som gör saker för att visa kärlek till vår himmelske Fader på sabbatsdagen. Be barnen leta fram bilderna och berätta hur vi genom handlingarna på bilderna visar vår kärlek till Gud.

  • Ge varje barn en påse att fylla med förslag på bra saker att göra på sabbatsdagen. De kan hitta några förslag i ”Att helga sabbatsdagen” i Vägledning för de unga, s. 30–31.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att berätta för sin familj hur de kan helga sabbatsdagen.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till vördnad. Hjälp barnen förstå att en viktig aspekt av vördnad är att tänka på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Påminn gärna barnen om att vara vördnadsfulla genom att stillsamt sjunga eller nynna på en sång eller sätta upp en bild av Jesus.

Bild
Aktivitetssida: Jag ska helga sabbatsdagen